Norsk 2CV-forum

Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Mekkekroken / Skruer forkant bakskjermer
« Nyeste innlegg av EirikJ I dag kl. 19:37:44 »
Noen som husker eller kan sjekke dimensjonen?
2
2CV-prat / Sv: 1958 AZ på låven
« Nyeste innlegg av osbra I går kl. 23:01:58 »
Hei Eirik

Girkassen til 2CV fikk et utseendemessig litt annerledes kløtsjhus i 1960, og kjenner man til det ser du forskjellen. I 1963 fikk bremseskjoldene seks festebolter i stedet for fire, altså litt mer solid. Ellers er det helt likt fram til ny girkasse kom med 1966-modellen. 2CV AZU har samme utvekslinger som AZ/AZL. Så hvis du ikke er kjempenøye med tanke på kløtsjhuset, går det fint med en girkasse fra 1960.

Og morsomt at du har funnet ut såpass om 2CV'ens historie! Kan ikke tenke meg at det ble solgt menge flere i Nord-Norge. I det gamle Citroën-arkivet er lite spor av biler solgt nordpå.

Hilsen Oscar



3
2CV selges / Til salgs!! Citroën 2cv 1974 mod 96896 km.
« Nyeste innlegg av Rage I går kl. 15:04:00 »
Til salgs!! Citroën 2cv 1974 mod 96896 km.
Dette er en fin bruksveteran, som er klar for ny sommersesong.
Med Nytt interiør, setetrekk, matter, tak, bremser,understellsbehandling, 4 stk nye dekk +++
Denne selges for 45.000 kr. EU-godkjent til 2020!
For spørsmål om bilen, ta kontakt på info@classicparts.no eller 98047253 for en hyggelig 2cv prat.😀
4
2CV selges / 2CV Dolly 1986 vurderes solgt.
« Nyeste innlegg av janbj I går kl. 13:55:37 »
Vurderer å selge min Dolly i bra stand. 1986 mod. ca.10300 km. Lite rust. EU til okt.2018.
Prisantydning kr. 45000.-
5
2CV-prat / Sv: 1958 AZ på låven
« Nyeste innlegg av EirikJ Fredag 20 04 2018 @ 15:46:48 »
Tusen takk! Den vil jeg gjerne overta å prøve og gi nytt liv  :)
Ringer deg senere i dag.
6
2CV-prat / Sv: 1958 AZ på låven
« Nyeste innlegg av Sambalbij Fredag 20 04 2018 @ 14:54:29 »
jeg har en gammel girkasse med sentrifugalclutch liggende i Ålesund. ukjent tilstand og vet ikke om clutchen er 100% komplett. Den kan fu få
girkassen føgte med en 1960 2CV i kasser ,den har den girstang bak på girkassen men kan også vare fra 60 tallet. Je vet ikke om 50 og 60 tals-girkasser er forshellige.

event ring meg på 99549755,mvh Gert-Jan
7
Deler kjøpes / Sv: eksos
« Nyeste innlegg av Otto Torsdag 19 04 2018 @ 16:08:25 »
8
Deler kjøpes / eksos
« Nyeste innlegg av Bernhard Torsdag 19 04 2018 @ 14:35:44 »
Hvor kjøper jeg pakninger til eksosanlegg.jeg er ny i dette ???
9
2CV-prat / Sv: 1958 AZ på låven
« Nyeste innlegg av EirikJ Søndag 15 04 2018 @ 14:35:59 »
Jeg har fått litt mer opplysninger om denne bilen. Jeg har nå reg.nr og navn på tidligere eiere.
Og det stemmer det som det ble hevdet av de jeg overtok bilen fra.
Bilen er solgt ny i Narvik. Og reg.nr begynner på W med fem tall etter.
På "skjema nr. 221", står det følgene som overskrift : "Til herr Politimesteren i ........................" og over det prikkete feltet er det skrevet "Narvik" med skrivemaskin.
Skjemaet er en forespørsel fra Statens bilsakkyndige i Narvik til Politimesteren i Narvik, om å se over "vognen" og tildele den et kjennetegn. Vognen er en - 58 modell og fikk kjennetegn og ble første gangs registeret 27 april - 59. På feltet garanti står det med skrivemaskin "Nordvegia".
Det opplyses videre om at "vognen" er en 2CV AZ. Det står videre noen tekniske data, for eks at "hjulringer" skal være 125x400.

Morsomt.

Så i følge ch nr på div nettsteder og biltilsynet i Narvik, er dette en AZ.
Men den har blanke lister på kanaler og panser, og ikke trafficlutch. Som tyder på AZL.
Men lister og gearkasser monteres og byttes fort, så inntil noen viser til noe annet, går jeg ut i fra at dette er en AZ.
Interessant med gamle greier  :)

(Har derfor lyst på en girkasse til 12 hk med en trafficlutch for å få bilen korrekt.)
10
Mekkekroken / Sv: Garasjejekk for 2CV?
« Nyeste innlegg av daghaneberg Onsdag 11 04 2018 @ 21:35:56 »
"Mobilt bruk" innebærer vel ofte skifte av hjul. Jeg bruker den minste av saksejekkene fra biltema til å sette under bærearmen helt ute ved hjulet. Da er det ikke mange centimeter man må jekke for å få hjulet fritt. Bruker samme metode når jeg smører kingbolter.

På 2CV og Ami er det ikke spesielt gunstig å jekke i karrosseriet på "jekkfestene" som er der originalt. Ved oppjekking av hele bilen bruker jeg en tykk planke/bjelke og en garasjejekk under boltene som fester akselen på rammen. Da får man løftet f.eks. hele fronten på én gang på en relativt stødig måte. Tips for å komme til hvis du har flatt og fint gulv er å sette jekken inn fra siden rett bak forhjulet heller enn å sette den inn rett forfra. Da blir det bedre plass å bevege stangen på jekken.
Sider: [1] 2 3 ... 10