Støtdemperfeste på hjularm foran røket - hvordan reparere?

Startet av Geir, lørdag 25 jul 2026 @ 15:28:40

« forrige - neste »

Geir

Gode 2CVister,
Brumle har bestemt seg for å avbryte sommerens 2CV morro litt for tidlig. På en handletur sist søndag la jeg merke til at noe hang under på høyre side. Altså ikke eksosanlegget på venstre side, men en støtdemper. Ved nærmere inspeksjon viser det seg at bolten som holder støtdemperen var knekt av frontfestet (https://www.mehariclub.com/fr/1007320--support-amortisseur-avant-gauche-12mm-acier/). Nytt frontfeste kan kjøpes og skrus på, MEN ved nærmere ettersyn hadde det tatt med seg det øverste festet på hjularmen (se bilde),

Et grundig søk på alle kjente steder for deler gir ingen ny hjularm. Alle andre deler finnes, men ikke en hjularm. Jeg har nytt frontfeste som jeg kan skru på med to av tre skruer, men jeg frykter at det ikke blir en særlig varig løsning da det tredje festet som har røket sikkert var der av en grunn... Hva ville dere gjort? Hvor kan man få tak i en ny hjularm (høyre foran)?

Tusen takk for all hjelp og hint!

PerI

To måter her, ville ikke kjørt med bare to festebolter.

Enten få tak i brukt arm, eller få sveiset av en som virkelig kan sveise den du har, antar du har selve biten som brakk av. Men ville uansett tatt av hele armen slik at man kommer til i flere vinkler. Til det trenger du et spesialverktøy for å få av ringmutter til arm.

Mulig du må ha nytt lager i armen pga varmeutvikling ved sveising.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III