Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika  (Lest 1040 ganger)

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.339
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #15 på: Tirsdag 28 01 2020 @ 16:14:39 »
Ser ut som du har kontroll på dette. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget Atle Odd Hovden

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #16 på: Tirsdag 28 01 2020 @ 17:21:56 »
OOOps.........
Jeg tror jeg var litt for påståelig i siste innlegg. Det ser ut som om forskjellige Saharaer har forskjellig struktur på fronten, mange bilder på nettet viser bilder med bølgeblikk. Så da får jeg forsøke å finne ut om de ble levert med forskjellig utseende, eller om dette skyldes at noen laget noe uoriginalt etterpå.

Så altså; noen som vet hva som var originalt; begge deler eller hvilket av de to?

(Nerdete spørsmål, vil nok noen mene.)


Utlogget Atle Odd Hovden

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #17 på: Tirsdag 28 01 2020 @ 17:36:12 »
OOOps.............
Jeg var visst litt rask i avtrekket i forrige innlegg; Jeg har sett nøye på bilder av saharaer på nettet, at de finnes både med og uten bølgeblikk på toppen. Vet noen om det er slik at de ble levert med begge alternativene, eller er det slik å forstå at den flate varianten er  en enklere replika?

Litt nerdete spørsmål kanskje, men vet noen dette?

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.339
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #18 på: Tirsdag 28 01 2020 @ 17:41:22 »
Ring Henri Fradet. Han snakker norsk. Saharaen på museet kom fra Norge.
Dette er jo en fransk bil fra 50-tallet og det er mulig at «man tar det man har» ::)
« Siste redigering: Tirsdag 28 01 2020 @ 17:53:42 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.329
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #19 på: Tirsdag 28 01 2020 @ 20:50:48 »
Hei Erik.
Er det bedre å bruke TIG enn MIG-sveis på et panser?
Jeg sveiset inn ny hjulbrønn bak med MIG. :-\

For de som kan sveise med TIG, er det uten tvil veien å gå når det gjelder veldig tynne plater. Det går med MIG/MAG apparat også, men TIG gir mye bedre kontroll på sveisen og det er lettere å få det pent. Jeg har sveiset inn nytt stål på to bakdører, under vinduspakningen. Det gjorde jeg relativt enkelt med TIG men det var kjempevanskelig med MIG.
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Morten

  • Administrator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.316
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #20 på: Onsdag 29 01 2020 @ 16:24:51 »
OOOps.........
Jeg tror jeg var litt for påståelig i siste innlegg. Det ser ut som om forskjellige Saharaer har forskjellig struktur på fronten, mange bilder på nettet viser bilder med bølgeblikk. Så da får jeg forsøke å finne ut om de ble levert med forskjellig utseende, eller om dette skyldes at noen laget noe uoriginalt etterpå.

Så altså; noen som vet hva som var originalt; begge deler eller hvilket av de to?

(Nerdete spørsmål, vil nok noen mene.)

Grunnen til at det finnes en god del bilder av Saharaer uten korrugert panser er sannsynligvis at dette er bilene fra visning av førseriemodellene i 1958. Disse bilene hadde heller ikke hull i fordørene til bensinpåfylling. Da Sahara kom i salg i 1960 mener jeg den hadde korrugert panser og beholdt det gjennom hele produksjonen.

Ellers: Spennende og ambisiøst prosjekt, gleder meg til å følge det!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'11 C5 2.0 HDi Exclusive Tourer
'13 DS3 Cabrio e-HDi 92
(°\=/°)

Utlogget Atle Odd Hovden

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #21 på: Onsdag 29 01 2020 @ 17:09:00 »
Hei Morten

Nei, mange av bilene som er avbildet på Google  har flat topp. For noens vedkommende står det eksplisitt at bilene er originale. Det er ikke godt å vite om fabrikken laget egne pressformer til Saharapanseret, men det faktum at det åpenbart er  levert biler med begge typer topp på panseret, kan tyde på at reservehjulsbrønnen ble montert på et vanlig panser. Hadde de laget egne pressformer for dette panseret, antar jeg at alle hadde vært levert med samme panser.

Antar jeg

Utlogget Morten

  • Administrator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.316
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #22 på: Onsdag 29 01 2020 @ 17:23:49 »
Ser ut som du har helt rett. Faktisk ser det ut som de aller fleste har kun én profil på midten av panserfeltet der reservehjulsbrønnen sitter, det er bare jeg som har vært mer opptatt av andre deler av Saharaene jeg har sett enn akkurat panser-rillene :) Jeg finner så få bilder av korrugerte panser at jeg nesten må forsøke meg på en ny teori: Saharapanser med riller kan være kun de aller siste modellene hvor man "brukte opp restene", og/eller biler som har fått skader på panseret og har måttet lage panser ut fra vanlige korrugerte utgaver.

