Hvor mye slakk i kingbolter?

Startet av bartejoker, lørdag 28 apr 2018 @ 13:39:43

« forrige - neste »

bartejoker

Hei forum.
Jeg har en 84-modell 2CV6 som jeg skiftet kingbolter på for tre år siden. Bilen har nylig passert 100.000km. Jeg var på EU-kontroll her om dagen og kontrolløren mener at det er for mye slakk i kingboltene (jeg jekket opp bilen og presset inn fett før kontrollen). Slik jeg har forstått det så er det greit med litt slakke, men jeg lurer på hvor mye som er for mye. Finnes det en måte å måle dette på? Feks antall mm utslag når man jekker opp bilen og legger trykk på hjulet på det høyeste punktet (klokka 12)?

Jeg fortalte kontrolløren at det finnes overdimensjonerte kingbolter, og han anbefalte meg å kjøpe det. Men jeg vil gjerne finne ut om det er nødvendig før jeg skifter en gang til.

Veldig fint hvis noen har innspill :)

jonaf

Når mangellappen først er skrevet, er det nok lite annet å gjøre enn enn å skifte kingbolter og foringer en gang til. I hjuloppheng skal det ikke være merkbar slakk, men når det gjelder veteranbiler pleier kontrollørene å være litt tolerante.   
Det er neppe noen mulighet til å få bilen gjennom på en etterkontroll uten at slakken er borte.
Overdimensjonsbolter er bare nødvendig å montere dersom boltene sitter løst i opphengsarmen.

EirikJ

Aldri sett noe mål på tillatt slakk, så der må det nok brukes skjønn. Kanskje to-tre millimeter kl. 12? Men at det ikke skal være merkbar slakk er feil.
Merkbar slakk vil det nesten alltid være.

Om man mener verkstedet har gjort en feil, kan man klage. Fremgangsmåte står vel på vedlegget til kontrollen?
Kjenner en som fikk anmerkning på rust hos et verksted. Klagde, viste bilen på en trafikkstasjon og bilen ble godkjent.

Husk at kingboltene må smøres OFTE.  Minimum hver 3000 km, jeg smører mye oftere enn det.

Og som det sies, overdimensjonerte er ment for situasjoner hvor hullet i armen er blitt for stort pga.mange kingbolt bytter. Et normalt sett er venligvis nok. Det er foringene som slites, og slites fort uten jevnlig smøring.
Kjøp kvalitet, ikke det billigste som finnes.
Citroënnlig hilsen Eirik

bartejoker

Takk for svar.
Jeg fikk ikke mangellapp, men ble anbefalt å skifte kingbolter. Kontrolløren sa at det går utover kjørekomforten med så stort slakk. Men bilen er veldig fin å kjøre, kjenner ingen vibrasjoner fra forstillingen.

Jeg smører kingboltene to-tre ganger per sesong, så det blir mye oftere enn hver 3.000km.
Kingboltene kjøpte jeg fra Der Franzose, artikkelnr 12196. «Premium reproduction, our recommendation» står det i beskrivelsen i nettbutikken deres.

Jeg skal jekke opp bilen igjen og måle slakket.

Otto

Kingbolter og styreledd er nesten det eneste jeg ikke har sjekket eller byttet. Styreleddene skal jeg demontere og kanskje bytte. Kingboltene hadde jeg tenkt å bare smøre og håpe det beste. Men hvordan måler jeg slakk? Jeg jekker opp og tar tak oppe og nede, men hvordan måler jeg?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

bartejoker

Sitat fra: Otto på søndag 29 apr 2018 @ 10:05:39
Kingbolter og styreledd er nesten det eneste jeg ikke har sjekket eller byttet. Styreleddene skal jeg demontere og kanskje bytte. Kingboltene hadde jeg tenkt å bare smøre og håpe det beste. Men hvordan måler jeg slakk? Jeg jekker opp og tar tak oppe og nede, men hvordan måler jeg?

Du kan for eksempel sette noe inntil hjulet når det er i den ene ytterposisjonen (toppen av hjulet er lengst ut fra bilen), dytte det til den andre ytterposisjonen (toppen av hjulet er lengst inn mot bilen). Så måler du avstanden mellom de to ytterpunktene.

Otto

Høres ut som en grei måte. Håper jeg slipper å bytte kingbolter.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Otto, det er ikke vits i å måle, da det ikke finnes noe mål å kontrollere det opp mot. Det jeg nevnte i mitt forrige innlegg var bare en gjetning. Jeg må selv kjenne på hjulet på en bil for å kunne si om det er ok eller for mye slakk. Det er basert på erfaring med maskiner, 2cv og biler generelt.

Hvis du kjenner en liten slakk, men ikke kan se at hjulet beveger seg et det garantert ok.
Om du kan se hjulet bevege seg i øverkant er det sannsynligvis for mye slakk. Er du usikker, få en kyndig til å se på det, eller bare vis bilen på kontroll og se hva som skjer. De færreste går konkurs av en etterkontroll.

2cv'ens kingbolt-plassering gjør den litt spesiell. Den er plassert helt i nedkant av hjulet. Sjekk derfor slakk ved å ta tak i dekkets over område, omtrent "kl 13". Trykk hjulet innover og dra ut sammenhengende flere ganger for å kjenne slakk. Vær obs på at om det er slakk i hjullager vil det også kjennes.
For å sjekke hjullager, gjør det samme, men med en hånd, den andre fører en finger inn mot drivknute og spindelholder. Er det slakk i hjullager vil drivaksling bevege seg i forhold til spindelholder og det kjennes med fingeren.
Endledd, ta tak "kl 21.15" og prøv å sving hjulet "høyre venstre" i små kjappe bevegelser.  Observer endeleddet. Slakk i hjullager og kingbolt kan også kjennes nå.

Det er ikke snakk om å bruke stor kraft! Små kjappe bevegelser er alt som skal til.

Men som sagt, dette finner de ut av på pkk som oftest, hvis man selv er usikker.
Det virker som bartejoker's kontrollør har gjort det rette, og godkjent bilen selv om det er en liten følbar slakk.
Ikke noe å bekymre seg over da, mener jeg. Tut og kjør.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Jeg gjør ikke noe med kingbolter før kontroll. Mulig jeg sjekker endeledd. Må vel av for å montere mansjetter?
Bilen skal kontrolleres av Biltilsynet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: bartejoker på søndag 29 apr 2018 @ 09:46:09
Takk for svar.
Jeg fikk ikke mangellapp, men ble anbefalt å skifte kingbolter.

Hvor godt kjenner kontrollanten til 2cv? Som oftest er det de som ikke kjenner 2cv godt som gir mangellapp på slakk i kingbolt. En med kjennskap til 2cv vet at det skal være noe slakk.

Jeg ville fått en kjentmann til å sjekke for sikkerhets skyld. Ut fra historikken du forteller så burde disse kingboltene være greie, men er det for mye slakk så er det jo lurt å få byttet.


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

bartejoker

Sitat fra: PerI på søndag 29 apr 2018 @ 23:21:04
Sitat fra: bartejoker på søndag 29 apr 2018 @ 09:46:09
Takk for svar.
Jeg fikk ikke mangellapp, men ble anbefalt å skifte kingbolter.

Hvor godt kjenner kontrollanten til 2cv? Som oftest er det de som ikke kjenner 2cv godt som gir mangellapp på slakk i kingbolt. En med kjennskap til 2cv vet at det skal være noe slakk.

Jeg ville fått en kjentmann til å sjekke for sikkerhets skyld. Ut fra historikken du forteller så burde disse kingboltene være greie, men er det for mye slakk så er det jo lurt å få byttet.

Kontrolløren kjenner ikke til 2CV. Men han har erfaring med amerikanske biler med kingbolter. Jeg har brukt samme verksted i mange år for EU-kontroll, og forrige eier har også brukt dette verkstedet. Men de har fått ny kontrollør siden sist.

Det beste hadde helt klart vært å få noen med peiling på 2CV til å se på dette. Jeg får prøve å spore opp noen i nærheten. Hvis noen vet om noen i nærheten av Trondheim så si gjerne fra :)

Olav

Mine kingbolter er nå 10 år gamle og blir svært jevnlig smurt. Ved PKK for 3 år siden fikk også jeg tilbakemelding fra kontrollør (på et Citroenverksted) at det var mye slakk i kingboltene. Det var riktignok slakk i navet, men alle veier.
Gikk derfor ut fra at dette var slakk i hjullager og byttet disse til SKF.
Etter det kjentes det tight og fint ut for meg og ved PKK i fjor, ble kingbolter ikke nevnt.

Jeg tror mange kingbolter har blitt skiftet etter pålegg fra kontrollører når det faktisk er slitte hjullager som er rotårsaken.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

bartejoker

Sitat fra: Olav på mandag 30 apr 2018 @ 09:27:13
Mine kingbolter er nå 10 år gamle og blir svært jevnlig smurt. Ved PKK for 3 år siden fikk også jeg tilbakemelding fra kontrollør (på et Citroenverksted) at det var mye slakk i kingboltene. Det var riktignok slakk i navet, men alle veier.
Gikk derfor ut fra at dette var slakk i hjullager og byttet disse til SKF.
Etter det kjentes det tight og fint ut for meg og ved PKK i fjor, ble kingbolter ikke nevnt.

