Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Trommelbremsetrøbbel  (Lest 557 ganger)

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.306
Trommelbremsetrøbbel
« på: Onsdag 19 09 2018 @ 17:35:08 »
Noen som har vært bort i at nye bremsesko kolliderer med forsterkningene i trommelen. Skoene går ikke inntil øverste styrepinne. Er det forskjell på høyre/venstre? Skal ikke være skive under eksentriker nede?
« Siste redigering: Onsdag 19 09 2018 @ 19:36:03 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop 2
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget Belgau

  • Kingbolt
  • ***
  • Innlegg: 191
    • Ellefsrød Hjemmeside m/2CV
Sv: Trommelbremsetrøbbel
« Svar #1 på: Onsdag 19 09 2018 @ 22:57:44 »
Kjenner ikke igjen problemet du beskriver. Mener skoene skal subbe inntil bremseskjoldet. Ingen forskjell på høyre og venstre. Alle fire skoene er vel identiske om jeg husker rett. Ingen skive innenfor eksentermutter tror jeg. Om du har det kan du kanskje få konflikt med trommel....
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV hvit "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV burgunder-svart Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive
Hillman Minx 1957

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.306
Sv: Trommelbremsetrøbbel
« Svar #2 på: Torsdag 20 09 2018 @ 07:03:13 »
Okay.
Løsnet litt på muttrene nede og da er problemet løst...

(da er det neste å montere nye klosser foran og kanskje sentrere kaliprene...)(kanskje kjører jeg noen meter... ;D)
« Siste redigering: Torsdag 20 09 2018 @ 09:23:03 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop 2
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget Sambalbij

  • Kingbolt
  • ***
  • Innlegg: 169
Sv: Trommelbremsetrøbbel
« Svar #3 på: Torsdag 20 09 2018 @ 10:53:02 »
hmm, regner med du har sentert skoene?
Muttern nede holder excentriken på plass og den bør settes godt fast at excentriken ikke kunne snurre seg. Da blir sentreringen ødelagt og kan bremseskoene slå seg fast. Derfor finnes det også disse sikringspinner for å sikre disse muttern. Den må aldri løses seg under kjøringen.
Excentriklen i seg selv holder bremseskoene på plass men tillater dem å bevege seg ut og inover.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.306
Sv: Trommelbremsetrøbbel
« Svar #4 på: Torsdag 20 09 2018 @ 11:16:15 »
Skoene er sentrert. Festemutteren skal skrus mot eksentriken slik at den ikke snurrer? Jeg skrudde først alt inn mot bakplaten, men da vippet skoen ut oppe.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop 2
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.306
Sv: Trommelbremsetrøbbel
« Svar #5 på: Torsdag 20 09 2018 @ 20:21:39 »
Problemet var de nye boltene til kammene som justerer øverst. De stakk for langt inn og presset skoene ut mot trommelen. Løsningen var 2 skiver på baksiden av bakplata (som riktig nok var med o pakken).
Nå snurrer trommelen. (og muttrene til eksentrikene er godt taitet) :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop 2
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil