Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Bremser til besvær  (Lest 1693 ganger)

Utlogget Arnfinn

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 270
Bremser til besvær
« på: Torsdag 06 06 2013 @ 23:26:40 »
Heija, trodde egentlig at jeg hadde dette med bakbremser inne (1987 Dolly). Men sliter med lang pedalvandring og at bremsene tar nesten med en gang ved etter å ha "pumpet" på bremsen.
Jeg har luftet etter alle kunstens regler, alt er nytt av deler. Bremsene er maksimalt strammet og sentrert.
Pedalen hadde nesten ikke vandring før jeg byttet, men det vet jeg bla kommer at at en av bremse skoene hadde satt seg.

Det skal sies at bilen bremser helt gjevnt på grus, på alle fire hjul.

Arnfinn

Utlogget eilert

  • Global Moderator
  • Ami
  • ****
  • Innlegg: 779
Sv: Bremser til besvær
« Svar #1 på: Torsdag 06 06 2013 @ 23:42:01 »
Hei!

Har du byttet stempler er det mansjettene som holder stemplet tilbake. Om du ikke har kastet de gamle var løsningen på min bil å sette de gamle mansjettene over på de nye... Om du søker på forumet mener jeg du skal finne litt info ang. dette...

-Erlend;
1985 2CV6 Special
1986 2CV6 Charleston
1987 2CV6 Club
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Innlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.308
« Siste redigering: Fredag 07 06 2013 @ 01:18:58 av EirikJ »
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Arnfinn

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 270
Sv: Bremser til besvær
« Svar #3 på: Fredag 07 06 2013 @ 09:30:42 »
 :) Supert. Jeg har kjøpt mine sylindre fra Dansk 2cv Center. Skal sjekke om de gamle sylindrene forsatt er på vei til søpledunken og ikke har havnet der ennå. Så flytter jeg event over fjærer eller benytter gamle mansjetter.

Fikk også tips om å bruke LHM-fett innvendig bak mansjettene, noen som vet hvor man får kjøpt slikt ?

Arnfinn

Utlogget Roger H

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 1.197
Sv: Bremser til besvær
« Svar #4 på: Fredag 07 06 2013 @ 16:30:20 »


Fikk også tips om å bruke LHM-fett innvendig bak mansjettene, noen som vet hvor man får kjøpt slikt ?

Arnfinn

Bør sjekke om gummien tåler LHM i såfall, men skjønner egentlig ikke helt hensikten med å ha fett bak gummien. Ser heller for meg at det kan bli et problem hvis fettet blir oppvarmet og renner ned på bremsebåndene.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Utlogget Arnfinn

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 270
Sv: Bremser til besvær
« Svar #5 på: Fredag 07 06 2013 @ 22:39:08 »
Angående LHM fett, så gjelder det å smøre et tyntlag, men uansett hvis varigheten på bremsesylindre er 5-6 år, så er det kanskje ikke spesielt viktig.

Fikk forøvrig bilen tilbake etter EU kontrol, med en "ny" liste med feil og mangler. Var ikke helt forberedt på det nå i juni.
Kingbolt høyre side + slakk ytre styre ledd. Ulyd i lager fra bakhjul. Duden som sjekket bilen mente det var viktig at ting fungerte 100% når sikkerheten i bilen var relativt liten. Lite en kan si imot det. Irritere meg at sommeren skal brukes til skruing og ikke kjøring.

ab

Utlogget Alx

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 786
  • Citroën(sjåvin)ist
    • Home @ Alexander's
Sv: Bremser til besvær
« Svar #6 på: Fredag 07 06 2013 @ 23:14:33 »
(...) Duden som sjekket bilen mente det var viktig at ting fungerte 100% når sikkerheten i bilen var relativt liten.
Jeg synes nå det var en usedvanlig tåpelig kommentar til en verneverdig bil som snart er veteran. Ting trenger ikke fungere 100%. De skal fungere minst så godt som forskriftene til pkk sier. Minner meg litt om en tulling som gav stryk til C15 pga at vindusviskeren ikke gkk på plass når man skrudde av tenningen. (Var dessverre et par andre mer alvorlige ting også der da...)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Utlogget Arnfinn

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 270
Sv: Bremser til besvær
« Svar #7 på: Lørdag 08 06 2013 @ 13:15:16 »
Leter etter "like" knappen

Tror jeg skal jakte et mer 2cv vennlig verksted !

AB