Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: 2CV4 og 602  (Lest 1405 ganger)

Utlogget André

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 802
  • La bonne vie
2CV4 og 602
« på: Lørdag 10 01 2015 @ 20:50:13 »
Passer en 602 motor på en girkasse til 435 motor..?
Eller må man bytte gearkassse og bremser også da..?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Utlogget daghaneberg

  • Startsveiv
  • *
  • Innlegg: 35
Sv: 2CV4 og 602
« Svar #1 på: Lørdag 10 01 2015 @ 22:47:12 »
Jeg mener det skal passe ja. Er det sentrifugal-klutsj?

PS: har du en 435-motor du vil bli kvitt?  :)

Utlogget Rage

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Thomas Rage
    • Deler til din 2cv
Sv: 2CV4 og 602
« Svar #2 på: Lørdag 10 01 2015 @ 23:17:24 »
Det går fint. Jeg har gjort det samme sjølv.
Mvh Thomas Rage, Tonstad
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1971 AK 400 Pc 15269
1968 AK 350 27-46-49
1972 AMI 8 SC 16576

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.836
Sv: 2CV4 og 602
« Svar #3 på: Søndag 11 01 2015 @ 17:56:25 »
Ja det går, men neppe det optimale med tanke på når motoren yter best og utveksling på gearkassa.

Noen har kompensert det med å sette på litt større dekk fra f.eks Citroen GS.
« Siste redigering: Søndag 11 01 2015 @ 21:53:59 av PerI »
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Ami Super · azu & Ami prosjekter · '74 GS · Flere C5 bruksbiler, ymse annet også i garasjen

Utlogget Poirot

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 1.410
Sv: 2CV4 og 602
« Svar #4 på: Tirsdag 20 01 2015 @ 08:17:44 »
Men naer det optimale hvis hensikta er aa lage en 2CV for mer "off-road"-bruk!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Utlogget Canuto

  • Startsveiv
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: 2CV4 og 602
« Svar #5 på: Onsdag 28 01 2015 @ 03:07:52 »
Går utmerket. Faktisk noe jeg foretrekker. Jeg bor så langt fra motorveier at jeg knapt vet hva det er, og her er mye bakker og smale veier. Så bedre akselerasjon er fint, og ikke minst det å kunne holde 50 sone farten på vei hjem uten å måtte gire ned i andre.
Bakdelen er jo at du bør gire opp raskere enn om det var en 602 motor. Det er mulig det ikke er optimal utveksling for motor/girkasse, men jeg tror da at det er marginalt i forhold til mange andre forhold.
PS; toppfarten blir kortet inn med 10-12 km/h.
Det går jo å sette en 435 motor på en 602 kasse, men du angrer fort… :o
Bremser, clutch og detaljer må stemme eller skiftes. Du sliter jo om du har tenkt å sette en girkasse fra en 435 2CV inn i en Dolly med 602 motor. ::)
2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

Utlogget André

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 802
  • La bonne vie
Sv: 2CV4 og 602
« Svar #6 på: Lørdag 25 04 2015 @ 20:34:44 »
Det ble bytte av motor og gear til 602 og skivebremser, så jeg har en 435 til overs hvis noen trenger
mvh André....kjører 2CV i Bergen