Norsk 2CV-forum

2CV => 2CV-prat => Emne startet av: Ole-Petter på Onsdag 30 08 2017 @ 00:24:53

Tittel: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterOnsdag 30 08 2017 @ 00:24:53
Fikk for en tid siden tak i en Belgisk produsert 2cv azl3 fra 1962. Motor er 12 HK og 425cc. Kun 2 sideruter og skilt som er delt på midten med skiltlys.Mangler noe belysning på bilen og frontfanger. Kan noen vise meg på bilder hvordan baklys og sidebelysning så ut på denne orginalt. Likeledes støtfanger forand. Er det noen av dere som har noe av dette liggende og ønsker å selge? Hilsen Ole-Petter Holt
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraLørdag 02 09 2017 @ 11:12:19
Hei!


Kikk på dette belgiske nettstedet og let etter "fourgonnettes":

http://www.LesFillesDeForest.be/V2004/default.htm

og fransk side her som viser detaljer fra forskjellige årganger:

http://2cvco.canalblog.com/archives/2012/10/27/25438351.html#c72743466

Håper du finner noen bilder som kan være til hjelp på disse nettstedene.

Hilsen
Oscar

(Som restaurerer belgisk 2CV - 1959)
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterTirsdag 12 09 2017 @ 00:03:32
Hei Oscar. Den belgiske 62 modellen jeg har er en vanlig 2cv, ikke varebil så jeg fant ikke så mye på disse sidene. Den fra 59 som du restaurerer,  hvordan baklys er det på den. Kan godt sende meg bilde på tlf 97690541. Takk skal du ha.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: EirikJTirsdag 12 09 2017 @ 02:00:58
(https://farm7.static.flickr.com/6098/6272860054_58a0742132_b.jpg)

Er det kanskje slike baklys som var på Belgiske biler?
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterTirsdag 12 09 2017 @ 19:54:28
Dette tror jeg er riktig ja. Så kommer spørsmålet: Hvor får jeg tak i slike?  Ikke funnet noe sted jeg har søkt.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: nils-fredrikOnsdag 13 09 2017 @ 15:47:12
Her er det i hvertfall litt utvalg av diverse lykter for 2CV; http://www.retroptic-auto.com/en/53-2cv?p=3

Ellers er det muligens noe å lese for franskkyndige her: http://www.lesfillesdeforest.be/blog/   og http://www.lesfillesdeforest.be/V2004/BE-AZM3_1963.htm  Kanskje noen på den siden kan hjelpe deg videre?
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraOnsdag 13 09 2017 @ 21:53:27
Hei

Mener at de baklysene som Erik J har lagt inn bilde av (runde og med oransje bremselys), kom først i 1961. Da forsvant også de spesielle bakskjermene. På min 59-modell er det de samme baklysene som på de franske. De er nok vanskelige å få tak i. Eneste forslag er å skrive epost til Vincent Beyaert:

 citroen2CVbelgique@hotmail.com

Han redigerer siden "Les filles de Forest" som jeg la inn link til. Har selv skrevet til han med spørsmål om min 2CV. Han skriver bra engelsk.

Hilsen
Oscar
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraOnsdag 13 09 2017 @ 22:05:29
Prøver å legge inn bilde av 61-modell.

Oscar
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: OttoOnsdag 13 09 2017 @ 22:07:53
Jeg blander meg inn med et eget spørsmål: Jeg har prøvd å spore opp en 2CV som kan være tidlig 60-tall og mulig belgisk. Jeg tror den hadde bøyler på støtfangeren bak. Kan det stemme?
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraOnsdag 13 09 2017 @ 23:58:45
Hei

De belgiske deluxe-modellene hadde aluminiumsfangere til og med 62-modellene. Med 63-modellene fikk de de samme fangerne som de franske. I 63 lanserte man en modell med mer luksus, AZAM, som hadde bøyler på støtfangerne både foran og bak. Nå kunne man ikke lenger se noen forskjell på de belgiske og franske, bortsett fra blinklys og gule bremselys. Men under panseret skjedde det noe, i Belgia startet de også å produsere en 3CV AZAM, som hadde AMI 6 chassis og motor!

Oscar
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: OttoTorsdag 14 09 2017 @ 09:30:43
Da hadde franske også bøyler?
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraTorsdag 14 09 2017 @ 21:45:00
Ja, franske AZAM-utgavene hadde samme bøyler. Og litt annet "luksus" som hjulkapsler og aluminiumslist på panseret

Hilsen
Oscar
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: PerIFredag 15 09 2017 @ 09:08:41
Fant dette bilde jeg tok fra Salbris i 2011, fra utstillingen som var der. Litt underlig at ikke de belgiske baklysa er med.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterFredag 15 09 2017 @ 13:31:06
 ;D ;D ;D ;D ;D Her var det mye bra. Takk til alle som engasjerer seg!!
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterFredag 15 09 2017 @ 14:47:34
2cv azl3 62 modell produsert i Belgia. Nå plassert på en tørr låve til det kommer tid. :angel:
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraFredag 15 09 2017 @ 17:49:20
Takk for bilder av bilen!
Og utstillingen av lys fra Salbris mangler også de belgiske sideblinklysene. Belgisk 2CV er kanskje ikke så kjent i Frankrike.
Her et bilde av min før den ble kjørt til mekkelokalet og demontert.

