Årsaken til problemene med girkassene på bilene fra 80-tallet er at synkroniserings-ringen til tredje giret kan løsne og gjenge seg av. Når dette skjer havner kassen i to gir på en gang. Om to gir blir innkoblet på en gang låses alle drev i kassen og det er umulig å rotere på drivakslinger. Bilen står fast og kan ikke rulles, selv ikke om man trykke inn koblingen.(Siden der girkassen som er låst, ikke motoren) Normalt vil dette ikke medføre noen skader på kassen, da det som oftest skjer når bilen står stille og man skifter mellom revers og første. Når man rygger går akslingen i kassen andre veien, og det er da
en allerede løs ring kan gjenge seg helt av. Noen ganger kan det få følgeskader for kassen. Kanskje hvis den har vært helt løs en tid, eller at det blir brukt makt f.eks. ved forsøk på sleping osv. Jeg kjøpte en 2CV for mange år siden med denne feilen, og den kassen var ikke til å redde. Skader på dyre komponenter i kassen gjorde at den ble delekasse.
Det er relativt lett for en som kan det, å sjekke om ringen er løs. Man tar av lokket oppå kassen, det som girvelgeren kommer gjennom, og kan da se om ringen har gjenget seg delvis av.(Man må vite hva man ser etter, det er ikke innlysende) Man kan også da komme til for å gi ringen flere kjørne-merker, for å låse den bedre. Kjørne-merkene fra fabrikk er rett og slett for få og for dårlige. Dette kan gjøres med girkassen i bilen.
En annen ting som har skjedd med samtlige kasser jeg har jobbet på, er at begge mutterne bak på girkassen (lokket ved girkassefestet),har løsnet. De gjenger seg ikke av, men løsner og
kan medføre økt slitasje på girkassen.Men som oftest skjer det ikke så mye, de er bare litt løse og kassen fungerer fint. Disse kan ikke sjekkes med kassen i bilen. Det er god praksis, om man kan dette, å sjekke både mutterne og synkronringen før man monterer en brukt kasse med ukjent historikk.
Men jeg syns ikke folk skal bekymre seg for dette! Hvis girkassen fungerer som den skal, og får de oljeskift den trenger, er det bare å kjøre. Manglende oljeskift i bilens livsløp er det som dreper kassene. Det er en tendens til at motorolje og filter blir skiftet både titt og ofte, men ting som girolje og bremsevæske blir glemt. For ikke å snakke om kjølevann på biler som trenger sånt. For de som legger ut på langtur ofte og vil gjøre "alt" for å unngå problemer(som meg) ville det kanskje vært lurt å få sjekket dette. Og hvis girkassen kommer ut av bilen av en eller annen grunn, er det også lurt å få gjort denne jobben når kassen først er ute.
PS: Når synkron-ringen er sjekket og festet, vil den ikke løsne av rygging. Da er det bare å rygge så mye man vil