Hovedmeny

Lufteluke

Startet av EirikJ, torsdag 15 nov 2018 @ 19:53:39

« forrige - neste »

EirikJ

Hei

Anser meg selv som en kompetent mekaniker, og har byttet lufteluke på 3 2CV'er tidligere gjennom årene uten problemer.
Har brukt maaaaasse tid på å få den tett. Startet med dette for 6 mnd siden. Har ikke kjørt 2CV i sommr pga.dette. Har brukt masse penger, kjøpt 2 luker, pakinger, lakk og tårer og ikke faen om jeg får det tett. Har gitt opp og kommer til å lime igjen luken. Begynner å bli lei.

MEN, tenkte gi det en siste mulighet og høre om noen har tips her til alternativer til å lime igjen luken. Å få det tett uten å jukse har jeg gitt opp og spør ikke om råd til det. Jeg lurer på om noen har brukt noen andre metoder for å få luken tett, uten å lime den permanent igjen?

Kan legge til at jeg TROR grunnen til at jeg ikke får det tett, er at delene som lages i dag er drit. Rett og slett. De ser ikke ut til å ha god nok passform.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Jeg har den originale luken, fikk tetningslist av en glassmester; og håper det beste.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

dingus

Ser at du "bor "litt her og litt der". Om det er i nærheten av Østfold for tiden så kan du få en original lufteluke av meg - og se om du har større suksess med en slik enn noe moderne drit :)
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

Olav

Min erfaring er at det kan være vanskelig å avgjøre om vann faktisk kommer inn fra lufteluken, eller om det kommer inn andre steder fra men ser ut som det kommer fra lufteluken. Jeg har to 2CV'er som begge med tette lufteluker og jeg har gjort følgende for å få dette til:

Når lufteluken er ute av bilen, legger jeg den over en skrustikke med festet for åpningsmekanismen mellom kjevene på skrustikken og bøyer hele luken forsiktig slik at den får en svak bue. Luken vil dermed tette godt også ute   på kantene, men du må bruke litt mer krefter enn normalt for å få den tilstrekkelig igjen og tett på midten. I tillegg til gummipakningen rundt luken, bruker jeg også pakningen som skal sitte i nedre kant av hullet for lufteluken på vindusrammen. Jeg anbefaler også å legge en stripe med Sikaflex mellom rammen til frontrute og gummilisten til denne ruten. Dette hindrer vann i å komme inn den veien og reduserer i tillegg derved sjansen for rust. Dette gjøres gjerne best når en varm soldag har gjort gummipakningen for frontruten myk nok til at spissen på Sikaflextuben kan stikkes mellom gummipakning og frontruterammen. En siste anbefaling er å bytte ut pakninglisten av aluminium og gummi for taket øverst på vindusrammen med Burton sin forbedrede type. Da blir det faktisk helt tett der oppe også.

Dette funker fint på mine biler og lukene er faktisk tette i det været jeg har kjørt i. Håper dette gir noen ideer som kan hjelpe deg :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

#4
Sitat fra: Otto på fredag 16 nov 2018 @ 08:24:00
Jeg har den originale luken, fikk tetningslist av en glassmester; og håper det beste.

Tetningslist av en glassmester??! Hvordan i all verden kan det være mulig. Den gummipakningen er jo høyst spesiell.



Takk for tilbud og forslag! Det setter jeg stor pris på. Om ikke for at man ikke skal føle seg helt alene med problemene  ;)
Ja, jeg bor litt "her og der". Må være taterblod i denna karen. Men bilene og verkstedet er nordpå, så det er der jeg er når jeg jobber på de. Skulle faktisk gjerne hatt en original luke og pakning, for å se om det gjorde en forskjell. Det hadde vært utrolig interessant! Men jeg har allerede kjøpt 3 stykker, og den ene er til og med av det dyre, rustfrie slaget. Jeg har ikke spart på NOE for å få dette ut av verden med en happy ending. Eller i hvertfall en lykkelig slutt...

