Takk for det Otto

Det morsomste på forumer syns jeg, er tråder om andres prosjekter. Særlig med bilder.
Jeg får vel følge opp siste innlegget mitt. Dagen etterpå fikk jeg koblet opp motoren og prøvde å få start på motor nummer to.
Siden jeg selv hadde fikset denne motoren for 15 år siden, forventet jeg at den skulle starte rett opp. Ikke. Manglet gnist. I motsetning til den forrige motoren ble ikke pluggene tilgriset med olje i denne motoren, så pluggene var ikke problemet. Sjekket stifer og tenning, ingen gnist. Hentet en annen coil, fortsatt ingen gnist. Kjente jeg ble litt lei dette med 2CV'er og gnist. At et så enkelt system kan gi så mye problemer er fantastisk. Tenning går jo igjen over alt på nett. Originalcoiler, brune coiler, tørre coiler, Harley-coiler og vet ikke hva. Og et utall forskjellige erstatnings-systemer for stifter og kondensatorer

. Siden alt så ut til å være i orden, og det ikke var gnist, måtte jeg jo begynne å misstenke komponenter. Prøvde en av coilene på Dolly'en min. Den startet ikke med den coilen. Prøvde bilens egen coil, og den startet. Byttet tilbake til den misstenkte igjen og bilen startet ikke. Altså var den coilen søppel. Rett i søpla med den. Så gjorde jeg samme med coil nummer to, med samme resultat. Ok, to dårlige brukte coiler, var sikkert derfor jeg ikke fikk start. Lette rundt i hyllene og fant en tredje coil. Denne fra en -68 modell. Prøvde denne coilen på Dolly, og den startet rett opp. Altså var den coilen ok. Satte den på -58'ern og prøvde. Ingen gnist, altså flere feil. Siden ALT annet var justert og godkjent, kunne det nesten bare være kondensatoren igjen. Slikt har jeg selvsagt på hylla så hentet en ny, brukt en. Mere skruing, og etter kondensatorbyttet var det gnist så det holdt! Stjernebra! Inn med pluggene igjen, en liten dram i forgasseren, og maskineriet våknet til liv med et brøl. Fyttigrisen så kul lyd det er av en 18HK uten eksosanlegg. Skikkelig snerr var det, lyden ville gjort enhver rallybil misunnelig

Etter dette startet motoren bare jeg rørte ved innslaget på starteren. Snakk om lettstartet maskineri. Fikk på den fremste potten, som på 18HK sitter under venstre sylinder. Tverrpotten var ødelagt og jeg har ikke flere slike. Lyden ble om mulig enda kulere med den fremste potten men uten den andre.
Den originale bensinpumpen funker som bare det, og det gjorde også tanken og tilførselen fra tanken til forgasseren. Jeg fylte litt på tanken nemlig. Men, fargen på bensinen som kom ut fremme ved pumpen, i kombinasjon med at jeg ikke kunne finne et bensinfilter(Første mangel i delelageret

), førte til at jeg i stedet brukte en flaske med bensin, stripset til lyktestativet.
Ønsket om å få start, var drevet av ønsket om å finne ut om "traffic-clutchen"/sentrifugalclutchen fungerte. Som dere husker fra tidligere ble en slik, i ukjent tilstand og viten om kompletthet(er det et ord?) montert, fordi alle de andre clutchene jeg hadde, hadde feil og mangler eller var av feil type.
Sjelden har jeg følt slik ekte spenning og glede(I mekke-sammenheng;)) som da jeg satte meg inn for å se om clutchen fungerte! Startet opp ved å dra i knappen, motoren våknet til liv på sekundet med et hisssig brøl. Gir lagt i, og clutch sluppet forsiktig opp.....Ingen ting. Gasset på....fortsatt ingen ting. Bilen sto dønn i ro, som den har gjort siden -70 tallet.
Ga egentlig opp, og holdt på å pakke sammen da jeg ble stående og se på bilen og lure på om jeg skulle sette på forskjermer eller ikke, da jeg oppdaget koblings-kabelen. Selvsagt! Jeg hadde vært så opptatt av sentrifugal koblingen, at jeg hadde glemt at det var en kobling til i bildet, den vanlige! Kunne det være så enkelt...? Fant en 16 og en 19 nøkkel og hev meg til å slakke på kabelen. Der var det mye å slakke på og håpet steg. Justerte til pedalen føltes rett, og nytt startforsøk. Fryd og lykke, bilen beveget seg. Det var skikkelig gøy. Porten ble åpnet og ut i vinteren bar det, uten bremser men med med et stort glis i fjeset. Med pedalen i gulvet, et vanvittig brøl og spinnende hjul raste ekvipasjen over gårdsplassen. Snøføyka stod om kapp med støvet, og bikkja satt med store øyne og observerte galskapen, på en viss avstand. Ekte lykke vil jeg kalle det. Dette blir utvilsomt mitt neste prosjekt.
602 planene er lagt på hylla inntil videre. Forelsket meg litt i 425'ern, den høres så digg ut, og SER fantastisk ut.
Utvilsomt den vakreste 2CV motoren.
Nå kan det bli år til neste oppdatering, men i motsetning til innlegg på Facebook, er jo denne tråden lett å finne ved en senere anledning
