Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Historien om U602  (Lest 2659 ganger)

Utlogget PerI

• Global Moderator
  • Mehari
Sv: Historien om U602
« Svar #15 på: Onsdag 22 02 2017 @ 15:03:38 »
Kapittel 13 Breakdown
Turen til og fra verdenstreffet i 2011 gikk bra helt til jeg kom rett nord for Skanderborg i Danmark. Det hele skjedde nokså plutselig men kjente det plutselig vibrerte i bilen. Fikk vridd bilen ut av veien og over på skulder ved påkjøringsfeltet. Joda, flatt dekk. Det viste seg i ettertid at slangen var mer eller mindre pulverisert inne i dekket. Det var bare å begynne og løfte ut masse bagasje for å få tak i reservehjulet nederst baki. Litt forsiktig kjøring ble det etter dette, for man oppdager jo at reservehjulet har litt lite luft. Etter noen mil kom jeg omsider til en bensinstasjon og fikk fyllt luft, og jeg kunne puste lettet ut.

Litt senere samme dag hadde jeg en ekkel opplevelse med å være uoppmerksom et lite øyeblikk. Denne gangen gikk det heldigvis bra. Om opplevelsen var aldri så gal så er det da godt for noe - man får en nokså tydelig påminnelse om at når man kjører en enkelt konstruert bil skal man jommen være fullkonsentrert om kjøring.

Turen ble avsluttet med "toppløsbilder" på stranda i Danmark før jeg tok sen ferge til Kristiansand. Kl 04.30 stod jeg parkert i tunet hos opphavet på Sørlandet.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Ami Super · azu & Ami prosjekter · '74 GS · Flere C5 bruksbiler, ymse annet også i garasjen

Utlogget PerI

• Global Moderator
  • Mehari
« Svar #16 på: Tirsdag 28 02 2017 @ 14:37:09 »
Kapittel 14 Avlasting
Sesongen 2012 begynte bra med tanke på fungerende A-modeller. Ami Super kom på veien igjen, ferdig EU-godkjent til sesongstart. Så det ble mye Ami Super fremfor U602 på våren og forsommeren. Midt i ferien kom endelig U602 til sin rett og fikk kjørt seg noen fiine solskinnsturer på Sørlandet. Men må innrømme det ble ikke mange kilometer med U602 denne sesongen. Fristelsen ble rett og slett for stor, så ofte ble det 4-sylindret boxer istedenfor 2-sylindret.

Men jeg slo ihvertfall Mercedesen med størrelsen på soltaket da jeg møtte denne utenfor en butikk i Grimstad!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Ami Super · azu & Ami prosjekter · '74 GS · Flere C5 bruksbiler, ymse annet også i garasjen

Utlogget PerI

• Global Moderator
  • Mehari
« Svar #17 på: Onsdag 08 03 2017 @ 14:57:09 »
Kapittel 15 Skrotvisitt
Jeg og poden tok en dagstur til grensetreffet i Sverige våren 2013, og han spottet ivrig alle som kom i tur og orden fra treffcampen i retning Båstnäs nedlagte bilskrot. Han var på det tidspunktet 4.5 år, og like nyskjerrig på 2cv som pappa.

Satser på at ikke U602 ble skremt av synet av de forlatte skrotbilene. Var fristende å dra av panseret, bakdører og koffertlokk og arrangert et bilde av et nytt medlem at skroten, men hadde ikke samvittighet til det. Jeg har ingen planer om å sende noen 2cv til skroten lengre. Alt er gjennoppbyggbart!

En tur innom Max Wiggos gårdstun ble det også i følge med ca et dusin 2cv-er. Selvfølgelig var det gøy å få lov til å gynge litt i bilen med 2cv-kompisen.
(.°\^/°.)