Vintertak + større dynamo / Arctic Duck

Startet av movikong, søndag 29 okt 2017 @ 21:06:57

« forrige - neste »

movikong

Hei. Jeg er invitert med som co-driver på raidet 'arctic duck', hvilket innebærer at man kjører fra Helsinki til Nordkapp i februar.

I denne forbindelse er jeg på jakt etter et rimelig vintertak og lurer på hva jeg skal se etter når jeg skal skaffe et slikt?

Er (var) det flere forskjellige produsenter av slike? Hvilke(n) var den beste? Hva er kjente svakheter på dem? Innfesting?

På en av mine biler, har jeg en brakett til taket hvor man kan feste skistativ. Jeg tenker at denne kan brukes til å feste ekstralys på taket (hvilket er lov i Sverige og Finland), men er usikker på om denne kan brukes i forbindelse med et vintertak. Er det noen som vet noe om dette?


Lurer også på om noen har en god løsning for å montere en dynamo som yter mer enn den originale?


En fin kveld ønskes alle!


Mvh Movikong

Morten

#1
Jeg har et par slike liggende fra forskjellige kilder. Begge er av glassfiber eller liknende, og er som en stiv utgave av det vanlige taket. Det har små falser på ca 1 cm på begge sider som ligger der strikken i vinyltaket ligger. Har sett en tre-delt variant også, men er usikker på om dette er å regne som vintertak.
Innfestingen ser ut til å være basert på at man skrur taket fast fra innsiden, i bolter/gjengestag som er støpt inn i taket, men jeg har aldri montert mine for å kjøre med dem.
Uten at jeg har prøvd det vil jeg anta at det skulle være mulig å få det til å passe i kombinasjon med fester for takstativ, og at dette vil være en fordel som en ekstra sikring mot å miste taket også.

EDIT: Historiene jeg har lest fra "gamle dager" tyder på at folk gjerne limte på isolasjonsmatter på innsiden for ytterligere kuldebeskyttelse, men det er ingen slike matter på takene mine etter hva jeg kan huske.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

movikong

Takk for et veldig godt og informativt svar! Det var akkurat noe slikt jeg var ute etter!


Det skal sies et par ting i forbindelse med min söken etter vintertak:

- det er ikke min bil vi skal kjøre, og det er ikke jeg som eventuelt kjøper et tak vi finner til salgs.

- Jeg har fått tilbud om å låne et tak av en hyggelig svenske.


Selv om avgjørelsen ikke er min lurer jeg allikevel på om noen har et slikt tak til salgs for en rimelig penge. Jeg ønsker å se hvilke muligheter som finnes for å kunne ta en best mulig avgjørelse.


Med vennlig hilsen Movikong

Rage

Jeg har et hvit et i glassfiber. Det kan dere få for 700 kr. Men det bør hentes, å taket er i Vest-Agder!
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

jonaf

En elektrisk motorromsvifte i hver av ventilasjonskanalene gir mer varme i bilen enn et isolert tak. http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjon/Motorromsvifte-2000020322/

movikong

Takk for bra svar, alle sammen!

@Rage: Jeg hadde håpet å finne et vintertak litt nærmere Oslo, men tenker å vente litt for å se hva som eventuelt måtte dukke opp.

@Jonaf: Jeg har tenkt på denne idéen og er veldig glad for at du postet linken til Biltema-vifta. Hadde opprinnelig tenkt å kjøpe vifte på ebay, men det blir kanskje å gå over bekken etter vann... Vifte i kombinasjon med noe a la dette burde gjøre susen: https://www.2cv.fi/how-to-make-warmer-2cv/


Er det noen som har gjort slik som det står i linken til 2cv klubben i Finland og kan dele erfaringer?


Mvh Movikong