Behandling av taket før vinteropplag??

Startet av eilert, mandag 24 nov 2014 @ 23:41:06

« forrige - neste »

eilert

Hei dere!

Noen som kan komme med et godt råd for behandling av vinyltaket på 2CVen før vinterlagring? Taket ble kjøpt nytt for 4 år siden, kan jo ha ligget lenge på lager før det, men uansett nå begynner det å sprekke opp langs kantene... Selv om det ikke er store "sår" enda og ikke lett synlig på vedlagt bilde virker hele taket nokså "tørt" kan man si...

Er det bare å kjøpe "noe greier" hos en bilrekvisita, eller har noen spesifikke anbefalinger - og erfaring??

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Olav

Tutten tak er fra 2008 og har ikke fått noen form for behandling og er nesten like fint. Antar at det er noe varierende kvalitet på takene, men at tak som er mye utsatt for elementene slites fortere.
Tutten tilbringer all sin tid i mørk garasje når den ikke kjøres.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

KjellJarle

Hei.
Vi driver med taktekking med PVC og det blir vel noe av samme problematikken som vinyl. Disse produktene er tilsatt mykgjører som fordamper over tid, slik at slike varer er på en måte "ferskvare". Det beste er å unngå sollys(vanskelig), ikke rulle ut eller inn taket når det er kaldt og ha det fastspent til vanlig. Duken krymper over tid og er den fastspent vil det holde noe igjen på krympen. Blir den liggende løs ( noe som blir foreslått) vil den bli for kort og må strekkes ekstra for å få den på plass.
Sollys er den største fienden, men dette burde holde 20 - 30 år, men det er sikkert kvalitetsforskjeller her også.
Jeg vet ikke om noe middel som kan mykne dette på nytt.
Traction 15 six                    1950
50% eier av Traction 15 six   1950 (prosjekt)
2cv                                   1968
50% eier av 2cv sahara        1963
C5  2,0                              2002
Berlingo 1,6 HDI                  2011

Canuto

Det finnes jo mykgjørere for bil-dekk. Eller ville bare PVCen bare renne av da?
Fåes på forretninger for racing etc.
Dekk er vel muligens en syntetgummi langt unna PVC. Men, likevel?
Jeg bare tenker høyt - ikke skyt meg for det. ;D
2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

Canuto

2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

EirikJ

#5
Hei Erlend og Olav

Hvor har dere kjøpt takene deres? Det er forskjeller på takene alt etter hvilken produsent de kommer fra.
Jeg har studert nye tak på folks biler, og det er forskjeller i tykkelse, mykhet og passform. Noen tak er veldig stive allerede som nye. Vil helst ikke ende opp med et slikt neste gang jeg handler tak. Nå vet vi jo ikke produsent utifra hvor man har kjøpt, men kanskje man kan få en pekepinn.

Kjøpte mitt vinyltak fra Franzose i 2008. Foruten et par år da bilen stod ute hele sommrene, står det inne i garasje når bilen ikke er i bruk, og alltid inne om vinteren. Det har vært litt rundt i sør-Europa, og fått sol på seg.
Det er falmet, men er fortsatt mykt og har ikke krympet noe særlig. Men det viser små tegn til sprekker, og kommer til å bli byttet  før Portugal-turen i 2017. (Innvendig åpning, så krymping merkes ikke så godt)

Det er ikke mulig å myke opp et gammelt tak. Men man kan utsette aldringsprosessen med å bruke vinylbeskyttende midler med UV-filter. Det gir også en vann- og støv avvisende effekt, og et bedre utseende.

Jeg smører alltid taket med vinylbeskytter hver gang jeg polerer bilen. Taket trenger stell, akkurat som lakken.
Citroënnlig hilsen Eirik

eilert

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 16 des 2014 @ 12:50:08
Jeg smører alltid taket med vinylbeskytter hver gang jeg polerer bilen. Taket trenger stell, akkurat som lakken.

Ja stell på det ha, så jeg får kjøpte inn "noen greier" og gi litt vinter spa...

Mitt tak ble kjøpt da vi kjørte hjem fra Åland i 2010 hos Nettodelar nord for Stockholm, kan nok minnes at det kanskje tilhører kategorien "litt stivt" fra første dag... Mistenker at omsetningen til Nettodelar ikke er veldig stor på enkelte deler og at det kan ha ligget på lager noen år. Eneste jeg husker fra esken det kom i var at det hadde en liten rundt fargeprøve av taket påklistret på ene enden - på samme måte som bildene hos mange av nettbutikkene viser.
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Olav

Tuttens tak er fra Franzose.
Vet ikke om fargen kan ha noe å si for varigheten. Mener  å ha hørt at fargestoff kan svekke kvaliteten på vinyl.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019