Norsk 2CV-forum

Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Mekkekroken AKUTT!! / Sv: Automatiske kjørelys på 1987 modell 2CV
« Nyeste innlegg av Kristian Fredag 15 11 2019 @ 21:42:51 »
Problemet er nå løst og løsningen var pinlig enkel. 

Jeg er vant til å holde på med eldre 2CV som har jordingen til hovedlyktene rett til gods inne i lyktehuset.  På -87 modellen er det separat jordingsledning til lyktene.  Da jeg demonterte kjørelysautomatikken tok jeg med jordingen til lyktene i samme slengen.  Problemet var altså aldri at jeg mistet strømmen på tilførselsledningen, men at jeg selv fjernet jordingen.  Noen ganger føler man seg litt teit...
2
Mekkekroken AKUTT!! / Automatiske kjørelys på 1987 modell 2CV
« Nyeste innlegg av Kristian Fredag 15 11 2019 @ 00:33:48 »
Jeg skulle i kveld begynne å ta ut motor og girkasse på en 1987 modell Dolly.  Bilen har et sinnrikt system for automatiske kjørelys som inkluderer et dobbeltrelé over batteriet, et relé under dashbordet og en svær ledningskveil som går fra releet langs justeringsstaget for framlyktene og som forsyner frontlysene.  Dette er mest sannsynlig montert av Norsk Citroën for å tilfredsstille de særnorske kravene til kjørelys som gjaldt i 1987.  Men svært uelegant og upraktisk når man skal ta ut motor og girkasse og løfte av karosseriet for å skifte ramme. 

De originale ledningene som skal forsyne frontlysene var på plass, men blendet av/tapet igjen.  Jeg sjekket om det var strøm på dem, og det var det.  Planla derfor å gå tilbake til originalt ledningsoppsett, så jeg begynte å fjerne ledningsbunten som gikk langs lyktestaget.  I prosessen forsvant strømmen til originalledningene.  Det er fremdeles strøm inn til lysbryteren på rattstammen og lys i baklyktene, rett nok via en sukkerbit ved batterikassa, men ingen strøm til frontlyktene.

Styringen av systemet ser ut til å ha vært bl.a. via en (gul) ledning koblet opp mot oljetrykksbryteren som jeg klippet.  Uansett var styringen deaktivert slik at lyset var styrt manuelt over bryteren på rattstammen som vanlig.  Styringen ser også ut til å inkludere en ledning eller fler bort til sikringsboksen med en brokobling med motstand (?) mellom to sikringer. Den har jeg ikke rørt.

Jeg trenger imidlertid å få tilbake strøm til frontlyktene, og jeg hadde fjernet såpass mye av automatsystemet før jeg oppdaget at strømmen forsvant på det originale ledningsnettet at det er ikke umidelbart helt enkelt å rekonstruere.

Er det noen som har et koblingsskjema for det systemet Citroën monterte for kjørelys på de seneste 2 CVene?  Eller erfaring med å koble det fra og allikevel få lys ved fabrikkens originaloppsett?
3
2CV selges / Sv: 2cv prosjekt deler + ny galvanisert ramme
« Nyeste innlegg av Retro Torsdag 14 11 2019 @ 14:43:10 »
Da er alt solgt til en hyggelig kar fra Oslo. :)
4
2CV-prat / 2 nye winterprosjekter
« Nyeste innlegg av Sambalbij Torsdag 14 11 2019 @ 09:24:30 »
jeg har kjøpt meg 2 nye winterprosjekter, disse skal jeg sette i stand og kommer til salgs i våren.


Den første er en 1987 Dolly. Original i jaune Rialto og rouge Delage (gul/rød) men nå i hvit og Blå. Fin med originale Dolly striping i blått.  Trenger bla nye dekk ,nytt takk og setetrekk. Og en del sveising. Jeg husker jeg har sett den faktisk på Verdenstreff i 2007 i Sverige. Desverre har den ikke blitt kjørt siden den. Motoren går veldig fint. Selgeren hadde startet ham, jeg hadde aldri tørt å gjør det etter over 10 års stilstand. Jeg har allerede byttet LHM ,Motorolje og bensin. Ventiler er justert. Bremser funker rart nok også uten problemer. Resten tar jeg senere i vinteren.








Den andre er en hvit 1972 2CV. Rammen er fra 1972 med frotteurs og batteurs. montert er en 600cc AK2 motor og girkasse store trommelbremser. Montert er en seint 80-tals Special karrosserie med nytt takk og ny eksos.
den trenger ny dekk og ny lakk. Jeg har kjørt ham hjem fra Skodje og den funker bra. Rammen og karroserie er i bra tilstand, trenger ingen sveising.










5
Ut på tur / Sv: LHM Kaffe
« Nyeste innlegg av Frank V Mandag 04 11 2019 @ 17:22:07 »
Det er mørkt og kaldt ute, men fortvil ikke, i morgen er det LHM- kaffe igjen. Møt likesinnede over en varm kopp kaffe og noe godt å bite i.

Motorsenteret Hvervenbukta fra kl. 18 og utover, vel møtt!
6
Å kjøre 2CV / Sv: Verksteder vi anbefaler
« Nyeste innlegg av insanefish Mandag 28 10 2019 @ 21:11:39 »
Noen annbefalte i Buskerud? Gjerne rundt Drammens traktene
7
Mekkekroken AKUTT!! / Sv: Intervall visker
« Nyeste innlegg av PerI Mandag 28 10 2019 @ 19:42:50 »
Skal koble en intervall bryter fra hella. Står i beskrivelsen jeg skal inn på nr 53 mellom bryter og motor. Hvilken farge er det???? Finner det ikke på noen skjema eller på bryteren.

Er dette en intervallbryter beregnet for 2cv, eller en som er universal til mange biler?  Jeg vil anta 53 her står for et kontaktpunkt på et relé, og at det er derfor du ikke finner der på din bil. Mener der er 3 ledninger  + jord som går til pussermotoren for 80-talls 2cv, men tør ikke si hvilken ledning av de som er riktig å koble til. (Har røket noen sikringer på feilsøking rundt pussermotoren, men ikke røket noe mer alvorlig enda) 😀
8
Deler kjøpes / Forskjerm venstre ønskes
« Nyeste innlegg av Addi Mandag 28 10 2019 @ 17:58:21 »
Hei,.
Er det noen av dere som har en brukbar forskjerm til en 2cv.
Sms til 41243156
9
Deler kjøpes / Sv: Full tenning Trenger en tenningslås med nøkkel til Charleston 1985
« Nyeste innlegg av Otto Mandag 28 10 2019 @ 15:21:21 »
Thomas på Classic Parts har.
10
Deler kjøpes / Full tenning Trenger en tenningslås med nøkkel til Charleston 1985
« Nyeste innlegg av Morten K Mandag 28 10 2019 @ 14:35:52 »
Trenger en tenningslås med nøkkel til Charleston 1985
Sider: [1] 2 3 ... 10