Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Matt lysinnsats  (Lest 1676 ganger)

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.244
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #15 på: Torsdag 22 06 2017 @ 19:29:31 »
Jeg kjøpte 4 gule pærer, R2 12V 45/40W, av Torben av merket NARVA fra Speziallampen Gmbh i Plauen (trolig Tyskland). Ser ut som det er gult glass. Jeg kjører så lite at jeg trenger bare 2 så lenge. ;)
« Siste redigering: Torsdag 22 06 2017 @ 19:32:37 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado (six chameaux) Prosjekt
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #16 på: Torsdag 22 06 2017 @ 19:46:53 »
 :D kommer oppom deg når du har folien  klar så prates vi om det også  8)
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.244
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #17 på: Torsdag 22 06 2017 @ 20:02:24 »
Var det en annen type du fikk fra Torben?
1982 2CV6 Special beige colorado (six chameaux) Prosjekt
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #18 på: Torsdag 22 06 2017 @ 20:10:05 »
Tenkte å sjekke fabrikat så jeg vet hva jeg har trøbbel med. Men må være hjemme for å få til det  ;D
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #19 på: Torsdag 22 06 2017 @ 20:39:05 »
Den ene er Narva R2 ja, den andre fra Gerlux.  Begge blir hvite der de er svidd når jeg pusser det bort etterpå. S
Synes det er rart at det ikke er problem for andre enn meg. Karma?  O0
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #20 på: Torsdag 22 06 2017 @ 20:51:13 »
Reflektoren er slitt der det har vært svidd gul lakk som måtte fjernes også. Blitt verre naturligvis... siden det har skjedd flere ganger  >:( små svarte flekker. Antar at det er blankt materiale som blir slitt bort.

Ender kanskje opp m å måtte kjøpe ny innsats hos Torben eller Classicparts til slutt. Men først må jeg finne ut hvorfor dette skjer...

Har også 15.6V på pæra når motoren går... men skjønner at det går greit hos andre...
« Siste redigering: Fredag 23 06 2017 @ 08:40:04 av nils-fredrik »
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #21 på: Torsdag 22 06 2017 @ 22:17:45 »
Rettelse: ser på forumet andre steder at maks spenning bør være vel 14V... kanskje regulatoren er syk og at pærene rett og slett får for sterk spenning?

Har målt mer: m litt choke  etter start 15,7V  uten, såvidt den går: 13V. Motor avslått: 12,6V
« Siste redigering: Fredag 23 06 2017 @ 08:45:52 av nils-fredrik »
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget Rage

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Thomas Rage
    • Deler til din 2cv
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #22 på: Torsdag 22 06 2017 @ 23:56:17 »
Hei.

Det er mulig kvaliteten har endret seg, det vet jeg ikke. Men jeg har kun brukt pærer som har gult belegg/film. Å jeg har aldri hatt dette problemet. Men jeg vet at det kan skje vis du har en gammel spenningsregulator som ikke er stabil, men det er jo den enkleste saken og finne ut av(bare å måle i vei).Eller vis du tar på glasset til pæren, da blir den heller ikke gammel. Den liker ikke fett!! Hvilket fabrikat er det du har prøvd foresten?
Mvh Thomas Rage, Tonstad
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1971 AK 400 Pc 15269
1968 AK 350 27-46-49
1972 AMI 8 SC 16576

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #23 på: Fredag 23 06 2017 @ 07:33:05 »
Mistanken min nå er fokusert på regulatoren. Skal måle mer i helgen. Må finne litt ut hva resultatene skal være  ;D Det står kanskje i Haynes...

Men for høy spenning er den mest logiske forklaringen. Et par volt for mye over tid vil varme opp lyspærene mer enn de kanskje er laget for... og det er vel ikke bra for batteriet heller.

På nett står det maks 14.4V uansett turtall, lavere med elektronisk regulator. Batteriet er fint, så egentlig burde ikke regulatoren lade noe særlig. Det nevnes også mulig dårlig jord på regulatoren. Ellers må den vel bare byttes og håpe det fikser problemet.... Ser ut til å være en eldre modell som er skrudd fast her..... Og med 15,5V når den går på tomgang med litt choke så kan den nok være "syk". Denne er kanskje gammel nok til å justeres, men tror jeg heller vurderer en moderne elektronisk.

Fett på pæren fordi jeg har tatt på den kanskje...? Det kan jeg dobbeltsjekke m en helt ny  :P Tror ikke like mye på den forklaringen i denne saken. Tror regulatoren bør sjekkes ut først.

Har testet Narva og Gerlux pærer med identisk resultat. Hvis det er nå er regulatoren og det løser problemet til slutt, har jeg ihvertfall pærer og vet om mange steder å få tak i det  ;)
« Siste redigering: Fredag 23 06 2017 @ 08:56:06 av nils-fredrik »
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.287
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #24 på: Fredag 23 06 2017 @ 09:57:18 »
Over 15v er alt for mye. Ville ikke tenkt mer på pærer før lading er fikset. Sannsynligvis regulator.
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Roger H

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 1.193
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #25 på: Fredag 23 06 2017 @ 19:40:45 »
er den frisk skal den gi godt over 14v med "alt" på. 15,5v på tomgang er som Eirik skriver alt for mye på tomgang
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #26 på: Fredag 23 06 2017 @ 20:03:29 »
Sendt epost til CP for å skaffe ny regulator så Doffen er ok for lengre turer igjen snarest
« Siste redigering: Fredag 23 06 2017 @ 20:07:32 av nils-fredrik »
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget Roger H

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 1.193
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #27 på: Lørdag 24 06 2017 @ 23:42:49 »
Om det er den gamle type spenningsregulator skal det være mulig å justere ladespenningen.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #28 på: Søndag 25 06 2017 @ 10:02:11 »
Ja, jeg så litt på det... Men min privatmekaniker er dratt på ferie... og jeg vil snarest ut å kjøre. Tar heller vare på den gamle i tilfelle noen en gang får lyst til å prøve  :) Kaste deler har jeg hørt er fy  fy  :D
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Innlogget jonaf

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 318
Sv: Matt lysinnsats
« Svar #29 på: Søndag 25 06 2017 @ 15:07:15 »
Om det er den gamle type spenningsregulator skal det være mulig å justere ladespenningen.

Hvis du har Ducellier-regulator: Vri litt på det takkete hjulet i regulatoren til spenningen er ca 14.4 volt  mens motoren går på rask tomgang.