Norsk 2CV-forum

Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Utenomsnakk / Sv: Periodisk kjøretøykontroll
« Nyeste innlegg av Otto I dag kl. 18:09:38 »
2CVen min er registrert som bevaringsverdig og neste EU-kontroll er om 5 år.
2
2CV-prat / Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Nyeste innlegg av Otto I dag kl. 17:41:22 »
Ring Henri Fradet. Han snakker norsk. Saharaen på museet kom fra Norge.
Dette er jo en fransk bil fra 50-tallet og det er mulig at «man tar det man har» ::)
3
2CV-prat / Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Nyeste innlegg av Atle Odd Hovden I dag kl. 17:36:12 »
OOOps.............
Jeg var visst litt rask i avtrekket i forrige innlegg; Jeg har sett nøye på bilder av saharaer på nettet, at de finnes både med og uten bølgeblikk på toppen. Vet noen om det er slik at de ble levert med begge alternativene, eller er det slik å forstå at den flate varianten er  en enklere replika?

Litt nerdete spørsmål kanskje, men vet noen dette?
4
2CV-prat / Sv: 1958 AZ på låven
« Nyeste innlegg av PerI I dag kl. 17:32:20 »

Jeg har SÅ lyst til å gå i gang med denne bilen!! Det klør i fingrene....


Kjør på! Både i virkeligheten og legg ut oppdateringer på forum!  :D
5
Utenomsnakk / Sv: Periodisk kjøretøykontroll
« Nyeste innlegg av PerI I dag kl. 17:25:42 »
Hei folkens

Har googlet i to dager dette med periodisk kjøretøykontroll for biler eldre enn 50 år. Blir ikke klok på det. Noen steder står det at bare bevaringsverdige kjøretøy slipper kontroll. Andre steder står det at alle eldre enn 50 slipper. Kjøretøyets alder altså. Og atter noen steder står det at alle biler før januar 1960 slipper kontroll. Hva er rett?!

Mener følgende gjelder:

Biler førstegangsregistrert før 1960 trenger ikke EU-kontroll, slik har det vært alltid så lenge EU-kontroll har eksistert.

Biler som er definert som bevaringsverdig kan få 5-års intervall frem til de er 50 år, deretter slipper de kontroll. For å bli bevaringsverdig må de inn til teknisk kontroll hos vegvesenet (Ifølge muntlige kilder består det i av å kontrollere chassisnummer og muligens tar de bilde av det). Biler som blir bruktimportert har gått gjennom denne mølla, og er automatisk definert som bevaringsverdige når de er 30 år og eldre.

Dilemma er hvor mye man da kan endre på bilen når den er definert som bevaringsverdig, det går på skjønn så vidt jeg vet. Så nokså umulig å si hva som er greit og ikke.
6
2CV-prat / Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Nyeste innlegg av Atle Odd Hovden I dag kl. 17:21:56 »
OOOps.........
Jeg tror jeg var litt for påståelig i siste innlegg. Det ser ut som om forskjellige Saharaer har forskjellig struktur på fronten, mange bilder på nettet viser bilder med bølgeblikk. Så da får jeg forsøke å finne ut om de ble levert med forskjellig utseende, eller om dette skyldes at noen laget noe uoriginalt etterpå.

Så altså; noen som vet hva som var originalt; begge deler eller hvilket av de to?

(Nerdete spørsmål, vil nok noen mene.)

7
Mekkekroken / Sv: Têtard-prosjektet
« Nyeste innlegg av PerI I dag kl. 17:10:18 »
Mens vurderinger rundt lakk modnes, skrider prosjektet frem i form av adskillelse mellom ramme og karrosseri. Kun høyre bolt foran har ikke løsnet, resten har løsnet overraskende greit med pipeverktøy. Gulv på karrosseri må utbedres, og jeg koster nok på meg pressede plater. Et lite syltynt hull i ramma der det skulle satt en liten skrue er oppdaget, men må antakelig ikke utbedres. Vet mer når karrosseri og ramme skiller lag.

Et par bilder av sikkerhetsbelter i bilen. Ikke rullebelter, men heldigvis er de godkjent av vegdirektoratet. Og belteoppheng er på plass!

8
2CV-prat / Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Nyeste innlegg av Otto I dag kl. 16:14:39 »
Ser ut som du har kontroll på dette. :)
9
2CV-prat / Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Nyeste innlegg av Atle Odd Hovden I dag kl. 16:02:01 »
Hei Otto

Det er flere forskjeller på det vanlige førstegenerasjonspanseret og Saharaens enn reservehjulbrønnen. De vanlige har "bølgeblikk" på toppen. Saharaen har ikke. Skal man lage et Saharapanser må man derfor bytte ut hele toppen an panseret  over den buede falsen.

Dette skaper naturligvis mer arbeid, men har også fordeler; Det er veldig lett å lage en nøyaktig mal for denne metallplata, og helt nøyaktig plassering av hullet. Det er også veldig lett å måle den nøyaktige bøyen plata skal ha når den monteres.

For å unngå spenningsforandringer i stålet, antar jeg  at det vil lønne seg å montere den nye topplata med  karosserilim.

Jeg tror  at det vil være lurt å lage en jigg til å spenne opp plata før montering av brønnen. Lager man lbrønnen nøyaktig, kan man enkelt merke av hvordan den skal kuttes for å flykte med topplata; legger man til 1,5 cm, kan man bruke metallstrekke til å lage fals hele veien rundt, og så kan man sveise den fast mer punktsveiser.

Når det gjelder bensintank, tenker jeg at det tryggeste kanskje er å bruke originaltanken. Den får plass under setet, er stabil og sikker og koster ingen ting. Blir bilen veldig fin så kan man jo koste på seg en nøyaktig kopi etterhvert.

Hva angår oppmåling av  skjermer, skal jeg lage noen duppeditter som jeg skal ta med for å få helt nøyaktige mål. Det samme mht bakluka og andre spesialiteter som det er viktig å  få riktig.
10
2CV-prat / Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
« Nyeste innlegg av Otto I dag kl. 13:25:07 »
Nei Porsche-genser er ikke pent.
Ang. sveising av hjulbrønn; så må du må vel få laget en fals i kanten som sveises mot panseret fra innersiden med Mig.
Sider: [1] 2 3 ... 10