Hovedmeny

Vindusviskere

Startet av Angie, søndag 05 jul 2026 @ 09:03:55

« forrige - neste »

Angie

Trenger hjelp til å koble ny rund viskermotor etter at den gamle motoren (rektangulær type) tok kvelden. Har fem pins relé som hører til fra Franzose. Har gammel bryter som vries to hakk til høyre. Har spenning på trinn 1 og 2 og har også ført frem tenningsstrøm med 8 a sikring.  Vet ikke hvordan jeg skal koble dette sammen. Har vært inn på verksted, men de kunne ikke hjelpe, og jeg måtte kjøpe ny motor fra Franzose. Tiden går og bilen har nå stått i garasje på femte uka. Håper noen her kan bistå.

PerI

Da er det vel en 70-talls 2cv som du vil ha nyeste type pussermotor i. Jeg lagde meg et opplegg med standard rele-er for å få til parkering, for det var ikke likt mellom gammel type og ny type motor. Hvis jeg skal finne ut av det må jeg demontere dashboard på min, men mener jeg kan få til det.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Angie

Har sett på instruksjonen med det lille fransk jeg behersker og er egentlig nesten like langt. Jeg forstår at pinne 85 er jord, at pinne 30 er strøm til hvit og at pinne 87 A er gul ledning til motoren. Jeg har vri-bryter og ikke trykk-bryter som i illustrasjonen. Jeg forstår ikke hvordan reléet får strøm, eller hva slags rolle motorens blå ledning har.

PerI

Litt lettere om man gjør det om til engelsk. Da står det:

Connect your motor by connecting the blue wire to a permanent positive (+) and the black wire to ground.

Så viskermotoren har strøm hele tiden via blå ledning. Dvs koble den slik at tenningslåsen bryter strømmen til viskermotoren, så slipper man at viskermotoren klarer å tappe batteriet for strøm hvis noe er galt inni viskermotoren.

(.°\^/°.)

PerI

Et tips uansett er å bruke sikringer på ledninger når du tester dette. Jeg røyk noen sikringer selv når jeg koblet det opp og prøvde meg frem.
(.°\^/°.)