Hovedmeny

Etanol i Bensin

Startet av citro1cx, søndag 17 jun 2018 @ 20:25:41

« forrige - neste »

citro1cx

I flere veteranmiljøer er det stor skepsis mot den nye etanol blandingen på 10% i 95 oktan bensin. Det er jo ikke grunn. Mange 2cv eiere kjører nok rundt med gamle bensinslanger, og vil nok da desverre være i faresonen for å få lekasjer i bensinsystemet. se her hva Amcarklubben skriver om dette:


Allerede med 10 % innblanding dukker det opp problemer med bensinslanger, bensinpumper, korrosjon og senere lekkasje i drivstoffsystemet. Slike problemer har igjen ført til driftsstans og bilbrann

https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etanol+–+et+problem+mindre.html

Flere gode råd å hente i denne artikkelen for å være på den sikre siden. Det viktigste rådet er likevel å skifte til kvalitetslanger som tåler E10.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

PerI

Jeg ville spurt svenskene, de har eksperimentert med etanol i drøye 10 år nå både med 2cv og andre biler, helt opp mot 85% etanol. Citroenakuten har egen E85-avdeling men den er ikke så veldig aktiv. Likevel vil jeg tro flere der kan si litt om hvordan det går og har gått.

På andre veteranbiler er det ikke så greit. Bensinen "koker" lettere, og ting går i stykker. Men akkurat på 2cv er ikke jeg så bekymret annet enn at man bør bytte bensinslangen fra pumpa til forgasser først som sist. Og de to andre relativt korte slangene i gummi som finnes på veien fra tanken til pumpa.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III