Oscar
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: EirikJFredag 15 09 2017 @ 20:32:46
Morro med en tråd med bilder av folks prosjekter! Syns det er viktig å holde liv i forumet.

Skulle ønske noen begynte en ny bygge/restaurerings-tråd. Det er gøy å se hva andre holder på med.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterFredag 15 09 2017 @ 21:24:24
Syntes det er vanskelig og finne ut om denne Belgiske 62 modellen. Ser Oscar har en 59 med 3vinduer og det eldste panseret. Min er som bildene viser med 2sidevinduer. Har jeg riktig panser?  Fangere finnes det også mange varianter av.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: PerILørdag 16 09 2017 @ 10:23:20
Skulle ikke din Ole-Petter hatt det 3.sidevinduet hvis den er belgisk 62-modell?
Bakklaffen der baklysa er og rattsenter tyder på at den er belgisk, men kan den være satt sammen eller reparert en gang i tiden med biter fra flere modeller?
Har du sjekket id-platen, er det noe på den som tyder på belgiskprodusert?
Panseret stemmer, skiftet fra gammelt til ny type kom i 1960

Ang baklys, så finnes de belgiske i flere varianter, en med disse runde som er avbildet i tråden her(fabrikat Sabel), men også en som ligner mer eller er lik de franske(fabrikat Seima). Så jeg tror ikke du bommer hvis du går for de mer vanlige Seima. Axo har også produsert baklys og kan være riktig. Helt sikker på hvilken type som er mest riktig er man vel ikke, med mindre man klarer å spore opp et bilde fra da akkurat denne bilen var nokså ny. Men så nøye trenger man vel ikke å være? Hvis man møter på en overivrig inspektør hos vegvesenet som mener at baklysene ikke er gode nok (Thomas fikk vel merke det på sin AZU), så skulle det vel være greit å vise til at slik var det dengang med bilder av forskjellige varianter. Det er mulig det var forskjellige lyskrav i de forskjellige landene og at det er derfor at det finnes flere forskjellige varianter på markedet?
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterLørdag 16 09 2017 @ 17:40:31
Takk for bra svar. Spennende det her. Det er nok ikke klussa noe med karosseriet på bilen. Så 2 vinduer er riktig. Panseret har jo annen farge så det er nok byttet en gang i tiden. ID plata på torpedoveggen står det made in Belgium på,  men kunne vært interessant å finne ut av produksjon. Den ble registrert i Norge i 62, produsert??
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: OttoSøndag 17 09 2017 @ 12:24:16
Finns det flere slike? Hvor finner man dem? :)
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterSøndag 17 09 2017 @ 21:08:08
He, he  ;D finnes nok. Bare tilfeldigheter at jeg fikk tak i denne og at den var Belgisk. Litt morsomt var jo akkurat dette,  da den er litt annerledes originalt enn andre 2cv'r laget samme tidsperioden i Frankrike.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: PerIMandag 18 09 2017 @ 13:24:22
Takk for bra svar. Spennende det her. Det er nok ikke klussa noe med karosseriet på bilen. Så 2 vinduer er riktig.

Kan det være en belgisk AZC (C for Commerciale) du har fått tak i? Den utgaven hadde ikke det 3.de sidevinduet. Er vel en mellomting av 2cv og AZU, siden den er en slags varebil i 2cv-karrosseri, men har antakelig plass til 2 personer foran og 2 bak. Har du f.eks baksete til den og det er kanskje nedfellbart?

Om man klarer å finne produksjonsdato kommer litt an på om Conservatoire Citroen har oversikt over de belgiske. Hvis de har det, så kan man betale en liten sum mot at noen der henter frem dokumentene og sender til deg.


