Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Historien om U602  (Lest 3789 ganger)

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Historien om U602
« Svar #15 på: Onsdag 22 02 2017 @ 15:03:38 »
Kapittel 13 Breakdown
Turen til og fra verdenstreffet i 2011 gikk bra helt til jeg kom rett nord for Skanderborg i Danmark. Det hele skjedde nokså plutselig men kjente det plutselig vibrerte i bilen. Fikk vridd bilen ut av veien og over på skulder ved påkjøringsfeltet. Joda, flatt dekk. Det viste seg i ettertid at slangen var mer eller mindre pulverisert inne i dekket. Det var bare å begynne og løfte ut masse bagasje for å få tak i reservehjulet nederst baki. Litt forsiktig kjøring ble det etter dette, for man oppdager jo at reservehjulet har litt lite luft. Etter noen mil kom jeg omsider til en bensinstasjon og fikk fyllt luft, og jeg kunne puste lettet ut.

Litt senere samme dag hadde jeg en ekkel opplevelse med å være uoppmerksom et lite øyeblikk. Denne gangen gikk det heldigvis bra. Om opplevelsen var aldri så gal så er det da godt for noe - man får en nokså tydelig påminnelse om at når man kjører en enkelt konstruert bil skal man jommen være fullkonsentrert om kjøring.

Turen ble avsluttet med "toppløsbilder" på stranda i Danmark før jeg tok sen ferge til Kristiansand. Kl 04.30 stod jeg parkert i tunet hos opphavet på Sørlandet.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Historien om U602
« Svar #16 på: Tirsdag 28 02 2017 @ 14:37:09 »
Kapittel 14 Avlasting
Sesongen 2012 begynte bra med tanke på fungerende A-modeller. Ami Super kom på veien igjen, ferdig EU-godkjent til sesongstart. Så det ble mye Ami Super fremfor U602 på våren og forsommeren. Midt i ferien kom endelig U602 til sin rett og fikk kjørt seg noen fiine solskinnsturer på Sørlandet. Men må innrømme det ble ikke mange kilometer med U602 denne sesongen. Fristelsen ble rett og slett for stor, så ofte ble det 4-sylindret boxer istedenfor 2-sylindret.

Men jeg slo ihvertfall Mercedesen med størrelsen på soltaket da jeg møtte denne utenfor en butikk i Grimstad!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Historien om U602
« Svar #17 på: Onsdag 08 03 2017 @ 14:57:09 »
Kapittel 15 Skrotvisitt
Jeg og poden tok en dagstur til grensetreffet i Sverige våren 2013, og han spottet ivrig alle som kom i tur og orden fra treffcampen i retning Båstnäs nedlagte bilskrot. Han var på det tidspunktet 4.5 år, og like nyskjerrig på 2cv som pappa.

Satser på at ikke U602 ble skremt av synet av de forlatte skrotbilene. Var fristende å dra av panseret, bakdører og koffertlokk og arrangert et bilde av et nytt medlem at skroten, men hadde ikke samvittighet til det. Jeg har ingen planer om å sende noen 2cv til skroten lengre. Alt er gjennoppbyggbart!

En tur innom Max Wiggos gårdstun ble det også i følge med ca et dusin 2cv-er. Selvfølgelig var det gøy å få lov til å gynge litt i bilen med 2cv-kompisen.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Historien om U602
« Svar #18 på: Onsdag 31 03 2021 @ 11:07:59 »
Gratulerer med 50-årsdagen!

31.3.1971 fikk U-602 skilter på for første gang!
« Siste redigering: Tirsdag 13 04 2021 @ 08:53:33 av PerI »
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget eilert

  • Global Moderator
  • Ami
  • ****
  • Innlegg: 845
Sv: Historien om U602
« Svar #19 på: Torsdag 01 04 2021 @ 02:51:55 »
Hipp, hipp, hurra for U602  ;D
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.418
Sv: Historien om U602
« Svar #20 på: Lørdag 03 04 2021 @ 00:33:29 »
Gratulerer ja! Woop woop!
Blir det bevaringsverdig og null pkk nå eller?
Takk for oppdatering, fikk sett bilder på nytt  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Historien om U602
« Svar #21 på: Søndag 04 04 2021 @ 19:51:12 »
Er litt dilemma om jeg skal søke om bevaringsverdig. Ligger jo litt begrensning i bruk hvis man skal følge loven til punkt og prikke. I det jeg får skilter og orden på en 2cv til, så er nok søknaden raskt sendt :)

Men, får først ta en kontroll nå, så jeg kan kjøre fritt med den igjen, og ikke bare på lokalveiene i området her :)

Skal se om jeg ikke kan få lagt ut litt bilder fra forrige oppdatering også, har jo skjedd litt mellom 2013 til nå også.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.504
Sv: Historien om U602
« Svar #22 på: Mandag 05 04 2021 @ 08:47:28 »
Min er registrert som bevaringsverdig.