Kan jo ta det fra begynnelsen. Er uansett bra med aktivitet på forum, sant? Bilen er min trofaste gule, som mange kjenner fra verdenstreff-turene. Frontruten vært ute. Rust og slike ting ordnet. Gummipakning til vindu rengjort, vindu satt på plass med "gummi-grease" for å få den lett på plass, og for å hindre rust. Den vil da også være lett å ta ut senere, når det trengs. For det vil det. Det er montert ny tape på sidene av vindusrammen før rute ble satt inn. Platefalsen der vinduspakningen sitter, er mettet med owatrol CIP og lakk. Undersiden er dekket med TEC7. Ikke F om det kommer inn vann via falsen, og gummilisten er helt tørr rundt det hele ved vanntest. Listen mot taket har vært av og polert, gummi rengjort og karosseri jekket for rust. Det er tørt her.
Spindler til vinduspussere er overhalt, smurt og i tillegg er det montert gummihetter over disse, så de er helt vanntette. Garantert.

Det gjenstår bare lufteluken så vidt jeg kan se. Jeg vet det er lufteluken fordi A, jeg kan se lysglipper rundt gummipakningen ved test med lommelykt, og B, ved test med vann, er det helt tørt over luken, altså under vinduet. Så det betyr at vannet ikke kommer fra noe sted OVER luken.

Som nevnt har jeg montert 3 andre luker uten problemer. Jeg byttet luke og gummi i 2008. Jeg bøyde den slik Olav beskriver da jeg montere den i 2008, og har gjort det på alle luker jeg har montert. Jeg har brukt å tipse om det tidligere  ;)  Den har vært 100% tett i 9 år, i all slags vær, men begynte å lekke vann i Finland i fjor. Vannet kom inn gjennom de små hullene som er i luken på baksiden, altså IKKE rundt pakningen. Tok ut luken som viste seg fortsatt være helt rustfri etter de 9 årene, fjernet gummien og la en stripe tec7 mellom de to delene som luken er bygget opp av, i sporet til pakningen. Som jeg ser det er det bare der det kan komme vann inn i SELVE luken. Monterte så pakningen og monterte alt på plass. Lak fortsatt, lukens hulrom ble fylt med vann. Tok luken av igjen og la tec 7 på nytt og denne gangen dyttet jeg pakningen på plass før det tørket. Monterte på plass og fortsatt lak det vann inn gjennom hullene. Altså ikke rundt gummipakningen. Jeg kunne selvsagt fylt hele luken med byggskum, eller noe slikt, men ville ha det på stell. Og byggskum i lukens hulrom føltes ikke ut som veien å gå. Jeg ga opp luken selv om den var rustfri og bestilte nye komplette luker. En i stål, og en i rustfritt, det skulle ikke stå på penger for å bli kvitt problemet! Monterte ny komplett, prøvd begge to med forskjellige pakninger og nå lekker det inn rundt pakningen i stedet for at luken tar inn vann og fylles. Ved bruk av lommelykt på utsiden mot lukepakningen, kan jeg se lyset inne i bilen på enkelte steder rundt luken. Jeg har trolig, helt ærlig, sikkert brukt 15 til 20 arbeidstimer på luken, over tid. (Forumet har ikke passende smiley for å sette inn her) Bøyd, justert, prøvd, montert, demontert, bøyd justert tenkt fundert....
Vurderte i dag å lime på en slik dør/vinduspakning som kjøpes på rull. 3 mm høy og 5 mm bered, på karosseriet bak luken. Men konkluderte med at sjansen for feil med en slik løsning var for stor. Jeg bruker ikke EN time mer å dette nå.
Så i morgen limes hele dritten igjen og så får jeg se om det da blir tett. Det er klart jeg kan ha oversett noe, for alt er mulig. Men utifra det jeg har gjort kan jeg ikke se hva det kan være. Blir det tett i morgen med å lime den, så er jo feilen funnet og jeg vet med sikkerhet at det var luken. Men jeg får aldri vite hva problemet med luken var.
Men det er jo synd da, å ikke ha en operativ luke. Jeg har alltid brukt å åpne denne når jeg sover i bilen. Må finne en ny løsning på det problemet nå....
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#5
Den lignet veldig på den originale. Skal vel bare tette mellom luke od karosseri og da har glassmestere gode produkt. Selvklebende gummilist.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#6
Veldig mye du gjorde med vindusrammen før du monterte ruta. Skal det være tape på sidene? Jeg monterte ny rute på rustfri, grunnet og lakkert ramme uten noe mer. Brukte Zalo og flaggstangline til monteringen som gikk veldig enkelt. Skal bruke Tec7 under gummilista som var rengjort og behandlet med silikon. Men det er alltid noe annet eller mer jegburde gjort. Tror jeg aldri blir ferdig. Mht. glassmesterlist så gjelder det å være kreativ og finne enkle løsninger.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Min erfaring på problemet er at dette (som oftest) forårsakes av brukeren  :P lufteluka lukkes og strammes for hardt gjentatte ganger over år. Dette gjør at luka etterhvert får bananform, og vannet har da fritt leide gjennom pakningene. Hadde luka vært konstuert med stramming på endene, hadde nok historien vært noe annerledes. På ei helt helt ny og rett luke må man altså ikke stramme til for hardt. Jo mer du strammer, jo mer åpning blir det...og bananform. At 2cv har andre skulte vannganger er nok åpenbart, men hovedstrømen av det flytende tar veien gjennom luka.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Sitat fra: Otto på fredag 16 nov 2018 @ 17:44:50
Den lignet veldig på den originale. Skal vel bare tette mellom luke od karosseri og da har glassmestere gode produkt. Selvklebende gummilist.
Dette forstår jeg ikke noe av. Har du bilde?

Og ja, hullene i karosseriets sider i ruterammen skal tildekkes med tape. Hvis ikke er det høyst sannsynlig at det kommer vann inn der. Hvis man ikke da satser på å lime kanten.
Jeg hadde forresten ruten også ute for omtrent 7-8 år siden og behandlet for rust. Satte inn ruten dengang uten noe som helst middel. Potte tett.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#9
Har ikke sagt at det blir tett, men her er bilder. Satser på Tec7.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Skjønner fortsatt ikke noe. På det øverste bildet der det ut som en standard lufteluke-gummi. På det nederste ser det ut som en slik list jeg selv snakket om i et tidligere innlegg her i tråden..... Der jo helt umulig å erstatte den standard lukegummien med en slik strimle av selvklebende pakning. Og hvis du mener å bruke den strimlen i KOMBINASJON med standard lukegummi, så blir det jo akkurat det jeg nevnte selv tidligere. Ble det tett da?
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Okay :'( Hvordan ser ny standard luftelukegummi ut?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Som dette https://ami2cv-c5a8.kxcdn.com/media/catalog/product/cache/1/image/370x475/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/4/744d482acbfd38dcc83e890f243d46d7_1.jpg

Er ikke meningen å være vanskelig, jeg bare forstår ikke.

Har nå limt luken, og bilen er atter igjen vanntett. Ikke en dråpe kommer inn.
Problemet nå er at jeg ikke har mulighet til å bruke luken til å lufte når jeg sover i bilen.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Sikkert bedre med original gummilist, men av og til prøver jeg egne løsninger. Dette er ikke første prioritet. Det viktigste er å få bilen sikker, så tar jeg tetting etterhvert.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#14
Ja greit det. Men jeg forstod det slik at du hadde en løsning jeg kunne prøve. Men for å prøve må jeg forstå. Virker som du ikke har byttet ut den originale. Du HAR den originale montert. Og så legger du den dør/vinduspakningen på det siste bildet på karosseriet, under luken. Så lukker du luken, med den originale gummienpakningen, over den dørlisten.
Grunnen til at den originale er litt spesiell, er at den fungerer også som hengsel til luken.

Dette var det jeg nevnte i et tidligere innlegg men besluttet å ikke gjøre, da jeg ikke ville bruke mer tid på noe som bare kanskje ble bra. Men skal prøve det på en annen bil, likevel. Har masse slike selvklebende lister liggende. Bruker de bla.til sidevinduene i fordørene, for å tette mellomrommet mellom halvdelene. Har slike rundt anderumpen mot bagasjelokket også. Kjøpt på Clasern.
Citroënnlig hilsen Eirik