Står litt om de belgiske også her:
http://www.citroenet.org.uk/foreign/belgium/belgium1.html
http://www.citroenet.org.uk/foreign/belgium/belgium2.html

(http://www.citroenet.org.uk/foreign/belgium/images/azc.jpg)

Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterMandag 18 09 2017 @ 13:55:37
Ifølge innpreget chassinummer og slikt så er modellen en azl3 laget i Belgia. Har også en kontakt i Belgia som sjekker litt for meg , så dette er spennende.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterMandag 18 09 2017 @ 14:02:09
Flotte linker du la med PerI.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterMandag 18 09 2017 @ 19:56:40
Min 2CV er konstantert produsert i 1961, men registrert i Norge i 62. Dette med 3vinduer på azl3 og 2på min kan vel kanskje bare forklares med et "hus" bytte en gang i tiden kanskje...... Uansett tilfreds med 2sidevinduer og 61 modell.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraTirsdag 19 09 2017 @ 19:26:52
Hei
Morsomt med så mye info på forumet om belgiske 2CV'er! Betegnelsen AZL3 oppsto jo i 1958 for å fortelle at et tredje vindu var lagt til. Samtidig produserte de enklere versjoner i Belgia mer lik de franske. Men til Norge ble kun AZL (fra 1955) og fra 1958 AZL3 importert fra Belgia t.o.m. 1962, så langt jeg vet. Alle andre modeller var produsert i Frankrike. Så det er nok riktig at en belgisk 2CV i Norge skal ha tre vinduer, hvis den ikke har vært privatimportert da.
De belgiske luxe-utgavene hadde en del små fine praktiske detaljer som festeklips for sveiv og jekk, egen luke for reservehjulet (fra 1958-1961), liten kurv foran batteriet med plass til vindusspylerbeholder og bedre låsing av kalesjen.

Hilsen
Oscar
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: hwibyeTirsdag 19 09 2017 @ 20:19:12
Er det korrekt motorpanser ?  Jeg innbilte meg at 62 modellen hadde korrugert panser. Det "moderne " panser trodde jeg kom i 1963 med
18  Hk motor.
Ellers har jeg baklykter (mange) som vist bilde av den hvite Belgiske 2CV. Tl  908 48 165
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraTirsdag 19 09 2017 @ 20:58:38
Hei Harald

Spennende at du til og med har tatt vare på noen belgiske baklys!
Neida, siste år med korrugert panser var i 1960. !961-modellen fikk det nye panseret. Det sies at det var for å kunne gi plass under panseret til AMI 6-motoren med en større dynamo festet til manifolden. Og med AK 350 og 3CV AZAM fra Belgia ble det en realitet i 1963.

Oscar
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: Ole-PetterOnsdag 20 09 2017 @ 00:19:47
Dette likte jeg Harald.   ;D
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: PerIOnsdag 20 09 2017 @ 21:24:52
Bok om Citroen-produksjonen i Belgia:

http://www.tpv-2cv.fr/librairie-2cv/3095-les-filles-de-forest

Tror jeg bestiller en selv, greit å oppdatere seg litt på historien  :)

Edit: Nå ser det jo ut til å være samme kilder til boka og nettstedet, så ikke sikkert det står noe mer i boka enn det allerede gjør på nettet.. Har bestilt, så får se om det står noe mer interessant.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: PerITirsdag 10 10 2017 @ 11:11:36
Da er boka i hus etter litt krangling med posten om fortolling (Hadde blitt ilagt drøye 300 kr i mva og fortollingsgebyr, men bøker skal ikke ha det. Bestiller man deler i samme forsendelse, så kommer mva+gebyret i tillegg)

Boka har veldig mye historikk, og jeg har ikke rukket å kikke gjennom hele enda. Men for belgiskinteresserte må jo dette være helt topp, så får man heller bruke google translate på ting man vil sjekke nøyere om ikke skolefransken holder mål.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: OttoTirsdag 10 10 2017 @ 12:54:13
Ble Visa også laget i Belgia? Første generasjon hadde veldig spenstig design, men ble en del vanliggjort senere. (jeg hadde en 83-modell SuperE med takluke og spoiler :))
Litt utopisk: Bertel O Steen kutter nå i modellutvalg og forhandlere og det er bare Skogen Bil i Vågå som er Citroen-forhandler i Oppland.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: osbraMandag 16 10 2017 @ 22:11:58
Hei!

Fant fram til dette nettstedet,
se link:

https://auto-satisfaction.be/2012/09/25/les-citroen-belges-de-1926-a-1980/

Her står det at produksjonen varte til 1980. Nettstedet nevner ikke Visa, så da ser det ikke ut til at den ble produsert der. Men LN er nevnt.
Ellers nevnes bl a at produksjonen foregikk over fire etasjer, siden fabrikken lå midt i byen!

Hilsen
Oscar
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: PerITirsdag 17 10 2017 @ 18:22:28
Boka skriver om belgiskproduserte  LN og Visa m.m. På LN fulgte de endringene som ble gjort i Frankrike, og på Visa er det noen få og små detaljer som kan avsløre Belgisk eller Franskprodusert.
Tittel: Sv: Belgisk 2cv.
Skrevet av: OttoTirsdag 17 10 2017 @ 21:02:22
Hvor ble belgiskproduserte Citroener solgt, bare i Belgia og evt kolonier? Var de belgiskproduserte 2Cvene privatimportert til Norge eller spesialbetilt hod forhandler?