Quiz - hva slags 2cv-del passer på en Xsara?

Startet av PerI, mandag 06 mar 2017 @ 22:41:35

« forrige - neste »

PerI

Ok, her er dagens quiz fra verkstedet. Hvis XX er defekt på en Xsara (knakk ved demontering). Hvilken del kan man da gå rett bort til delehylla til 2cv og montere rett på med et par lengre M7-skruer enn originalt på 2cv?

PS- Xsaraen ble helt topp etterpå, faktisk en bedre løsning med 2cv-delen enn den originale Xsaradelen!  ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Ingen som har prøvd seg ennå.. Hint: delen på 2cv er i motorrommet, på Xsara er den under.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Har ikke sjekket, men tror ikke noen av wirene er like. På den andre side er det jo kanskje mulig med noe modifisering?

Det er noe annet jeg brukte her om dagen.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Eksosanlegget er i motorrommet og under, f.eks klemmer, men det er vel noe mer spesielt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Joda, riktig med eksosklemme :)

Eksosklemma mellom bakre potte på Xsara har samme type flens som 2cv. Diameteren var nok litt snau, så derfor lengre bolter.

Men 2cv-klemma var bedre enn original, antakelig pga den er stivere så jeg fikk klemt ordentlig sammen. Takk til god og gammel konstruksjon :D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Klemmene var det første jeg tenkte på. Men er klemmene på 2CV så spesielle? På prosjektbilen min så fulgte med noen nye ekasosdeler, bl.a. noen nye klemmer som ser helt like ut som de gamle, eller er de ikke det?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

På Xsara var det bare én bolt og med V-profil på klemma. Den knakk ihvertfall av når jeg skulle demontere fordi bolten vred rundt metallet til klemma. Til tross for at klemma var rustfri ellers. Så dette var en dårligere patent enn 2cv har. Godt å vite at de tenkte kvalitet i tidligere tider :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Nå holdt ikke denne løsningen så veldig lenge, så med mindre man bare skal forlenge livet til et allerede dårlig eksosanlegg så er nok den originale klemma best. Men hvis det finnes klemme à la 2cv og GS i riktig dimmensjon, så hadde jeg glatt satt på det selv på et nytt anlegg :)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III