Som en kuriositet: Hvis du vil spare deg for litt jobb med dørene kan du ta utgangspunkt i biler produsert mot slutten av epoken - en gang i 1965 gikk også Sahara over til å bruke fronthengslede dører, men på grunn av lave produksjonstall disse årene gjelder det i praksis bare godt under 10 % av bilene.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'11 C5 2.0 HDi Exclusive Tourer
'13 DS3 Cabrio e-HDi 92
(°\=/°)

Utlogget Atle Odd Hovden

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #23 på: Onsdag 29 01 2020 @ 17:24:27 »
Hei morten, jeg glemte å nevne at de bilene jeg  referer til er fra flere årsmodeller, så sent som 1965 og alle har bensinpåfylling i dørene. En pussighet gjelder forresten eb blå fra 1965 som det sies er original; den har selvmordsdører og de vanlige 2cvene ble vel ikke levert med det i 1965? Men; Saharamodellen var neppe hyllevare, antakelig kunne man få den utstyrt som man ville??
En annen raritet; 2cv experten i Skanderborg har jo en Sahara i samlingen sin. Jeg har ikke sjekket hvilken årsmodell det er, men bildene viser at den har bakoverfordører og ordinære bakskjermer. Den har bensinpåfyling i dørene og luftespaltene  over bakskjernene, men jeg lurer på om dette kan være en replika

Utlogget Morten

  • Administrator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.316
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #24 på: Onsdag 29 01 2020 @ 17:31:07 »
Ja, hull i dørene til bensinfylling har så vidt jeg vet alle etter 1960. Selvmordsdørene forsvant fra vanlig 2CV rundt 1964 mener jeg å huske, på grunn av nye lovkrav i Frankrike. Jeg vil tro at 1965-modellen kan være en overligger som er registrert tidlig på året, eller muligens en av de som ble produsert i Spania. Usikker på om de var underlagt samme regelverk.

Angående bakskjermene i Skanderborg: Jeg må gang på gang minne meg selv på at mange 2CV-er har vært godt brukt i sine tidlige år selv om de framstår som aldri så blanke og originale i dag. Det kan ikke utelukkes at denne bilen har måttet bytte bakskjermer på et tidspunkt uten at noen husker det i ettertid.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'11 C5 2.0 HDi Exclusive Tourer
'13 DS3 Cabrio e-HDi 92
(°\=/°)

Utlogget Atle Odd Hovden

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #25 på: Onsdag 29 01 2020 @ 20:09:42 »
Hei Morten.

Ad bilen i Skanderborg; enig.

Ny tanke vedrørende årsaken til forskjellen på toppene. Såvidt jeg vet ble noen av bilene laget Frankrike og noen i Belgia. Jeg føler meg rimelig sikker på at det ikke ble laget egne pressformer til Saharapanseret. Dette var svært dyrt på denne tiden. Jeg legger mao til grunn at monteringen av brønnene ble gjort manuelt på ordinære pansere. Man skal huske at dette er tilbake på tidlig 60 tall, da var alt arbeide med bilproduksjon manuelt. Kanskje biler laget i Belgia ble produsert annerledes  enn i Frankrike hva angår montering av brønnen.

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.339
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #26 på: Søndag 02 02 2020 @ 11:23:19 »
.
« Siste redigering: Søndag 02 02 2020 @ 18:34:12 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget Sambalbij

  • Kingbolt
  • ***
  • Innlegg: 176
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #27 på: Tirsdag 04 02 2020 @ 09:32:01 »
Det blir spennende å følge. Jeg har bygd en Sahara selv for 20 år siden når jeg bodde i Nederland og reiste med den bla annen til Hellas.

Jeg brukte en AK 400 som basis og 2 x 602 cc med skivebremser. Fikk den godkjent også.





« Siste redigering: Tirsdag 04 02 2020 @ 09:34:13 av Sambalbij »
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.329
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #28 på: Tirsdag 04 02 2020 @ 11:05:39 »
Veldig veldig kult! Vet du hvordan det står til med bilen i dag?
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Sambalbij

  • Kingbolt
  • ***
  • Innlegg: 176
Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Svar #29 på: Tirsdag 04 02 2020 @ 11:14:34 »
solgt ham i 2005 , han dukket opp flere år senere da han stod utenfor en 2CV garage i Goes Nederland. dessverre flere år ute og i ufint stand.
deretter skal han vare eksportert . Mest sannsynnlig ti Tyskland men finner ham ikke tilbake dessverre.

har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.