På min 2CV blir lysbryteren veldig varm.

Startet av olliver, onsdag 03 jun 2026 @ 15:42:22

« forrige - neste »

olliver

Hei! 
På min 2CV fra 1985 har jeg lagt merke til at huset til lysbryteren blir svært varmt (og det lukter kraftig av varm plast) når jeg kjører med fjernlys over noen kilometer. Dette er ikke veldig betryggende...

Har dere noen gang hørt om et slikt problem? Noen ideer? Bør jeg bytte den?

Takk.

eilert

#1
Hei Oliver, velkommen til forumet!

Dette er et kjent problem ja, gamle kabler og litt løse koblinger bidrar fort til ekstra varmgang. At det også lukter varmt er ikke normalt og du bør tar noen grep. Som første tiltak kan du sjekke at alle skruene under lysbryteren er stramme og at kablene ser ut til å være i orden og ikke er brunsvidde.

Men så er nok den beste løsningen å montere inn relé til fjernlysene, og gjerne til nærlys også.

Et par søk her på forum etter fjernlys, relé eller lysbryter vil du fort få bekreftet at flere har kjent på varmgang.
Som. f.eks. denne tråden:

www.2cvforum.no/index.php?topic=4200.msg30299#msg30299

Med 2CVennlig hilsen
Erlend
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Special
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club - "Geo" [prosjekt]
2017 C3 110hk Exclusive
2022 C5 X Shine Pack 225hk PHEV

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën