Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Relé til hovedlys  (Lest 51 ganger)

Utlogget Morten

• Administrator
  • Mehari
Relé til hovedlys
« på: Søndag 21 02 2021 @ 15:17:32 »
I forbindelse med at jeg bytter ledningsnettet på Club begynte jeg å tenke på de gamle settene man fikk kjøpt med relé for nær- og fjernlys slik at ikke all strømmen går gjennom lysbryteren. Er det noen som har montert slikt på 2CV og har det noe for seg?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'19 C5 AirCross 180 Shine
(°\=/°)

Utlogget Olav

• Ami
  • *
  • Ikke bare en, men 2CV
    • Tutten Reborn
Sv: Relé til hovedlys
« Svar #1 på: Søndag 21 02 2021 @ 21:53:50 »
Har ikke montert, men skal og jeg mener det definitivt har noe for seg hvis releene kobles ute ved lyktestativet.
Originalt går det en relativt tynn ledning fra bryter til hovedlysene som neppe er tilstrekkelig og vil kunne bli varm. Denne ledningen blir delt i to i en uisolert skjøt inne i ledningsnettet som lett kan smelte isolasjonen på andre ledinger og lage kortslutning og brann.
Originalt går også strømmen til hovedlysene direkte gjennom lysbryteren og denne kan bli fryktelig varm som igjen kan medføre kortslutning og brann.

Med releer ut ved lyktestativet, vil det kun være styrestrømmen til relene som går gjennom bryter og ledningsnett. Relene og tilkoblinger må riktignok sikres mot fuktighet der framme, men dette finnes det koblingsbokser til.

2CV’en er en fantastisk bil, men ledningnettet er en katastrofe waiting to happen... særlig når det eldes.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - 100% Original - På veien i juni 2019

Utlogget Morten

• Administrator
  • Mehari
« Svar #2 på: Søndag 21 02 2021 @ 22:02:30 »
Selv om det ikke er en optimal løsning å ha for lange strekk fra relé til lysene vil jeg jo tro at det kan ha en positiv selv om man plasserer dem "trygt" på torpedoveggen, og legger bedre kabel fram til lyktene.
Jeg ser for meg 2x reléer, ett til nærlys og ett til fjernlys, og trekke begge lyktene over samme relesett.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'19 C5 AirCross 180 Shine
(°\=/°)

Utlogget Olav

• Ami
  • *
  • Ikke bare en, men 2CV
    • Tutten Reborn
« Svar #3 på: Søndag 21 02 2021 @ 22:42:35 »
Det høres ut som en fin løsning og egentlig enklere løsning som oppnår det samme dersom du vil legge nye ledninger til hovedlysene fra releene.
Mitt forslag unngår dette, men da må man altså ha en løsning ved lyktestativet som nok er trangere og noe mer utfordrende.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - 100% Original - På veien i juni 2019

Utlogget PerI

• Global Moderator
  • Mehari
« Svar #4 på: Mandag 22 02 2021 @ 10:58:31 »
I forbindelse med at jeg bytter ledningsnettet på Club begynte jeg å tenke på de gamle settene man fikk kjøpt med relé for nær- og fjernlys slik at ikke all strømmen går gjennom lysbryteren. Er det noen som har montert slikt på 2CV og har det noe for seg?

Har gjort det på noe gammelt tysk ræl med samme argument om å unngå belastning over lysbryter. Så langt fungerer det greit. Men releet jeg kjøpte i sin tid på biltema var defekt fra starten av, og jeg klødde meg i hodet fordi det ikke virket som tenkt. Helt til jeg byttet til et annet rele, da virket det bra.

GSen har jeg også koblet begge nærlys på et rele, og det ene fjernlyset på et annet rele. Denne modifiseringen kunne jeg gjøre uten å klippe en eneste ledning. Det siste fjernlyset går fortsatt over bryteren, men jeg tenker at belastningen blir jo nesten halvert så da har jeg tatt sjansen på det. Det er lett å sette tilbake til originalt om man ønsker det.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget Otto

• Mehari
  • **
« Svar #5 på: Mandag 22 02 2021 @ 13:24:03 »
Styrestrømmen tas fra ledningene ved lyktestativet og trekkes til releet som festes på torpedoveggen. Pluss fra batteriet med sikring, minus til jord og ledning til hovedlys og nærlys.
« Siste redigering: Mandag 22 02 2021 @ 16:11:03 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil