Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Burton Sportscar  (Lest 171 ganger)

Utlogget André

• Ami
  • *
  • La bonne vie
Burton Sportscar
« på: Tirsdag 05 05 2020 @ 21:07:24 »
Jeg og Martin sysler med tanken om å bygge en Burton.

Vet at det ikke var mulig å få slikt registrert , men det er jo lempet noe på reglene rundt amatør bygg.

Noen som vet noe konkret, eller har tips?

André

mvh André....kjører 2CV i Bergen

Utlogget PerI

• Global Moderator
  • Mehari
Sv: Burton Sportscar
« Svar #1 på: Tirsdag 05 05 2020 @ 22:32:42 »
Tommel opp, her er første sted å lese seg opp:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Amatorbygg

Ser det nå står "Reglene er tilpasset både helt egne konstruksjoner (amatørbygg) og byggesett" så det skulle være håp for et Burton-sett :)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri

Utlogget Otto

• Mehari
  • **
« Svar #2 på: Onsdag 06 05 2020 @ 15:09:05 »
Var ikke Inge i gang med et Burton-prosjekt? Hvordan går det med det, Inge?
« Siste redigering: Torsdag 07 05 2020 @ 14:08:48 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget Olav

• Ami
  • *
  • Ikke bare en, men 2CV
    • Tutten Reborn
« Svar #3 på: Torsdag 07 05 2020 @ 13:06:54 »
Jeg ble kurert for mine Burtonplaner etter å ha prøvd en. Jeg opplevde at det å komme seg relativt problemfritt inn og ut av en Burton krever en kroppsbygning og akrobatiske egenskaper jeg ikke er velsignet med fra naturens side.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - 100% Original - På veien i juni 2019

Utlogget PerI

• Global Moderator
  • Mehari
« Svar #4 på: Torsdag 07 05 2020 @ 16:58:16 »
En ekte sportsbil skal jo ikke være behagelig 😀.

Har kjørt caterham, og med taket på må man virkelig tenke ut en plan for inn- og utstiging. Men morro er det garantert, både bygging og kjøring 😀
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri

Utlogget MartinP

• Startsveiv
  • *
« Svar #5 på: Torsdag 07 05 2020 @ 19:31:30 »
Sett bort i fra at den er litt kinkig å komme seg inn og ut av Olav, hvordan var Burton å kjøre sammenlignet med 2cv?
Mvh
Martin Pisani

1974 Citroën 2cv4 «Kermit»
2006 Citroën C5 2.0 16v aut
2019 Citroen Berlingo

Utlogget Olav

• Ami
  • *
  • Ikke bare en, men 2CV
    • Tutten Reborn
« Svar #6 på: Fredag 08 05 2020 @ 12:18:51 »
Sett bort i fra at den er litt kinkig å komme seg inn og ut av Olav, hvordan var Burton å kjøre sammenlignet med 2cv?

Jeg kjørte den ikke, bare satt i den og kjente egentlig at den ikke kledde meg :-) Jeg tror egentlig det først og fremst er sittestillingen du vil merke forskjell på. Du sitter omtrent på gulvet med beina rett frem og rattet veldig nær deg. Det ble relativt klaustrofobisk trangt for meg den gangen, men nå har jeg jo blitt litt mindre siden da.
Selve kjøreegenskapene tror jeg ikke det er mye forskjell på og jeg har heller ikke sjekket om bilen blir lettere.
En Burton ser fryktelig tøff ut da og det blir nok et kult prosjekt som jeg håper dere får det til :-):-)

P.S. Inge ble nok mer frelst og hadde planer om å bygge en hvis det var mulig med nye regler, men jeg vet ikke status på det.

Her er et bilde fra Spa i 2013:
« Siste redigering: Fredag 08 05 2020 @ 12:32:01 av Olav »
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - 100% Original - På veien i juni 2019

Utlogget EirikJ

• Mehari
  • **
« Svar #7 på: Fredag 15 05 2020 @ 18:57:46 »
Sett bort i fra at den er litt kinkig å komme seg inn og ut av Olav
....så er det kanskje verdt det?
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Otto

• Mehari
  • **
« Svar #8 på: Fredag 15 05 2020 @ 22:27:17 »
Avtagbart ratt som på Formel 1 og rally-biler?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget Atle Odd Hovden

• Selvstarter
  • **
« Svar #9 på: Søndag 24 05 2020 @ 10:34:58 »
Hei, jeg var nede hos 2cvexperten i Skanderborg før Korona. Der hadde de flere Burtoneksemplarer. De er veldig tøffe, men jeg synes faktisk at en Barbotreplika som jeg selv så smått har påbegynt noen detaljer til, er tøffere. Det blir dessuten mye billigere og biltilsynes vil garantert akseptere.

Jeg besøkte forresten 2cvexperten for å ta bilder og måle opp Saharaen deres, og kjøpte et fint førstegenerasjonspanser som skal få reservehjulbrønn.

Hva angår Saharaprosjektet mitt, må dette dessverre tas i to etapper, dette fordi jeg må få sluttgodkjent rammebyttet før jeg kan søke om å putte inn en ekstra motor og girkasse. Er imidlertid snart ferdig med sveisingen, og skrur/sveiser på de delene jeg trenger for å montere ekstra motor/gir slik at jeg ikke vil behøve å ta et ekstra rammeløf;. Feks setter jeg på forstillingstravers(med bakoverstilt girkassefeste)  bak istedet for den originale, og så sveiser jeg på en motorfestetravers i riktig avstand bak. Dessuten vil jeg skjære ut masse blikk bak i bagasjerommet, og poppe fast nytt blikk som enkelt kan fjernes når konverteringen skal skje.

Men; om noen har disponibelt originale  bakre sidepaneler-de over bakskjermene uten ruter, vil jeg være takkmenlig for å kunne kjøpe disse. Kanskje jeg har noe interessant å bytte med?

Arbeidet går definitivt framover- men akk så laaaangsomt!

Jeg er forresten ikke veldig flink med å starte opp og justere motor. Er det noen i Osloområdet som er flink til dette og som kan påta seg dette som en jobb?

Atle