Hovedmeny

Ami Super, mekking

Startet av PerI, onsdag 21 apr 2010 @ 13:27:33

« forrige - neste »

PerI

Fikk mekka i helga på Ami Super, og byttet blant annet de originale kamreimene fra 70-tallet, samt strammehjula. Veldig godt å vite at det nå er nytt :)

Den startet etterpå som et skudd, men den ser ikke ut til å lade som den skal. Dynamoen har 4 tilkoblingspunkter og det er tre ledninger som skal kobles til, der to av de er opplagte hvor de skal. Den siste passer både på gul og rød kontakt på dynamo, og ledningen er gul som skal kobles til. Men den lader ingenting hvis jeg kobler til gul, mens den lader drøye 16 volt på rød, og amperemeteret inni bilen ligger helt på maks.

Vet noen her om det sitter et laderele som på 2cv og tidlige utgaver av GS også på Ami Super, eller sitter alt i dynamoen? Det kan se ut som om dynamoen har regulator på baksida, da det er en stor firkantet klump på den. Dynamoen ser ut til å være av nyere årgang enn bilen.

Et lite bilde av kamreimjobben jeg gjorde:


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Alx

Hei,

Litt annet først. (Har ikke delekatalogen min her nå...)
Hvor fikk du tak i strammehjul? Amivereining?

Du kan evnt bli med ned på Vålerenga en dag og sjekke hvordan det er på Ami Super'n min...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

Sitat fra: Alx på onsdag 21 apr 2010 @ 13:32:48

Hvor fikk du tak i strammehjul? Amivereining?

Du kan evnt bli med ned på Vålerenga en dag og sjekke hvordan det er på Ami Super'n min...

Mekonomen har strammehjul til GSA, og de er like. Reimene er som kjent forskjellig mellom 1015ccm og de andre GS/A-motorene, de kom i separate forsendelser fra Chevronics for å slippe unna 200-kronersgrensa for tollverdi  ;D

Fra Amivereinig har jeg kjøpt bl.a støtdempere og lyktehus.

Tar gjerne en tur til Vålerenga en dag :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#3
Fikk tatt en nærmere titt på den i helga, og jeg fant ut hvor det eksterne laderele vanligvis sitter. Kablen var gjemt mellom batterihylla og kaldluftvifta, og var koblet vekk siden det er regulator på dynamoen. Og jeg fant et par dynamoer også, der minst en av dem er brukbare. Så da løser dette forhåpentligvis seg fint :)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#4
Endelig tid for mer Ami Super-mekking denne helga! Bare et par måneder igjen før jeg tar EU-kontroll, og da blir den godkjent for 2.5 år. Gjett om jeg gru-gleder meg til det (men ingen grunn til gru nå, for nå skulle den være mer eller mindre klar for kontroll).

Litt av det jeg har drevet med i helga er:
- Nye støtdempere rund baut. Disse er litt annerledes foran enn på 2cv pga en dobbeltvirkende effekt eller hva begrepet kalles. Forøvrig er jobben omtrent lik. Bak er det ingen kunst bare boltene løsner (og det gjorde de helt fint), foran må stabilisatorstaget av før man løsner plata støtdemperen henger i på framakselen. Bak var det tydlig hva som skulle opp og fremover, men foran var den ene siden merket med "Top", og da peker "Haut" ned. Haut er fransk for topp... Så da ble det å stole på den engelske versjonen siden støtdemperne var av engelsk fabrikat. Mulig de dobbeltvirkende ikke er så kritisk for topp/bunn som vanlige? Hva som skulle fremover var greit merket.
-Nye lykter fremme. Må bare skaffe til veie flere gule H4-pærer, så blir det så gult som det skal være.
-Justert panserlås. Nå flukter panseret fint med fronten og skjermene.
-Justert høyre bakdør. Går endelig skikkelig i lås.
-Festet setebelter bak.
-Byttet pære i oljetrykksindikatoren. Det vil si ut med deler av dashboard. Heldigvis bare litt vanskeligere enn på 2cv..
-Sjekket alle lys og elektrisk. Koble sammen alle ledninger fremme etter å ha demontert fronten tidligere, samt reparere en ledning som hadde falt  ned på eksosen og smeltet av den grunn
-Bremsesjekk, alt ser ok ut.
-Av med uoriginal støtfanger bak (fra en Datsun?) og på med en lekker original, riktignok uten gummistopperne.

