Tennplugg problem

Startet av Thomas, fredag 08 jul 2011 @ 10:03:21

« forrige - neste »

Thomas

hei.
  i dag tidlig, spratt tennpluggen ut, den har gjort det en gang tidligere og da satte jeg inn en ny, men i dag ble også denne "spyttet" ut...hva skyldes dette, noen som vet?
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

PerI

Kanskje gjengene i toppen som har røket. Har opplevd det selv i 2cv, og jeg er vel neppe eneste.. Du får kjøpt løsgjenger fra Biltema, men har ingen erfaring med dem selv om de er gode nok. Wurth time-sert er av det bedre av slike innsatser og er vel for feinsmeckere :)

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Reparasjonssett-for-tennpluggjenger/

Mulig man bør ha gjengelås også, eller blir kanskje toppen så varm at det ikke er noe poeng?

Sikkert ymse verksteder også som kan gjøre jobben.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jonaf

Enten er pluggen ikke trukket til med riktig moment, eller gjengene er ødelagt. Loctite vil ikke kurere problemet, for den holder ikke når motoren blir varm.
Sett inn en Helicoil, så er problemet løst en gang for alle. Biltema-varianten er sikkert helt OK.

Det er neppe nødvendig å demontere toppen for å gjøre jobben. For å unngå at det kommer aluminiumspon i sylinderen, bruk fett på gjengetappen. Selv om det skulle komme noen spon inn i sylinderen, vil de bli blåst ut i eksosen når motoren startes, og aluminium er et så mykt materiale at det ikke vil lage riper i sylinderen.

Jan Ove Rønning

Dette lyder kjent ja.
Jeg opplevde at en av pluggene "stakk av" rett før 17. mai i fjor. Løsningen der og da ble å bytte toppen for å få bilen på veien igjen til den store dagen.

Siden jeg ikke ville avskrive den toppen med dårlige gjenger så tok jeg turen nedom et verksted som satte inn nye gjenger.
Dette hadde også blitt gjort før i denne toppen viste det seg, men "løsgjengene" som hadde blitt brukt da tålte ikke varmen særlig godt over tid og smuldret bort.
Men verksmesteren visste råd. Etter å ha satt inn de nye løsgjengene så "presset" de hylsen på begge sider, slik at den hverken kunne skru seg inn eller ut. Jeg har ikke brukt den toppen siden, men de mente det burde holde. Skulle det skje igjen så er det samme prosedyre, men da bør hullet bores opp og utstyres med nye gjenger og tykkere løsgjenger.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Thomas

Hei.
Takker for svar, jeg får prøve å sette inn løsgjenger.
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Alx

Det er bra at Lov av 31. mai 1900 nr. 5 om Løsgjængeri, Betleri og Drukkenskab er opphevet nå da...  :police:

(huff... Jeg måtte bare... Ha en fortreffelig helg!  8))
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

citro1cx

Sitat fra: Alx på fredag 08 jul 2011 @ 19:38:32
Det er bra at Lov av 31. mai 1900 nr. 5 om Løsgjængeri, Betleri og Drukkenskab er opphevet nå da...  :police:

(huff... Jeg måtte bare... Ha en fortreffelig helg!  8))

haha... ;D ;D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot

Naa er det ikke noedvendigvis noen grunn for aa ty til loesgjengeri  :police: bare fordi en plugg har vaert paa roemmen! ::)  Selv har jeg opplevd dette TO ganger, men skrudde bare pluggen i igjen - og null mere problem!  :angel:
Bedre med 2CV enn bare èn!

citro1cx

Sitat fra: Poirot på søndag 10 jul 2011 @ 22:03:06
Naa er det ikke noedvendigvis noen grunn for aa ty til loesgjengeri  :police: bare fordi en plugg har vaert paa roemmen! ::)  Selv har jeg opplevd dette TO ganger, men skrudde bare pluggen i igjen - og null mere problem!  :angel:

mja...men det reparerer vel ikke slitte gjenger, og utsetter vel problemet til neste utstøting.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Tor-Einar

Hei
Jeg fortsetter tråden, selv om den er noen år gammel.
På en tur til Oslo for to uker siden fikk jeg plutselig tenningsproblemer(etter ca en times kjøring på E-18).  Bilen gikk, men litt i rykk og napp. Med stor fart  var det mulig å kjøre, men da jeg kom til sentrum med rundkjøringer og lyskryss, ble det hektisk i "kabinen" for å holde turtallet opp(ellers stoppet motoren). Ikke langt fra Rodeløkka ble det helt stopp. Jeg skrudde ut den venstre pluggen og så at den var sotet.  Jeg fant fram en ny plugg og skrudde den på plass uten problemer. Den høyre pluggen gikk fint ut, og den var også sotet. Her hadde jeg ingen reserve, så da ble det litt forsiktig puss. Klaringen og kvaliteten så grei ut.  Problemet oppsto da jeg skulle skru den inn. Det gikk ikke.
I 2001 hadde jeg samme problem langs motorveien i Tyskland, da sa det poff, og stopp.  Den gang fikk jeg umiddelbar hjelp og reparasjon.  De satte inn en "helicoil" om jeg ikke husker feil.  Det er nok den innsatsen som har blitt slitt/skjev i gjengene da jeg skulle skru ut/sette inn(selv om jeg var forsiktig).  Det ble NAF og berging til Mobile på Ensjø.  I dag fikk jeg telefon om at dette kunne bli dyrt(uten at de hadde sjekket bile ordentlig). Les; dette kunne bli en stor reparasjon over mange timer.   I Tyskland fikset de dette på under en time. Gratis! "Die Ente aus Norwegen"   :)
Det høres ut på meg som om de ikke er sikre på hva de skal gjøre(bekreftet av noen av de unge mekanikerne). I morgen regner de med å kunne gi meg "et råd om hva som bør gjøres".
Hva skjer?  Har noen erfaring med dette problemet? Må jeg frakte bilen til et annet sted, eller er dette noe jeg skal kunne klare å fikse selv?  Eller er det noen som mener de er kyndige til slikt arbeide?
Takknemlig for all type hjelp.
Tor-Einar, Åsgårdstrand



PerI

Hvis en tidligere innsatt helicoil feiler, så ville jeg vurdert en ny/brukt topp. Litt avhengig av hvilken type helicoil det er snakk om.

En urørt topp er det fort gjort å sette i nye gjenger, da er det bare skjermen som må av for å komme til.

Må de pirke ut den gamle helicoilen, så tar det klart lengre tid. Metallet fra den bør ikke havne inn i sylinderen, det kan skade sylinder og stempel.

Jeg ville vurdert om disse kan brukes, som sagt er det avhengig av hvilken type helicoil som ble brukt og hvor mye gods som er igjen når restene av den er ute.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Reparasjonssett-for-tennpluggjenger-2000016884/

Hvorfor pluggene dine soter er vel også noe som bør ordnes. Feil blanding i forgasseren? Feil grader på tenning?

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

eilert

Når det gjelder kompetanse på 2CV i Oslo vil jeg helt klart anbefale Bhøm Auto på Kalbakken http://bohm-auto.no/

Dersom Mobile ikke ser en enkel løsning på problemet ville jeg bedt dem om å flytte bilen til Bøhm med grunnlag i at verkstedet ikke er kompetent til å reparere bilen.

Når det er sagt tror jeg kanskje ikke dine tenningproblemer stammer fra tennpluggene i utgangspunktet...
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën