2cv'er til 75.000 på Finn

Startet av bjornc3, søndag 02 apr 2017 @ 18:36:40

« forrige - neste »

bjornc3

Hei!

Det ligger en annonse på en rød 2cv til 75.000 på finn.no
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93555639

Selger har også to andre, en gul/burgunder og en hvit/rød Dolly som skal selges snart til samme pris.

Etter det jeg forstår er det ikke byttet ramme på disse bilene.
Er det sannsynlig at 2cv'er fra 80-tallet har så god ramme at de er verd en slik pris uten å være byttet?

Så også at det var en del historie rundt denne selgeren (Eikin Schrøder) fra noen år tilbake på forumet som gjorde meg litt skeptisk.

Noen som vet noe om denne bilen, og/eller har noen ferske erfaringer med selger/forhandler?

Jeg er på jakt etter bil som er i svært god stand/ferdig restaurert og vet at det kommer til å koste en del. og for 75.000 skal jeg vel nesten kunne forvente "det beste"?
'86 Sort 2CV6 Club
'85 Rød 2CV6 Special  (ny fra forhandler :-))

PerI

En inspeksjon må vel til for å se og kjenne på hvilken tilstand den er i. Han har sin historie som kjøper og selger av 2cv, men det virker som om han satser noe mer profesjonelt nå med firma som driver kjøp og salg av veteranbiler der 2cv er en av porteføljene han satser på. Er man interessert er det jo bare å ta seg en prøvetur :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

bjornc3

Ja, selvsagt må det en prøvetur til.

Spørsmålet var mer generelt, er noen 80-talls rammer virkelig så gode at de fortsatt kan holde en del år hvis de ikke er gjort noe med?

Selger skulle som sagt få inn noen biler til i tillegg til den røde nå til uken, og jeg spurte hvor lang tid det ville ta før de ble ferdig. Litt overraskende var svaret fra selger at det gikk fort, var ikke annet som skulle gjøres med de bilene enn å polere dem og få EU-godkjenning. Og det høres jo nesten for godt ut til å være sant.
'86 Sort 2CV6 Club
'85 Rød 2CV6 Special  (ny fra forhandler :-))

PerI

Som regel er vel ramma bytta en gang eller to på 80-talls biler, men det kommer jo veldig an på historikken. Har bilen stort sett stått tørt innendørs så går det jo gjerne bra. Men de fleste 2cv-er har jo ikke slik historikk. Sunn skepsis er lurt å ha, og se etter kjente steder der det ikke må være rust. Likevel kan man jo aldri være helt sikker før man har kikket inni ramma. Verktøy for slik inspeksjon finnes uten å måtte åpne ramma (type videokamera i enden av en fleksibel stang), men det er kanskje ikke noe mange har. Likevel kan det være en god investering om man vil være sikker på rammetilstanden.

Har sett en 80-tallsbil som fikk oljebehandling med en gang de forlot salgslokalet, som var lite kjørt kun på fine dager. Bilen var fortsatt original og hel ved da den skiftet eier for drøye fem år siden. Jeg ble veldig imponert over tilstanden. Men dette er jo ikke gjennomsnittslivet for en 2cv.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

En god indikasjon på en rusten ramme er å se etter rust-svellinger i falsen som går langs med hele rammen på hver side. (Den på undersiden er den man kommer til for å se)
Det typiske stedet man ser dette først, er rammevangene på hver side under bagasjerommet. Om motoren av en eller annen grunn ikke lekker olje, kan rammevangene fremme også vise rustsvellinger i falsene, særlig i området ved den fremre eksospotten. Her kan det ofte også være rust hill i selve platen/vangen og ikke bare i falsen.  Se også etter rust langs gulvplatene der disse er skrudd i gulvet på ramma innvendig i bilen. Men det som til slutt gjør at en ramme knekker, er rust i de innvendige konstruksjoner i området ved fremre travers/torpedovegg. Dette er ikke lett å oppdage før det er for sent. Når det er sagt, så trenger ikke en ramme med litt rust være ubrukelig, men et skifte vil komme før eller senere, avhengig av omfanget, bruken og "nødhjelps-tiltak" som f.eks.oljebehandling/owatrolbehandling/fett-behandling.

Selv har jeg en 83-modell med original ramme i god stand. Ingen synlig rust i falser eller andre steder.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Hvis ramma er skifta, så bør det finnes dokumentasjon på det.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

bjornc3

#6
Da har jeg fått se på en av bilene, og mulig det er mine forventninger som var for høye.
Ble i alle fall veldig skuffet. Det som skulle være en rød/hvit Dolly var en "bastard", opprinnelig rød men med hvitt tak og hvitlakkerte skjermer.
I tillegg mye overflaterust rundt om kring og småplukk her og der.
Gulvet var nysveiset fremme på begge sider og så ok ut.
Rammen er nok aldri skiftet, men skulle etter sigende se fin ut utfra det man kunne se.
Var også litt høy tomgang og en tygg knekkelyd ved skarp venstresving,  uten at jeg aner hva det var.

Så for meg ble dette en bomtur og bilen var ikke i tråd med selgers beskrivelse og prisen på bilen.
Får lete videre...
'86 Sort 2CV6 Club
'85 Rød 2CV6 Special  (ny fra forhandler :-))

Otto

#7
Det er en VE- registrert 2CV til salgs på Finn. Denne er godt dokumentert både på Forumet og i Citrophile. Ikke at jeg skal anbefale, men her er det historikk.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

bjornc3

Ja, sendte sms til selger av den på onsdag for å få litt mer info, men ikke fått noe svar enda.
'86 Sort 2CV6 Club
'85 Rød 2CV6 Special  (ny fra forhandler :-))

nils-fredrik

Prøv epost.... tror han er lettere å få tak i den veien
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Bilen som jonaf restaurerte er også til salgs igjen. 72-mod gulgrønn. Historien her på Forumet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil