Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Garasjejekk for 2CV?  (Lest 294 ganger)

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Garasjejekk for 2CV?
« på: Tirsdag 10 04 2018 @ 15:16:48 »
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-25-tonn-2000034315/

Er denne høy nok til at den kan være litt mer nyttig enn originaljekken når man jobber i garasjen?
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.298
Sv: Garasjejekk for 2CV?
« Svar #1 på: Onsdag 11 04 2018 @ 13:50:36 »
Jeg ville kjøpt denne. Den er mye mer stabil, og generelt bedre i bruk vil jeg tro :

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jekk-aluminiumstal-25-tonn-2000038408/

Personlig har jeg en tilsvarende til den i aluminium kaldt "racing jekk" til litt over 2000,- kjøpt et annet sted. Veldig fornøyd.
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget nils-fredrik

  • Selvstarter
  • **
  • Innlegg: 68
    • "Hjemmeside"
Sv: Garasjejekk for 2CV?
« Svar #2 på: Onsdag 11 04 2018 @ 15:35:46 »
Takk for tips...Den løfter i hvert fall godt over det den gamle røde garasjejekken min gjør. Og jeg har i mellomtiden også fått tilbud om å låne en garasje med ordentlig løftebukk :-D og lest den "gamle" tråden om garasjejekker og saksejekker - fordeler og ulemper :-D

Så da har jeg et godt tips til garasjen og dessuten vurderer jeg om en saksejekk er bedre enn den originale jekken til mer mobilt bruk.
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Utlogget daghaneberg

  • Startsveiv
  • *
  • Innlegg: 33
Sv: Garasjejekk for 2CV?
« Svar #3 på: Onsdag 11 04 2018 @ 21:35:56 »
"Mobilt bruk" innebærer vel ofte skifte av hjul. Jeg bruker den minste av saksejekkene fra biltema til å sette under bærearmen helt ute ved hjulet. Da er det ikke mange centimeter man må jekke for å få hjulet fritt. Bruker samme metode når jeg smører kingbolter.

På 2CV og Ami er det ikke spesielt gunstig å jekke i karrosseriet på "jekkfestene" som er der originalt. Ved oppjekking av hele bilen bruker jeg en tykk planke/bjelke og en garasjejekk under boltene som fester akselen på rammen. Da får man løftet f.eks. hele fronten på én gang på en relativt stødig måte. Tips for å komme til hvis du har flatt og fint gulv er å sette jekken inn fra siden rett bak forhjulet heller enn å sette den inn rett forfra. Da blir det bedre plass å bevege stangen på jekken.