Jeg tror mange kingbolter har blitt skiftet etter pålegg fra kontrollører når det faktisk er slitte hjullager som er rotårsaken.

Jeg skiftet hjullager samtidig som jeg skiftet kingbolter så det kan ikke være det som gir slakk på min bil.
Jeg skal ta en grundig sjekk en dag jeg har tid. I verste fall er det opphengsarmen som er blitt for rom.

EirikJ

Opphengsarmen blir ikke for rom under bruk av bilen, kun ved gjentatte kingbolt bytter.
Bolt og aksling har press pasning og beveger seg ikke i forhold til hverandre etter montering.
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

Kingbolt-EU toer forbannelsen kommer ikke til å forsvinne med det første.

Citroën anbefalte sannsynligvis 0.5 til 2.0 mm bevegelse målt på felgkanten. Slakk i hjullager ikke medregnet. Etter ulike belgiske og franske nettsider å dømme. Maxgrensen tilsvarer sånn omtrent to tre ganger nominell ny slakk i kingbolt bussningene. Slakk i bussninger blir ganget med rundt tre til seks målt på felgkanten. Avhengig av om begge eller hovedsaklig en (øvre) lagergang slites. Kastklokke er best verktøy og bestemt håndgrep 1 -7  i oppjekket stiling. Men 2 mm tar man borderline brukbart på gefūhlen også. Måling før greaseinnpressing gir realistisk bilde av slakk. Men grease før EU kontroll er jo standard drill. Jeg har hatt noe større klaring enn max normal -kanskje ca 4mm - og da merket LITT vibrasjon i rattet etter kraftige ujevnheter i vegen (hull) hvis det er "lenge" siden smøring.

De fleste av oss overtar en 2cv som var i bruk på 70, 80 og 90 tall. Eierne var ofte ikke bilentusiaster eller bilmekanikere og smøreintervall som faller sammen med  2cv servicebesøk (når noe ikke virker) er altfor sjeldent. I beste fall 10 000km. Anbefalt intervall var 5000km. Fornuftig intervall er trolig < 2000km Og minst 1 pr. år.

Når slitasjen blir for stor står skifte av kingbolt og foringer for døren. Om kingboltskiftet administreres med storslegge  er det fare for at kingbolten  stukes og hullet i presspasningen i svingarmen blokkes ut. Her snakker jeg av erfaring. Da vil ny kingbolt få for slakk presspasning i hullet i svingarmen og glippe i hullet. Da vil all verdens greasing være forgjeves for å minske slakk.  Varme har sammenlignbar effekt på svingarmhullet og simmeringene i hjullagerne er vel ikke spesielt glade for varme heller.

Summa summarum er man er best tjent med å sjekke om verkstedet man overlater kingboltskiftet til faktisk er innehaver av egnet pressverktøy - det være seg skrue eller hydraulikkbasert. Da er ikke stuking et stort tema.

Dersom hullet i armen uansett er blitt blokket ut og blitt for stort kan for såvidt kingbolt med overdimensjon brukes. Men da trenger hullet i armen å brosjes opp. Samme med foringene. Det kan være vanskelig å treffe 100% på diameteren ved brosjing. Ikke en rett fram jobb. Ny svingarm uten stukeskade er vel den mest brukte resepten. Og standard kingbolt.

Die hard Dyane eiere i Frankrike melder om 200 000 km på samme kingbolter og fortsatt ingen merkbar slakk. Men korte smøreintervall. Forventet levetid med vanlig smøreintervall 5000km skal ha vært 60 000km men her spiller vel mange faktorer inn. Noen melder om bare 10000km levetid på ny kingbolter og mistanke om dårlig materiale. Det kan sikkert være materialproblem men stuking av gammel kingbolt og ødelagt hull i svingarm ligger alltid på lur...

Ved siden av stukeproblemet er tetting av lokket på toppen etter kingboltskifte et problem. Lokket blir fort utsatt for 500 kg opp til et par tre fire tonn innenfra ved uforsiktig fettpressebruk. Da gir det seg og lekker. Deretter er effektiv greasing nesten håpløst. Spesiallokk med o ring og gjennomgående stang og mutter under gjengelokket under kingbolten er en løsning.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive