Hovedmeny

Kenguruclutch

Startet av Loppa, mandag 11 des 2017 @ 15:23:31

« forrige - neste »

Loppa

Jeg har byttet clutch I 2005, 2012, og skal bytte nå. Alle gangene pgr.av at clutchen rister ved igangsetting når bilen / motoren har blitt varm. Har trodd at noen små oljelkasjer har vært synderen, men det er vist ikke tilfelle. Svinghjulet er nå dreid/ slipt , og det var ok.
Det er jo pussig at det skal gå ca. 5 år fra clutch bytte  til den begynner å bli kenguru.
Nå jakter jeg på gode svar.

Poirot

Bytta du HEILE clutchen, eller bare lamellplata...?
Har du forsøkt å bare skru av clutchen, for så å montere den igjen...? ???
Sjekka du eventuelt trykkplata?  Hvordan så lamellplata ut?
For hvis det IKKE er antydning til olje, trykkplata er ok og lamellplata er i orden og ikke er skeivslitt, vel så SKAL clutchen fungere helt ok!
(Ellers husker jeg at jeg "løste" problemet med en slik hakkete "kenguru-clutch" på ei Folkevogn jeg hadde - for mange år siden;  Jeg satte den i 4.gear, ga full gass, og slapp clutchpedalen langsomt ut....  Det lukta svidd, det røyk noe skikkelig - men hakkinga forsvant!! :o
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

#2
Ved montering av kobling er det viktig å dra til skruene litt av gangen på hver bolt, og gjenta flere ganger til alle er helt tilskudd. Om man drar til for mye på en av gangen kan man dra trykkplaten skjev.

Svinghjulet skal dessuten mattes ned med sandpapir før montering av kobling.

Og til sist,  den nye koblingen må selvsagt være kvalitet. Ikke billig jalla-greier.
Selv om Valeo er kvalitet, har de hatt en periode med produksjonsfeil på sine koblinger, som førte til ujevn kobling.
Burton har/hadde samme kvalitetsproblemer på sine egne koblinger. Dette sier i allefall ryktene. Man får tro dette er løst nå hos begge, men kjenner jeg kapitalismens makt rett, vil man nok forsøke å selge ut det dårlige partiet, og heller ta reklamasjoner som de kommer. For statistisk sett er det noen som ikke reklamerer, og det er penger rett i lomma. De slipper jo uansett å dekke jobb, og frakt -kostnader.

Har ikke flere forslag jeg nå. Men hadde det vært en DS, kunne jeg lagt til at det må være en kobling til DS, ikke CX, da motorene sviver motsatt vei. Derfor er trykkplatens dempefjærer montert motsatt vei. De er ellers identiske.
Citroënnlig hilsen Eirik

Loppa

Takk for dette svaret. Jeg også tenker på at det er dårlige dempefjærer I lamellen.
Ettersom problemetil først kommer etter noen år.
Nå blir det nydreid svinghjul, org. Citroen clutch og ny foring I svinghjulet/ veivakselen + bytte lekke brillepakninger.
Bronselageret tok jeg ut ved å skru inn en 12 mm. Gjengetapp, satte på en visegrip tang og brukte ett lite kuben til å trekke det ut.