Vårslippet er jo tradisjonelt en morsom begivenhet. Det er gøy når kyr kommer ut etter en lang vinter. De hopper og spretter og virker ganske glade. Samme gjelder i høyeste grad 2CV'er. Både eier og bil ivrer etter å ta fatt på nye mil, etter måneder i opplag. Jeg har sett alt for mye 2CV relatert på Youtube i vinter, og abstinensene har vært usedvanlige sterk. Har forstått det slik at det er vår nå. I følge søringene. På fredag skinte solen fra blå himmel, så jeg bestemte meg for å ta søringene på ordet, og bestemte meg for at NÅ skal det kjøres 2CV! Satte på batteri-klemmen på Dolly, som fikk skilter i fjor etter omtrent 10 år uten. Den startet med en gang, og ut i guds frie natur bar det. Lykken ved å kjøre 2CV igjen var berusende. Smilte fra øre til øre gjorde man.
Kjørte to timer for å kjøpe Arcanol på sprayboks. Et mål med turen må man jo ha.
Mulig det er vår, som søringene sier. Men jeg valgte å holde taket lukket, da jeg fortsatt syntes det var litt kjølig i lufta. Jeg måtte også senke farten på steder der veien var i skyggen. For vår-isen er like glatt som vinter-isen, viste det seg. Men 20 år gamle Michelin ZX klarte oppgaven uten problemer.
På hjemturen stoppet jeg på Coopen og handlet øl og pizza. Det var jo tross alt helg. Da jeg kom ut fra butikken og hadde satt meg i bilen, oppdaget jeg noe på frontruta. Hvem i røde lever reklame på bilene? I Norge? I NORD-Norge?! Hoppet ut og snappet bladet fra vinduet og satte meg inn igjen. Må si jeg ble ganske forvirret da jeg oppdaget at bladet var siste nummer av Attraction! Hva?! Hvordan er det mulig. Hva er oddsen?
Ble sittende litt og se meg rundt etter en mulig bladgiver, men ingen så ut til å vedkjenne seg gjerningen.
Bak på bladet fantes navn og adresse til giveren. Fordi han abonnerer på bladet og får det i posten. Jeg ringte opp senere og det viste seg være en hyggelig Danske som bodde i Nord. Han hadde dessverre ikke 2CV i nordnorge, men en stående ved sommerhuset i Danmark. Han ble så glad over å se en 2CV i nord. Den første han hadde sett her, faktisk! Har lovet å komme på besøk med 2CV'en i nær fremtid.
Så der ser man. Kjør 2CV så ofte som mulig. Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.

Bruk gjerne denne tråden til å fortelle om DITT vårslepp