Trenger å låne hjul til Berlingo/Partner i Drammen

Startet av EirikJ, torsdag 11 jan 2018 @ 12:48:23

« forrige - neste »

EirikJ

Ikke 2CV, men prøver her likevel.
Fikk ikke godkjent min Berlingo, fordi dekkene hadde belastningkode 82 i stedet for 84. Med stor selvkontroll skal jeg ikke kommentere det noe mer her.

Jeg kjøper IKKE nye dekk, for de som er, er kjempebra dekk. Løsningen ville vært å legge om til sommerhjulene (som har lasteindeks 84) utenfor verkstedet, få bilen godkjent med de hjulene, og så legge tilbake til vinterhjulene igjen.

Problemet er at jeg ikke har sommerdekkene her i Drammen. Så om noen har 4 hjul til nevnte bil, eller gammel Xantia med 14" hjul, blir jeg superglad om jeg kan låne de noen timer en dag slik at jeg får bilen gjennom kontrollen.
Sommer eller vinterhjul spiller ingen rolle. Og bare noen timer.

Noen som kan hjelpe i dag eller i morgen?
Citroënnlig hilsen Eirik

Per

I nærheten og lagt ute siden 27 november så disse burde du få for 400,- om du er god å prute :)  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100005823

Per

Bomma vist kraftig på sted, søkte fylke osv...men det er jo helt på Geilo....jeg ler (lo)  :)

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#4
Hehe, jeg så de hjula på jeg lo. Ga opp å få skilter i Drammen. Og siden jeg har ting å gjøre i Bergen, leide jeg prøveskilt og kjørte over fjellet der jeg etterhvert får mine egne sommerhjul tilsendt, slik at jeg kan få bilen gjennom PKK. Tenkte lett.met kunne være kjekt om de var billig, så snakket med selger og ga et bud. Etter det tok ikke selger tlf, så han får bare ha de selv. De ender nok på dynga tenker jeg.

Høgger kunne vært et alternativ, men jeg venter bare på mine egne heller. Folk som driver butikk driver ikke med veldedighet.

Derimot skjedde det noe annet i denne saken, og jeg fikk en ganske fin erfaring. Holder det av nettet, så kan heller fortelle på et treff til sommeren  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Godt det ordnet seg på et vis, og nå ser vi jo frem til en god historie på et og annet treff :)

Har også blitt oppmerksom på at EU-kontroller har blitt mye strengere på slike ting. Med 2cv får man vel neppe trøbbel med mindre man møter opp med "reservehjul"-hjul som er merket med maks 80km/t. På moderne biler skal det stemme pinlig nøyaktig. Har klart å snike meg unna flere ganger, ved å ha ett sett med dekk og felg som er gamle med gode nok for EU-godkjenning, og ett sett som jeg kjører på ellers som er mye bedre mtp gummi og mønster men som har litt for liten lastindex eller hastighetsmerking. Så kan man jo spørre seg hva som er minst feil å kjøre på, jeg er ikke i tvil  O0
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Det er vel ikke lurt å kjøre med feil dekk hvis det skjer noe. :angel:
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Otto på tirsdag 16 jan 2018 @ 17:05:25
Det er vel ikke lurt å kjøre med feil dekk hvis det skjer noe. :angel:
Kommer vel litt an på hvor feil det er. Feil lastindeks betyr jo ingenting så lenge man ikke overskrider lasten dekka er beregnet for, samme med hastighetsindeks. Holder man seg under 200km/t så synes ikke jeg man trenger dekk som er godkjent for 210km/t fordi bilen hadde en teoretisk toppfart fra fabrikk på 205km/t. (Tilfelle for en Xsara jeg hadde).

Dette blir kun kontrollert ved eu-kontroll og man skal være ufattelig uheldig om man kommer over en ivrig kontrollant langs veien som vil påpeke det. Da er det nok heller andre ting som har trigget interessen for å bli kontrollert hvis man blir stoppet  ::)

Dette hadde enkelt vært løst med en skala på indeksene som var grovere, f.eks 150-200 km/t for en kategori istedenfor trinnvis hver 10 km/t som det er nå. Samme med lastindex, trinnvis er det vel 50 kg som skiller hvert tall. Man ender med andre opp med et utrolig virrvar av dekkmuligheter, og en god anledning til forhandlere for å ta mer penger fordi de må ha flere typer dekk på lager. En dekkekspert vil nok være uenig i at skalaen burde endres, og jeg frykter dette er tunggrodde greier i eu-systemet som gjør det slik, og at det har blitt umulig å få snudd skuta.

Skal man kjøpe nye dekk, så vil jeg normalt velge dekk som er samme som bilen skal ha, men ikke nødvendigvis.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#8
Interdekk som jeg stort sett bruker, taster alltid inn regnr. når jeg kjøper dekk. Med nye dekk er jo ikke noe problem.

Hvis man skulle komme ut for et uhell så er det greit å ha dekk som står en EU-kontroll.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil