Nybegynner (Nybegynner)

Startet av System, søndag 12 mar 2006 @ 22:30:51

« forrige - neste »

System

Hei,

Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en 2cv. De er jo så fantastisk sjarmerende. Men da er spørsmålet mitt: Hvordan er de å holde i stand? Jeg er ikke akkurat mekaniker. Det kan man trygt si. Faktisk har jeg aldri skrudd på noen bil. Men en gang må man jo begynne.

Men er den kjempelett og holde istand? Jeg hadde lyst til å liksom skru og mekke litt på den selv, dersom det skulle trenges. Holder det da å kjøpe en håndbok og bare sette igang?

System

Finn deg en bra bil, gjerne en som rammen er byttet på, da rusten er ett alvorlig problem.
Ellers er de enkle å skru på, stort enklere biler finnes vel ikke.

André

System

Velkommen til forumet! :)

Helt klart, 2cv er flotte biler, og det er veldig fint at du har lyst til å ta vare på en av dem.

Det er ingen tvil om at det er mye lettere å skru på en 2cv enn det meste annet. Det er jo en ganske enkel og oversiktelig konstruksjon, og halve bilen kan demonteres for lett tilgang til alt mulig.
Med to sylindre og enkelt tennings-system er det også en glimrende bil å lære seg litt om forbrenningsmotoren på.

Du skriver ikke så mye om bakgrunnen din, f.eks om du har skrudd på andre ting enn biler, eller om du ikke eier så mye som en skiftenøkkel.
Du må nok regne med en god del mer vedlikehold på en 2cv enn på andre biler. Den må smøres jevnlig, og oljer og filtere må skiftes oftere enn på ny biler. Hvis de ikke allerede er byttet er det også gummideler og -slanger som er minst 20 år gamle, og disse kan ryke og må byttes, enten før eller etter de går i stykker.
Rust er også et tema på 2cv. Rammekonstruksjonen er utsatt for rust, og det samme gjelder enkelte punkter på karosseriet. Når du skal kjøpe 2cv lønner det seg å ha med noen som kjenner biltypen for å vurdere om prisen er riktig, og hvor mye arbeid man må påregne, blant annet i forhold til hvor den er på rust-skalaen.
Hvis du får tak i en som har fått byttet ramme nylig, og gjerne i en antirustbehandlet utgave har bilen mange glade år igjen.

Vi har selv ikke hatt vår 2cv mer enn et år, men så langt har det vært flere timer bak rattet enn under panseret, og jeg tror det er vanligst.

Lykke til, og fortell gjerne hvordan det går!