Hva kan være galt...med min #Charley 2cv6 spesial ?

Startet av chasmin, fredag 15 jun 2018 @ 21:02:13

« forrige - neste »

chasmin

Har en 2cv 6 spesial, den går som en klokke - men sliter til tider m å starte umiddelbart. Plugger er skiftet. Fikk høre at det kunne være startmotoren  skulle vært rengjort? Det høres ut som om #Charley er skikkelig forkjølet, når han skal starte. Nå sist stoppet den når jeg parkerte og lot den gå på tomgang - fikk den ikke I gang igjen uten å slepe den i gang - da startet han. Det luktet sterkt av bensin i hele bilen. Virker som om bilen dro inn det som var av bensin. Hadde ikke chok på😉🙃Noen ideer før jeg begynner skru løs startmotoren...? 😉🙃😇
-chasmin-

jonaf

Under de hete dagene vi har hatt her sønnafjells inntil nylig har sikkert flere enn jeg måttet kjøre lenge på starteren med full gass når en varm motor skal skal startes.  Årsaken er at bensinen fordamper i flottørhuset og gir en alt for rik blanding av bensindamp og varm luft i innsuget.
Da må motoren luftes ut før luft/bensinblandingen blir riktig. At det lukter litt bensin under slike forhold vil kunne forekomme.
Men hvis det lukter bensin av en kald motor, er det best å begynne og se etter lekkasjer. Hvis starteren virker normalt og trekker motoren lett rundt er det liten grunn til å tro at det er noe galt med den.
Coilen kan være et svakt punkt på 2CV. Hvis den begynner å bli dårlig, kan motoren stoppe når den er varm og  ikke gi tilstrekkelig gnist før den har kjølt seg ned. En frisk coil er det alltid lurt å ha med seg i reserve.

eilert


Vil tro du skal begynne med å bytte Coilen ja, spesielt dersom problemet ditt kun gjelder ved start av varm motor. Husk også at gasspedalen skal trykkes helt ned (full gass) ved varmstart.
Men går startmotoren sakte/tregt rundt kan denne også være klar for utskiftning ja, riktig nok vil ingen av de disse forårsake at motoren stopper når den går på tomgang, men det kan også skyldes andre justeringer. Har du elektronisk tenning eller er det på tide å justere stiften?

Bensinlukt kommer vel trolig av langvarig forsøk på å starte ettersom den hele tiden vil mate på med bensin i forgasseren - men sjekk selvsagt grundig at bensinslangen ikke er morken eller sprukken noe sted.
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

chasmin

Sitat fra: eilert på søndag 17 jun 2018 @ 23:17:01

Vil tro du skal begynne med å bytte Coilen ja, spesielt dersom problemet ditt kun gjelder ved start av varm motor. Husk også at gasspedalen skal trykkes helt ned (full gass) ved varmstart.
Men går startmotoren sakte/tregt rundt kan denne også være klar for utskiftning ja, riktig nok vil ingen av de disse forårsake at motoren stopper når den går på tomgang, men det kan også skyldes andre justeringer. Har du elektronisk tenning eller er det på tide å justere stiften?

Bensinlukt kommer vel trolig av langvarig forsøk på å starte ettersom den hele tiden vil mate på med bensin i forgasseren - men sjekk selvsagt grundig at bensinslangen ikke er morken eller sprukken noe sted.
-chasmin-

EirikJ

En dårlig coil kan godt få bilen til å stoppe under drift. Den blir for varm og slutter å virke så motoren stopper. Etter at coilen har kjølt seg ned starter bilen igjen.
Hadde akkurat det problemet på min grønne. Løste seg med ny brukt coil. Nå går den som en klokke, og starter lett.
Citroënnlig hilsen Eirik