Jeg har også i mange år brukt Comma sin olje............. Det viktigste er å bytte oljen når den skal byttes.
"Mitt dårlege samvete skyl inn over meg som bølger over vasstrukken strand"
"I mange år". blir brukt i innleggene. Akkurat innenfor den giroljeterminologien føler jeg meg hjemme. Den olja jeg fyller på girkassa blir værende i kassa lenge. Men innleggskribentene legger muligens noe annet i begrepet enn jeg gjør.
Fanny ble inkontinent etter Sørlandstreffet. Oljedam med diameter 35cm i løpet av en natt på garasjegulvet. Fant motoroljeråper i kø på veg ut av clutchuset. Peilepinne hadde lite positivt å melde. Tom.
Men hvor kommer oljen ut? Vakuum i motor 30cm på tomgang. Snudde Fanny bak fram i garasjen. Ny oljeflekk 35cm neste morgen.

Motor inspiseres. Ingen lekkasje i brilletetninger selvsagt, Tørt under oljetrykksensor. Ingen lekkasje synlig innenfor svinghjul. Bunnpanne uten hengende dråper. Kan det være slik at motoren brenner motorolje mens lekkasje er fra girkasse....
Tømmer girolje. Pluggen har magnet som kan fortelle livstidshistorie.

Plutselig skjønner jeg at sist jeg fylte olje på kasse (0.75l) i Frankrike 2015 så hadde jeg ikke trengt å åpne den pluggen.0.8 liter kommer ut.
Ågudamei, den ser ikke flott ut akkurat.

Under demontering av motor fra kløtsjhus slapp jeg unna lettvint. Utenomjordiske makter hadde allerede fjernet en av fire M10 pinnebolter. Den bak oljefilter. Så da så. Kløtshuset er over middels grisete. Men svinghjulet er tørt. Bakre girkassefeste gummi er blant de mest marodre jeg har sett og girkassa hviler på ramma.

. Dette festet ble vel sikkert ikke skiftet i 2015...
Så spørsmålet til herskapet er om det kan tenkes at motorolje under trykk trenger inn i det tomme gjengede hullet i blokka hvor pinnebolt bodde og inn i kløtshuset mens man kjører. Og så renner den ut mens Fanny hviler. Den vegen går det jo når de kommer oppi åra.
Og så jeg tenker at Fanny nok trenger litt GL4. Som hun vil ha i mange år, forhåpentligvis.