Før parkering i garasjen for et par måneder til, kjørte jeg motoren god og varm og testet harde sommerdekk (på feil felger) på usaltet vinterføre. Spennende ;D

Hva som gjenstår?
-Setene, noe morkne. Nye stropper innkjøpt
-gulvtepper og gulvmatter. De gamle kan kun brukes til mal..
-nytt batteri, så skulle den starte fint også.

Og til slutt et bonusbilde av den misunnelige tvillingen. Her skal den få sove noen år til, men noen deler er innkjøpt til denne også ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

BergRace

Om det er en vekselstrøm 'dynamo' gjerne kalt generator, er den avhenging av en initierings strøm. I folkevognverdenen får den denne igjennom ladelampen. Om pæren er gått i ladelampen vil den derfor heller ikke lade. Ta sjekk om ladelampen lyser med tenning på og motor ikke i gang.

J.
P.J.Berg

PerI

#6
Fikk løst ladeproblemet den gang jeg jobbet med det når jeg først fant koblinga til regulator. Sitter en tilsvarende regulator på nå som 2cver har, dog i moderne elektronisk utgave som gjør at ikke lysene "blinker".

Blir fort forvirring når man har en generator med intern regulator som ikke virker, og bytter med en generator uten regulator der heller ikke den eksterne regulator er på plass :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Joda, det har tatt tid og bilen har nå stått inne i hele 2015 pga jeg droppet eu-kontrollen på høsten 2014. Men nå er det tid igjen for å vekke tornerose fra søvnen sin.
Et par viktige ting som gjorde at jeg ikke fikk tid til å ha kjærlighet og omtanke for en kontroll i 2014 var at det var den sommeren vi flyttet sørover og litt viktige ting som å få istand et beboelig hus og holde bruksbiler igang fikk høyere prioritet enn denne. Og det gjaldt igrunnen hele 2015 også. Samt en nokså stor oljelekkasje hver gang jeg stoppet en varm motor. Og en ujevn gange som ikke tålte fullt gasspådrag.

Vel, litt tid til mekking mellom plankespikring og isolasjonslegging har det blitt. Oljelekkasjen ser ut til å være tettet. Hullet der hydraulikkpumpa på GS sitter var lagd provisorisk til med lokk og pakning, men det holdt ikke tett. Forsøkte en reparasjon i 2012 også, men den holdt bare såvidt forbi eu-kontrollen. Jeg har antatt lenge at det ikke er originalmotoren som sitter i på grunn av dette hullet, for originale Ami-motorer har hullet originalt tettet. Forgasseren byttet jeg rundt på med langtidsprosjektet avbildet tidligere i tråden her. Så nå snurrer motoren veldig mye finere. For spesielt interesserte, Solex CIT 137 ser ut til å være en bedre forgasser enn Solex CIT 133..

Et lite stemningsbilde fra tidligere tider mens bilen var i drift sist. Satser på at bilen passerer eu-kontrollen i mai :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Da har bilen fått enda mer omsorg og forpleining, og forgasseren ser ut til å være ok etter litt innkjøringsproblemer. Ny coil gjorde også susen for jevnere gange.

Men, vet noen her hvor jeg finner chassisnummeret på en Ami Super som er stemplet i ramma? Blikkplata er lett og se over gearoverføringa, men er usikker på hvor tallene står stemplet inn. Kan være greit å vite når jeg sender den på eu-kontroll. Har fått nok av at kontrollørene ikke finner nummeret og gir meg feil på det. PS, ikke bare Citroen som har funnet på "lure" plasser å slå det inn  ;)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

På Ami8 sitter det under høyre baksetepassasjers venstre fot. Sånn ca. Jeg sliter ofte med å finne det, men har på den andre siden veldig sjelden passasjerer i baksetet.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

PerI

#10
Har fortsatt ikke funnet chassisnummeret, men har heller ikke løsnet på teppet. Delebilen/prosjektbilen til denne har ikke teppe i, og finner ikke noe i det området.

Feilen jeg hadde på sørlandstreffet er nå lokalisert. Det var et nesten tett rør mellom tank og bensinpumpe. Bensinfilteret jeg satt på rett før pumpa fanget ikke opp noe, så dette har grodd igjen over tid, og ble bare værre og værre i løpet av turen til og fra treffet. Fikk dessuten tak i ny pumpe og forgasser på icccr, så nå skulle alt bli helt topp. Og en reservemotor har jeg også i sikte.

Det som kom ut av røret var noe grumsete greier..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Fant chassisnummeret! Det er på samme sted som Ami 8. Godt at det også er likt.

Ramma har blitt lakka over en gang i tida, så det var ikke lett å finne. Men når man bare lettet nok på teppet og brukte kraftig lys så åpenbarte det seg. Heldigvis stemte det også :D

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#12
Og der var nummeret lokalisert på "delebilen" også :)
En tilfeldig sjekk i originalt vognkort for noen måneder siden fortalte at chassisnummer er preget inn på nytt pga skade men fortsatt i samme område som originalt. Voila - det dukket opp skriblerier à la Dremel og mysterie oppklart! Tid for å samle deler igjen til denne forlatte skatten! Og to motorer som ikke er i orden skal bli til en i orden, forhåpentligvis.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Sitat fra: PerI på onsdag 20 apr 2016 @ 09:30:52
. .  . et beboelig hus og holde bruksbiler igang fikk høyere prioritet enn denne. Og det gjaldt igrunnen hele 2015 også. Samt en nokså stor oljelekkasje hver gang jeg stoppet en varm motor. Og en ujevn gange som ikke tålte fullt gasspådrag.

Vel, litt tid til mekking mellom plankespikring og isolasjonslegging har det blitt. Oljelekkasjen ser ut til å være tettet. Hullet der hydraulikkpumpa på GS sitter var lagd provisorisk til med lokk og pakning, men det holdt ikke tett. Forsøkte en reparasjon i 2012 også, men den holdt bare såvidt forbi eu-kontrollen. Jeg har antatt lenge at det ikke er originalmotoren som sitter i på grunn av dette hullet, for originale Ami-motorer har hullet originalt tettet. Forgasseren byttet jeg rundt på med langtidsprosjektet avbildet tidligere i tråden her. Så nå snurrer motoren veldig mye finere. For spesielt interesserte, Solex CIT 137 ser ut til å være en bedre forgasser enn Solex CIT 133... .

Ingenting er som jevnlige referat fra langtids halvrullende restaureringer! Har en smygende lyst på Ami men stemmer i hodet mitt sier at da bør jeg først avhende andre doninger i garasjen!

Vår retur til 2CV i 2000 hadde også direkte tilknytning med husrestaurering. Men litt snudd opp ned: jeg var skikkelig lei omlegging av tak, muring og oppussing så for å bedre humøret mitt gikk vi desperat til innkjøp av rammebrukket 2CV som avledningsmanøver. Gud så bra det virket.

Uansett: Det blir mer og mer politisk ukorrekt med biler som legger tydelige oljemarkering etter seg når man elegant svinger ut fra parkeringsplassen man har opptatt i ti minutter. . . Så at lekkasjefiks står på todolista er forståelig! Av den samme årsaken blir 1957 modell Hillman Minxen vår stående mye stille. . For tiden kan jeg vel legge til.  En britisk bil som ikke lekker olje er tom for olje sier de.

Funfact: 10 dråper olje pr minutt i 24 timer utgjør ca 2 liter olje.

Avslutningsvis: Du som skikkelig AMI entusiast bør imidlertid ta et kritisk blikk på den Norske Wikipedia beskrivelsen av AMI bilene: der står det:

". . . Bunnpanna var liten og rommet 2 liter olje som ble pisket rundt av de bevegelige delene. Oljen hadde egen luftkjøler foran vifta. . "
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive