Klutsch og Gearkasse problematikk!

Startet av tore, tirsdag 10 mai 2016 @ 17:09:06

« forrige - neste »

tore

Hei folkens. Jeg opplevde sesverre at klutschen røk i dobbelt forstand. Bilen lar seg nå ikke rikke noen vei. Jeg fylte på ny gearolje dagen før, startet opp for å kjøre.Klutschen tok langt ute og hugg tak.for så og hyle som en slitt viftereim. Jeg satte bilen i fri mens motoren gikk, slapp ut klutschen, bilen sto da som den skulle. Tenkte så å flytte bilen ved å rulle den i fri, men det gikk ikke, den var helt låst fast.
Finnes det en åpen forbindelse mellom gearkassen og klutschen hvor gear olje kan komme gjennom ?
Hva kan jeg gjøre med dette?
Med hilsen en skikkelig amatør!
Tore Petter Møller Christensen, Drøbak 454 17 045

Morten

Oi, det hørtes ikke noe greit ut.
Jeg kan ikke helt se for meg at det er noen direkte sammenheng mellom girolje og clutchproblemer, men det kan jo hende problemer med clutchen har fått girkassen til å låse seg. Låsing i girkassen er ikke et ukjent 2CV-problem, og da blir den typisk stående i 3. gir. At du skal ha greid å få den i fri mens motoren gikk, og deretter ikke greier å flytte bilen høres jo også litt rart ut. Når girkassen står i fri er den jo koblet fra clutchen, dvs at inngående aksling, svinghjul og clutch kan stå stille mens utgående drivakslinger kan rotere.
Jeg tror jeg ville begynt med å jekke opp fronten og undersøkt om det er mulig å rotere ett eller begge forhjulene, samt om clutchkabelen er hel.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

Fungerer girene med girspaken? Om bilen ikke lar seg rulle, om hjulene e låst, betyr det at girkassen står i to gir samtidig. Dette er et kjent problem som Morten antyder. De fleste som har en 2CV med skivebremser og som ikke har fått sjekket sin girkasse for dette, kommer til å oppleve det. Det er bare et spørsmål om tid. Det er lurt å få dette kontrollert og forebygget, FØR det skjer.
En annen ting som gjelder absolutt alle girkasser med skivebrems, er at begge muttrene i bakkant av kassen løsner. Jeg har ikke åpnet en eneste kasse(som ikke har vært åpnet før) der disse ikke har løsnet. På sikt vil dette ødelegge kassen. Alt dette er lett å forebygge av en som vet hva han gjør, ved å åpne kassen og sette fast og sikre disse tingene som løsner.

Det var litt om kasser. Vet ikke hva som har skjedd med din, men om den ikke triller i fri, må det nesten være noe med kassen.
Om bilen kan stå å gå på tomgang med clutchen ute(sammkoblet), så burde du kunne trille den også. Så her er det noe som ikke beskrives/oppfattes/tolkes rett.
Ellers så tyder de skrikelydene, og det at pedalen plutselig tok langt ute, på at noe har skjedd med koblingen/trykkplaten/utløserlageret.
Tviler på at noe har sammenheng med oljebyttet.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Hvor mye jobb er det å trekke muttrene i girkassa?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert


Otto; dette er ikke store jobben når du først kommer til ned i kassa, og det gjør vel du fortsatt nokså greit... Men lit plunder er det jo å komme for oss som har skjermer og luftfiler og lignende på plass.
Men så var det nøyaktig hvilke skruer som skal dras til da, det har jeg ikke helt klart for meg...

Tore; har du funnet ut noe mer om hva som kan ha forårsaket feilen? Når girkassen låser seg "på kjent måte" som er nevnt vil bilen kunne rulles når clutchpedalen er tråkket inn. Alternativt også kunne kjøres om du kommer i gang på 3. gir - noe som absolutt ikke er å anbefale da dette kan forverre skaden - men det er min erfaring...

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

EirikJ

#5
Otto, for å trekke til muttrene i bakkant, må endelokket av. Altså må girkasse/motorfestet av. Dette gjøres best med kassen på en arbeidsbenk. Muttrene bør tas av, gjengelåsing påføres gjengene, muttrene monteres, trekkes til med moment og låses med dor. For å kunne trekke til med moment, må enten bremsene være montert med parkbremskabler og arm, og man aktiverer parkbremsen.(Må være to personer, det er litt vrient, men det går) Eller lokket oppå kassen taes av, og kassen settes i to gir samtidig, for å låse den.

eilert: Noen ganger, når synkro-ringen i kassen gjenger seg av og kassen låser seg, havner den i TO gir samtidig. Da er det ikke mulig å trille bilen uansett om koblingspedalen trykkes inn. Bilen kan ikke flyttes uten å jekke framhjulene opp fra bakken. Praktisering av "den som ikke vil, den skal" kan bli dyrt. Girkassedeler er kostbare.

Min Dolly stod utenfor en forhandler, med kassen låst i to gir, da jeg kjøpte den. Den var ikke mulig å trille en cm. Tok med meg en annen kontrollert/servet girkasse fra "dele-hylla" mi, en liter girolje, litt LHM og verktøykassen. Skiftet girkasse på parkeringsplassen og kjørte bilen hjem  :)
Åpnet opp den originale kassen, men den var for ødelagt til å repareres. Absolutt alt var skadet av lager og shims i både kasse og diff, også av generell slitasje. Og noen av synkroniserings-ringene var ødelagt. Regnet på nye deler, og fant fort ut at kassen måtte bli deler.


EDIT: Jeg antar at det er fullt mulig å ta av endelokket med girkassen på plass i bilen, ved å ta bort skjermer osv, og jekke opp under girkassen  og legge noe mellom girkassens bak-kant og rammen. Og det er sikkert også mulig å komme til for å sette fast muttrene. Men det blir trangt, særlig med en momentnøkkel, og om man ikke vet hva man gjør, er muligheten for å gjøre feil mye større vil jeg tro.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#6
Tror ikke jeg begynner med dette på egenhånd.  :P
Men vil girkassa havarere før eller senere hvis jeg ikke gjør noe med muttrene?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Hehe, det vet jeg ikke. Jeg ville ikke orket å ta ut en kasse kun pga.dette, eller uroe meg så mye om kassen ellers virker bra. Men det er absolutt verdt å se på dette om man først har en kasse ute av bilen i forbindelse med andre ting. Både girvelger-ringen for 2/3 gir i kassen som bruker å gjenge seg av og gjør at den låser seg, og disse muttrene i bak-kant. Om en av disse får lov til å gjenge seg helt ut, så blir det skade/havari. SÆRLIG gjelder det girvelger-ringen i kassen. Om faren er like stor ang. muttrene i bak-kant vet jeg ikke. Som oftest går det bra, virker det som, fordi de ikke gjenger seg helt av selv om de løsner. Men OM de gjenger seg helt av, så blir det havari.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Når jeg ikke har mer å gjøre  :'( så kan jeg kjøpe ei girkasse (med motor) og operere.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil