Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Hvor kommer bensinen fra?  (Lest 105 ganger)

Utlogget Moustache

  • Startsveiv
  • *
  • Innlegg: 9
Hvor kommer bensinen fra?
« på: Søndag 13 09 2020 @ 17:35:39 »
Jeg har et låvefunn av en 2CV. Nå har jeg (det siste halvåret) overhalt forgasser, kjøpt masse deler, tatt en service, luftet bremser, montert elektrisk bensinpumpe og skiftet alle slanger. Starter nå lett med choke og går på tomgang når den er god og varm. I dag renset jeg tanken og monterte ny giver til bensinmåler, den gamle var ikke mulig å redde. God stemning. Så kom jeg til å trykke på armen til akselerasjonspumpa på forgasseren, og da drypp det bensin, ser ut som det kommer ut under manifolden? Det var en strek i regningen... Må je skifte manifold, eller er det noe annet galt?
Problem nummer 2: Det ser ut som jeg har 15,5 V ladespenning på batteriet, men på kontakten ved børstene på dynamoen er det under 5, ladelampa lyser konstant. Det jeg tror er laderegulator (metallboks) blir varm så det holder. Er det denne som må skiftes eller er det noe annet?
Har både manifold og dynamo på ekstramotoren, men kvier meg for å bytte, i hvert fall i dag.

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.450
Sv: Hvor kommer bensinen fra?
« Svar #1 på: Søndag 13 09 2020 @ 17:48:54 »
Hei igjen! :)

Er det ikke et hull midt under manifolden har det SKAL renne ut overflødig bensin? Kanskje en ny elektronisk regulator vil rette på spenningen på batteriet. (visste ikke at det var ladelampe på 2CVen?)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 354
Sv: Hvor kommer bensinen fra?
« Svar #2 på: Søndag 13 09 2020 @ 18:01:27 »
Hei igjen! :)

Er det ikke et hull midt under manifolden har det SKAL renne ut overflødig bensin? Kanskje en ny elektronisk regulator vil rette på spenningen på batteriet. (visste ikke at det var ladelampe på 2CVen?)

Som Otto skriver: Det er et lite dreneringshull i manifolden som skal drenere overflødig bensin slik at den ikke renner inn i sylindrene.
Spenningen du måler ved børstene, er magnetiseringsspenningen til rotoren. Hvis spenningsregulatoren leser en for lav spenning, vil den regulere opp ladespenningen for å kompensere.  Du har nok et spenningstap et eller annet sted.
Er du sikker på at det er en ladelampe som lyser?

Utlogget Moustache

  • Startsveiv
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Hvor kommer bensinen fra?
« Svar #3 på: Søndag 13 09 2020 @ 22:29:23 »
Det er ei lampe (rød) til høyre for rattet som lyser konstant. Har ikke instruksjonsbok, men håper den røde til venstre for rattet er oljelampa... Den slukker...

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.450
Sv: Hvor kommer bensinen fra?
« Svar #4 på: Søndag 13 09 2020 @ 22:38:18 »
Den til høyre over en knapp sjekker om det er nok LHM bremsevæske. Knappen er til å sjekke om lampen er i orden. Den til venstre er oljetrykkslampen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 354
Sv: Hvor kommer bensinen fra?
« Svar #5 på: Søndag 13 09 2020 @ 22:47:10 »
Det er ei lampe (rød) til høyre for rattet som lyser konstant. Har ikke instruksjonsbok, men håper den røde til venstre for rattet er oljelampa... Den slukker...


Når det gjelder spenningsregulatoren, er det normalt at den blir varm.
Hvordan påvirkes ladespenningen når lyset er på? Denne skal da normalt stige fordi spenningen i strømnettet da faller. Dette er tegnet på at regulatoren virker. 
Hvis du tar av lokket på regulatorboksen, finner du et takkete hjul som er justeringen av ladespenningen. Prøv å justere denne forsiktig mens du måler spenningen over batteripolene.  Ca. 14,5 volt max er passe.