Vi har alle ansvar for å holde vognene våre i teknisk god stand.
Kan vi sette oss som mål å demontere / få demontert / styreleddene - styrearmene på vognene vår i vinter, kontrollere kulene på armene for slitasje? Og ved funn av slitte / defekte deler bytte styrearm, skåler og mansjetter. . . Før i tiden da 2CV'n ble brukt både sommer og vinter ble i det minste endeleddsmansjetten inspisert (gjort tilgjengelig for inspeksjon) to ganger i året (ved hjulskifte).
Nåtildags blir ikke hjulene tatt av så ofte. Så endeleddene lever sitt liv i stummende ensomhet.
Jeg sier dette fordi jeg ble oppringt av en bekjent heromdagen. Han hadde gått til anskaffelse av en 2CV for to tre år siden som har blitt veldig lite brukt. Så han skulle selge den. Men han hadde fått en 2'er på EU kontroll (endeledd) og ville gjerne ha den godkjent før salg. Men mekanikeren hans hadde problem med å få tak i deler og var dessuten blitt sykmeldt. Så han ringte meg for hjelp. Jeg demonterte endeleddene og fant til min forferdelse ett endeledd som målte 18.5mm over kula. Som var Ø21.35mm da de var nye. Det andre målte 20.1mm.


Vogna har hatt en eier fra den var ny før min bekjent fikk tak i den. Fått service på merkeverksted. Slitasje av så alvorlig karakter fører til enten brudd på armen eller brudd på styrestaget. Veteranbilulykker trenger vi ikke, noe denne høsten har gitt oss en vekker om.
De som er ukomfortable med å skru på forstilling og styring selv skal selvsagt ikke gjøre det. Men da bør en bilmekaniker med kunnskap om slikt bes om hjelp. Etter å ha blitt gitt en beskrivelse av problemet. Forumet er sikkert behjelpelig med kontakt med GODE 2CV mekanikere. Er vel et egent emne om det.
Det var bare flaks at feilen denne gangen ble påpekt på EU kontroll. Kontrolløren visste neppe at det dreide seg om en svært farlig feil. Han kan ha trodd at det bare trengtes stramming.
Sånnhardetblitt.