Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Tak med utvendig åpning til innside åpning  (Lest 111 ganger)

Utlogget insanefish

  • Startsveiv
  • *
  • Innlegg: 12
Tak med utvendig åpning til innside åpning
« på: Onsdag 11 09 2019 @ 10:09:34 »
Hei igjen alle sammen.

Min 2CV har et alvorlig dårlig tak. Er det mulig/komplisert å gjøre om fra utvendig åpning til innside åpning?

Har sikkert hundre andre spørsmål jeg også burde stille, men de glemt for nå.

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 70
    • "Hjemmeside"
Sv: Tak med utvendig åpning til innside åpning
« Svar #1 på: Onsdag 11 09 2019 @ 12:39:27 »
Skal være mulig, men jeg finner ikke igjen konkret beskrivelse... Men alle deler finnes å få tak i, fx. https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/2CV6/Motorhaube-Frontbleche-Kuehlergrill/Suche/?mainSHOP=Citroen-2CV&suchbegriff=17090 "Komplett sett" for ombygging... Står noe der om noen festepunkter som trengs...
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget insanefish

  • Startsveiv
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Tak med utvendig åpning til innside åpning
« Svar #2 på: Onsdag 11 09 2019 @ 16:46:43 »
Kan det stemme overens med "ombyggingssett tak 2cv, komplett, fra special til club" hos Classic Parts muligens?

Utlogget Belgau

  • Kingbolt
  • ***
  • Innlegg: 191
    • Ellefsrød Hjemmeside m/2CV
Sv: Tak med utvendig åpning til innside åpning
« Svar #3 på: Onsdag 11 09 2019 @ 18:13:03 »
Spesial hadde utvendig åpning så det ombyggingssettet fra CP stemmer sikkert. Man må jo dessuten ha /erverve selve taket for innvendig åpning også, det trengs pinner i frontdrageren som ikke er på tak for utvendig Special utgave. Vår Britt Special fikk en slik behandling -hvis det er lov å si - for mange år siden og  vi tok ånkli på oss spanderbuksene og dro til med Franzoses stofftak. Fint svart tak.

 Alternativet er et standard orginaltak i mørkegrått som også holder veldig lenge. Men ikke bli fristet av halvbillige tak med kule farger. De holder ikke så bra etter min erfaring med noe  slike. Egne og andres.

Innvendig åpning er imidlertid helt overlegent.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV hvit "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV burgunder-svart Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive
Hillman Minx 1957

Utlogget insanefish

  • Startsveiv
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Tak med utvendig åpning til innside åpning
« Svar #4 på: Torsdag 12 09 2019 @ 19:30:08 »
Takk for godt og utfyllende svar. Liker ikke den utvendige åpningen, føles som alt for mye som kan ruste er litt utenfor taket. Men blir skikkelig tak når det først blir nytt.

Innlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.308
Sv: Tak med utvendig åpning til innside åpning
« Svar #5 på: Søndag 15 09 2019 @ 19:38:19 »
føles som alt for mye som kan ruste er litt utenfor taket.
??

Uansett. Et tak med innvendig åpning er sikret mye bedre enn et tak med utvendig åpning. Både med tanke på vind og forbipasserende individer. Det kan også åpnes og lukkes til/fra halv stilling på sekunder, f.eks.i lyskryss. Hvor fort man kan kjøre med taket halvåpent har jeg erfart er veldig avhengig av vinden ellers, styrke og retning. Har kjørt i 80 i timesvis med taket halvåpent uten problemer. Har også erfart at det har blafret voldsomt allerede ved 60. Så der finnes ingen fasit. Men det bør åpnes til halvåpen posisjon på riktig måte for at det skal ligge optimalt.

Litt usikker på om det er noen fordeler ved taket med utvendig åpning. Kommer ikke på noen.

Over bakruten er det en liten metall-leppe som skal inn i en slisse i avstiveren på karosseriet som er rett over bakruten. Husk på å få denne på rett plass ved montering. Og la taket være montert et par uker så det får strekke og sette seg før du monterer trykk-knappene på utsiden som holder båndene som holder taket når det er åpent.
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.296
Sv: Tak med utvendig åpning til innside åpning
« Svar #6 på: Søndag 15 09 2019 @ 19:46:36 »
Jeg har nytt tak. Det er hull utvendig på karosseriet hvor skruene til trykk-knappene skal festes. Men hor skal trykk-knappene til båndene innvendig sitte? Der er det ikke hull fra før. Båndene sitter ellers veldig løs på de utvendige trykk-knappene. Tror ikke de passer helt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop 2
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget Belgau

  • Kingbolt
  • ***
  • Innlegg: 191
    • Ellefsrød Hjemmeside m/2CV
Sv: Tak med utvendig åpning til innside åpning
« Svar #7 på: Mandag 16 09 2019 @ 18:33:16 »
Jeg har nytt tak. Det er hull utvendig på karosseriet hvor skruene til trykk-knappene skal festes. Men hor skal trykk-knappene til båndene innvendig sitte? Der er det ikke hull fra før. Båndene sitter ellers veldig løs på de utvendige trykk-knappene. Tror ikke de passer helt.
Ingen hull for trykknapper hverken inne eller ute. Skruene settes inn mellom sprekken - det så ut til å være noe som ikke er lov å si  - som er i sidedragerne. Innvendig såvel som utvendig. Akkurat i kanten av filttrekket. den knappen helt framme inne er jo bare for at ikke båndet skal henge og slenge. Plassering av den innerste bakre skal vær ca 10cm foran den ytre. Den ytre ca 5cm foran/over topplista bakrute. Viktig med riktige skruer. Slanke og sterke rustfrie.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV hvit "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV burgunder-svart Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive
Hillman Minx 1957

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.296
Sv: Tak med utvendig åpning til innside åpning
« Svar #8 på: Mandag 16 09 2019 @ 20:33:01 »
Det er flere hull utvendig fra før, brukt til fester for tak med utvendig åpning. Jeg har brukt 2 av hullene, ca 10 cm over topplista på bakruta, litt skrått utover, til å feste taket med trykk-knapper og skruer. Ser ut som det stemmer nogenlunde med originale brosjyrer. Innvendig kan jeg gjøre som Belgau skriver. Jeg har sett med knapper og skruer. :)
« Siste redigering: Mandag 16 09 2019 @ 20:46:11 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop 2
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil