Otto spurte om jeg skulle selge, og jeg svarte på spørsmålet.
Om det blir salg eller ferdig bil en gang, det vil tiden vise. Prosjektet kjøpte jeg etter et lite gjennomtenkt innfall, og jeg har noen ganger tenkt at jeg skulle ha lagt mine anstrengelser i noe som kunne bli noe verdt etter at det er ferdig restaurert.
Jeg er ikke helt uvant med å sette i stand biler og motorsykler. Noen kjøp har endt som som registrerte kjøretøyer, noen har jeg solgt videre, og noen har jeg beholdt som samleobjekt. Blant annet har jeg har beholdt en Harley-Davidson bare for å kunne erte HD-eiere med å fortelle at jeg har en Harley jeg ikke bryr meg om
2CV'n kjøpte jeg fordi jeg synes den er en sjarmerende liten bil, og min gule '72-modell representerer en epoke som jeg har mange gode minner fra. "Atomkraft Nei Takk" og "Stem Nei"-merkene har jeg klart å skaffe. Det siste var forresten vanskelig å finne, men jeg fikk hjelp fra "Det fikser P1" i NRK nylig, så nå er merket i hus.
Så mange andre 2CV-eiere har jeg ikke kommet i kontakt med. Geo er faktisk den eneste. Han er en ekte entusiast og dessuten veldig hjelpsom og hyggelig. Mine forsøk på å komme i mail-kontakt med styre og medlemmer i Østfold-klubben (hvor jeg har vært medlem et par år) har så langt ikke lykkes. For alt jeg vet finnes det kanskje et aktivt 2CV-miljø der ute - kanskje jeg treffer dem når jeg får bilen på veien.
Nye deler har jeg handlet hos Classic Parts, svenske Nettodelar og 2CV-Eksperten i Danmark. Hos Classic Parts var det alltid spennende å se hva som kom i pakken, for den inneholdt alltid noe annet enn det jeg hadde bestilt. Det skal også sies at det pleide å lykkes på andre forsøk, og jeg fikk tilgodelapp for ting som var ubrukelige. Håper de fortsatt er gyldige...
Nettodelar leverer lynkjapt og billig, og det er praktisk å hente delene poste restante i Strömstad. 2CV-eksperten i Skanderborg i Jylland var jeg innom for et års tid siden. Firmaet drives med flere ansatte i uthusene på en bondegård. De har eget museum, og de er imøtekommende som bare dansker kan være.
Å si noe generelt om hva det koster å sette i stand en gammel bil er det umulig gjøre. Noen kan være bra mekanisk, noen har stått seg i hjel, og noen er utslitt. Det verste man kommer borti, er slike som er "reparert i stykker". Ukyndige jukserestaurerringer som må gjøres på nytt er det kanskje ikke så mye av på 2CV-markedet, men blant edlere merker er det noe som forekommer ofte.
Rust er vel den vanlligste utfordringen for 2CV-eiere, men trøsten er jo at bilene er av en enkel konstruksjon, og dermed lette å sette i stand. Til gjengjeld er de ikke så mye verd når de er ferdig, så man bør ha det med i regnestykket før man setter bort arbeid.
En 2CV-restaurering er ingen utfordring til annet enn tålmodigheten. Mekanikken er enkel, og delene er få, billige og enkle å skaffe.
Det som etter hvert kan bli en utfordring, er vel å finne et objekt å restaurere. I hvert fall hvis det er en veteran man vil ha. 80-tallere finnes det vil en del av ennå, men dersom man må koste på et rammeskift blir det fort dårlig økonomi i prosjektet.
Min bil så slik ut inni da jeg hentet den: