Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Poste restante Strømstad  (Lest 1505 ganger)

Utlogget Olav

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 855
    • Tutten Reborn
Poste restante Strømstad
« på: Mandag 11 04 2016 @ 10:38:43 »
Hallo Forum,

I forbindelse med monteringen av den overhalte Visamotoren min, oppdaget jeg at eksosanlegget til Tutten var i dårlig forfatning. Særlig tverrpotta var dårlig og denne har jeg nå byttet tre ganger siden 2008. Jeg tenkte derfor å smelle til med nytt eksosanlegg i rustfritt stål og bestilte dette fra Burton med beregnet fraktpris på 40€.

Men da Burton tok kontakt og fortalte at dette var feil og at den virkelig fraktprisen ble 160€, ville jeg kansellere dette og finne en annen løsning. Burton foreslo å sende det til en adresse i Sverige, da fraktprisen dit kun ble 22€.

Sjekket litt rundt og fant firmaet Poste restante Strømstad og meldte meg opp der helt gratis. Jeg oppga denne adressen til Burton og to dager senere fikk jeg melding fra Strømstad om at pakken var ankommet. Da ble det god gammeldags harrytur for å fylle fryseren og hente eksosanlegget.

Jeg betalte 175 SEK til Poste restante Strømstad og slipper i tillegg moms, siden den totale prisen for eksosanlegg og harrygreier var under 6000 kroner (vi var to voksne personer). Man kan ta med varer for inntil 3000 kroner per voksen person for utenlandsopphold under et døgn. over ett døgn  er 6000 kroner per voksen person momsfritt inn i Norge.

Dette er altså helt lovlig og det kan være betydelig penger å spare ved handel fra utlandet.

Men regner man med harryhandelen... Not so much >:(
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Ferdig restaurert i Mai 2013

Utlogget André

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 798
  • La bonne vie
Sv: Poste restante Strømstad
« Svar #1 på: Mandag 11 04 2016 @ 18:00:38 »
Hei Olav :)

Artig dette med frakt og sånn...helt utrolig!

Men jeg reagerer litt på at du nå er på din tredje tverrpotte siden 2008.

Nå har jeg kjørt i 12 år og 100 000 km på samme potten, og den varer fortsatt, det eneste jeg har byttet var røret i hjulhuset som var dårlig da jeg kjøpte bilen.

Da du er like glad i saltete veier som meg, så lurer jeg på om det kan være en del dårlig kvalitet hos eksos leverandørene...tverrpotteten min er original og var byttet rett før jeg kjøpte bilen.

Grattis med rustfritt...det er skikkelig fine ting :)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Utlogget Olav

  • Ami
  • *
  • Innlegg: 855
    • Tutten Reborn
Sv: Poste restante Strømstad
« Svar #2 på: Tirsdag 12 04 2016 @ 15:49:37 »
Men jeg reagerer litt på at du nå er på din tredje tverrpotte siden 2008.

Det kan være liten tvil om at tverrpottene som selges i dag er av varierende kvalitet for å si det mildt. Jeg har hatt to fra Walker som har knekt i festene til girkassa og den originale som satt på Tutten når jeg kjøpte den og som var rutet bort. Så jeg er egentlig nå på min 4. tverrpotte som er av rustfritt står og som jeg har håp om at skal holder lenge.

Inge hadde en tverrpotte som nærmest eksploderte i Spot... mener den også var produsert av Walker.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Ferdig restaurert i Mai 2013

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.283
Sv: Poste restante Strømstad
« Svar #3 på: Tirsdag 24 05 2016 @ 18:52:34 »
Har tipset om dette før, men er en stund siden:

Fakta -Tverrpoten er den viktigste delen av eksosanlegget. Den originale veier betydelig mer enn en Walker-potte. Lyden mellom original og Walker er forskjellig.

Subjektiv mening - I tillegg til det nevnt over, oppfører motoren seg forskjellig med original og walker. Jeg byttet en bare ett år gammel walker mot en original. Walker-potta jeg byttet ut var helt feilfri, byttet den ut fordi jeg hadde lest at original ga bedre effekt enn walker, og ville teste selv. Jeg opplevde den originale som mye bedre på alle måter, særlig lydmessig. Den står fortsatt på etter omtrent 7 år. Kjøp billig ræl til resten av anlegget, det betyr ikke noe, men kjøp tverrpotten av original kvalitet. Om det fortsatt finnes å få tak i...det er jo en annen, men relevant sak  ::)


PS: Eksospottefestene ved girkassen har for vane å knekke. Kan enkelt sveises på igjen litt mer solid, og holder da godt. Samme fremgangsmåte som kjøledekslene til bremsene. Dette må være en av de veldig få tingene på en 2CV som ikke er helt vellykket konstruert.
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.217
Sv: Poste restante Strømstad
« Svar #4 på: Tirsdag 24 05 2016 @ 20:38:28 »
Men er det originaldeler å få kjøpt nå?
1982 2CV6 Special beige colorado (six chameaux) Prosjekt
2012 C4 e-HDi 110 EMG Seduction grey shark. Firmabil

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.283
Sv: Poste restante Strømstad
« Svar #5 på: Tirsdag 24 05 2016 @ 23:41:04 »
Vel Otto, det er et godt spørsmål. Jeg var inne på Franzose sin sides og tittet. De har en potte i kategori 3, og en i kategori 4, den i 3 ment å være bedre, men er billigere. Ikke greit å bli klok på. ER akkurat nå i en disputt med Franzose. Bestilte deler, men fikk noe annet enn jeg bestilte, og de svarer ikke på epost. Det er et veldig tvilsomt firma, synd de har den beste web-siden......

Min originale potte kjøpte jeg fra en lokal leverandør i Bergen, og hadde han hatt flere, hadde jeg kjøpt flere ;)

Ang. Der Franzose, jeg bestilte deler i "original-kvalitet" og fikk en kopi. Det er meget kritikkverdig. Jeg betalte jo for en originaldel, men fikk en billigere kopi, Jeg tar opp kampen fordi jeg er en bevisst kunde, og vi får se hva som skjer.
« Siste redigering: Tirsdag 24 05 2016 @ 23:55:55 av EirikJ »
Citroënnlig hilsen Eirik