Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Vurderer en 2CV som prosjekt  (Lest 79 ganger)

Utlogget insanefish

• Startsveiv
  • *
Vurderer en 2CV som prosjekt
« på: Lørdag 10 08 2019 @ 21:23:06 »
Hei.
Har siden jeg var liten hatt lyst på en 2CV og etter at jeg nå selger et annet bil prosjekt så vurderer jeg å prøve på 2CV.

Jeg har ikke super mye erfaring med bil, men skifter dekk og olje samt at jeg har lagt på nytt bremsebelegg på trommel bremserer tidligere.
Er relativt mekanisk og teknisk annlagt.
Spørsmålet her blir litt hvor mye jeg må regne med å betale for en bil som kan settes istand. Håpet mitt er under 20.000 og helst lavere.
Har fulgt med litt på finn og vurdert muligens denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152905466

Hvilken utbedring bør jeg uansett få på plass før jeg i det hele tatt kan vurdere en EU kontroll?

Tusen takk på forhånd for alle tips og svar.
« Siste redigering: Lørdag 10 08 2019 @ 23:14:39 av insanefish »

Utlogget PerI

• Global Moderator
  • Mehari
Sv: Vurderer en 2CV som prosjekt
« Svar #1 på: Søndag 11 08 2019 @ 20:23:16 »
Med egeninnsats er det mulig å få en bil ut av det meste. Men om man trenger mange nye deler vil det jo fort bli dyrt. Det finnes folk i miljøet som har brukt over 100.000 på restaurering av egen bil selv om mye er gjort selv. Og det finnes biler som er kjøpt for litt mer enn vrakpant som har gitt opplevelser i mange år, uten store påkostninger. Så alt er mulig  :)
Det første man må finne ut er hvor mye rust det er i ramme, gulv og kanaler. Er det bra der, så er det et godt utgangspunkt. Men desverre er det ofte rust som er problemet. Kjenner ikke bilen i annonsen, så man må se og vurdere.
Heldigvis er det mulig å få kjøpt det meste av deler til 2cv. Classic parts her i Norge skaffer mye.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Ami Super · azu & Ami prosjekter · '74 GS · C5 V6 24v · C2 1.1 · ymse andre doninger. Mitt Citroen orga-nr: 0024..

Utlogget insanefish

• Startsveiv
  • *
« Svar #2 på: Søndag 11 08 2019 @ 20:47:25 »
Ja, jeg så på mulighetene for nytt understell og gulv fra burton2cvparts.com Fra hva jeg har sett så langt er det biler til både 20 og 30 tusen med runst i ramme og kanaler. Er det i hovedsak rust, bremser, foringer rundt om og dempere som de feiler EU kontrollen på?

Utlogget PerI

• Global Moderator
  • Mehari
« Svar #3 på: Søndag 11 08 2019 @ 22:33:24 »
Ja, jeg så på mulighetene for nytt understell og gulv fra burton2cvparts.com Fra hva jeg har sett så langt er det biler til både 20 og 30 tusen med runst i ramme og kanaler. Er det i hovedsak rust, bremser, foringer rundt om og dempere som de feiler EU kontrollen på?

Ja, dvs foringer er det lite av, det er kingbolt som kan ha slakk. De som kontrollerer bør ha greie på 2cv, for det skal være slakk her og der. Men ikke for mye :)

2cv kan også dryppe olje, men da er det ikke sikkert at det egentlig er noe feil med pakninger. Siden det er en 2-sylindret bokser, så sitter det en snøfteventil  på toppen av motoren der man fyller på olje, og hvis denne ikke fungerer så kan det piple ut olje de utroligste steder.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Ami Super · azu & Ami prosjekter · '74 GS · C5 V6 24v · C2 1.1 · ymse andre doninger. Mitt Citroen orga-nr: 0024..

Utlogget insanefish

• Startsveiv
  • *
« Svar #4 på: Mandag 12 08 2019 @ 16:26:20 »
Suverene tips, tusen takk! Har for tiden ikke noe sted å holde på, men krysser fingerene for at det blir noe mot sommeren.

Er det forresten noen steder du/dere vil anbefale å ta PKK/EU kontrollen i Buskerud som kan bilen?
« Siste redigering: Mandag 12 08 2019 @ 18:11:54 av insanefish »