Kontrolløren mente bestemt, (nøye og erfaren kontrollør) også etter ekstra oppringning, at jeg kan bruke bilen til f.eks. turer, hvis jeg ikke "forstyrrer" trafikken, f.eks. rush-trafikkewn i Oslo (og det er vel ikke noe problem).

Utdrag fra forskriften

Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
«Må bare benyttes
– ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
– ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»
« Siste redigering: Mandag 05 04 2021 @ 11:09:14 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Historien om U602
« Svar #23 på: Søndag 09 05 2021 @ 19:57:08 »
Til tirsdag er eu-time booket, så får vi se om U602 er verdig å kjøre på veien igjen uten frykt fra å bli stoppet og fratatt skiltene. Har vært litt slapp med å få den eu-kontrollert, så det er jo på tide.

Fant ut litt mer historie ved å sjekke mine sider på vegvesen. Jeg har eid U602 lengst av alle forrige eiere. Første eier hadde den i 14,5 år, neste i 13, neste i 4,5 år, og så kom jeg og kjøpte den. Jeg er inne i det 19.året nå.

Litt feil jord på det ene lyset, så la opp en midlertidig en og koblet til jord ved hornet. Satser på at det meste er OK nå :)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Historien om U602
« Svar #24 på: Tirsdag 11 05 2021 @ 20:03:15 »
Nå er U602 godkjent for to nye år 😀

Da kan jeg begynne å tenke på om jeg skal søke om bevaringsverdig.  :quiz:
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget André

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 817
  • La bonne vie
Sv: Historien om U602
« Svar #25 på: Onsdag 12 05 2021 @ 08:33:37 »
Ikke noe å lure på.
DS og 2CV er bevaringsverdig og AK blir på fredag :)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Historien om U602
« Svar #26 på: Onsdag 12 05 2021 @ 12:36:43 »
Ikke noe å lure på.
DS og 2CV er bevaringsverdig og AK blir på fredag :)

Det som holder meg igjen fra å gjøre det er bruksbegrensningen. Diverse bilklubber har advart mot dette, men da som oftest av ombyggingsmuligheter. Bruksbegrensningen er også en del av argumentene.

Nå har jo ordningen vart noen år, og det finnes kanskje mer eksempler på hva som i praksis er lov og ikke. Hvis det er slik at noen får bot for å ha kjørt i rushtrafikk, da er det bedre å godkjenne hvert 2.år som før. Selv om rushen på Sørlandet er ytterst begrenset :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.418
Sv: Historien om U602
« Svar #27 på: Onsdag 12 05 2021 @ 15:29:11 »
Ingen får bot for å kjøre i rushet med 2CV. Alle kjører jo for fort(Bortsett fra når trafikken står stille), så om noe er vel 2CV'en den eneste som IKKE burde fått bot.

Man må huske på at reglene er laget for alle biler over 30/50.  Så dette med "ikke være til hinder" er nok ment mer for biler fra tidlig 1900-tallet. Du legger ikke ut på motorveien i rushet med en antikvitet som gjør 60. I utforbakke. Biler flest fra -60 tallet og nyere klarer å henge fint med trafikken, så lenge trafikken følger fartsgrensene.

Jeg er mer bekymret for at man kanskje ikke kan pendle til og fra jobb f.eks. Hvorfor man ikke skulle ville bruke go'bilen til det på sommeren, vet jeg ikke. Jeg ville gjort det, og tror vel egetnlig det går greit. Bilen er jo fortsatt parkert på vinteren og store deler av høsten og våren. Så selv om man kjører til jobb en gang i blant, er jo bilen ikke i daglig bruk på samme måte som en bruksbil.
DS'en min skal bli bevaringsverdig i sommer, helt klart. Men nøler litt med 2CV'en...

Det er dessuten ikke en permanent status. Det kan reverseres, om man skulle ønske det.
Citroënnlig hilsen Eirik