Hovedmeny

652ccm kit

Startet av citro1cx, onsdag 09 mai 2018 @ 22:45:13

« forrige - neste »

citro1cx

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

citro1cx

Jøss...ingen?? Eller er jeg på feil forum?  :P
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

Var det ikke noen her på forumet som prøvde et liknende kit med dårlig resultat?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

652ccm egner seg bedre på en Visa-blokk pga 3-lagret veiv istedenfor 2-lagret, men folk bruker det på 2cv-blokk også.

Folk har vel både gode og dårlige erfaringer med 652ccm. Spørsmålet er vel fort hvor mye penger man skal legge ned for å få "litt" bedre motorkraft i en bil som uansett ikke har veldig mye motorkraft.

Det finnes folk i andre land som eksperimenterer mer med trimming, og jeg har prøvd en finsk 2cv med 652ccm, turbo og injection montert sammen med en GS-gearkasse. Det var helt surrealistisk å kjøre i 100km/t i 3.gear og fortsatt kunne akselerere nokså heftig og deretter geare opp til 4.de.

Hvis man vurderer det, så tenk også på at det ikke bare er et sylinderkit man trenger, men også ny kam og nytt oppsett på forgasser hvis resultatet skal bli bra. Og sikkert flere ting også.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

citro1cx

Sitat fra: PerI på torsdag 10 mai 2018 @ 18:31:56

Folk har vel både gode og dårlige erfaringer med 652ccm.
det er nettopp dette jeg har hørt. Har uansett en plan på sikt om å bygge opp en ny motor, og prismessig er det jo ikke så mye forskjell på 602 og 652 kittene.


Sitat fra: PerI på torsdag 10 mai 2018 @ 18:31:56Hvis man vurderer det, så tenk også på at det ikke bare er et sylinderkit man trenger, men også ny kam og nytt oppsett på forgasser hvis resultatet skal bli bra. Og sikkert flere ting også.
Ja jeg også tror det er fornuftig å kjøre på med annen kam, men Burton skriver jo ikke det, så da blir man litt i tvil. Ny forgasser er vel ikke nødvendig. De selger dysesett slik at man kan prøve seg fram å finne den dysa som gir best resultat. Andre modifikasjoner er vel strengt tatt ikke så nødvendig, men det er likevel mye forholdsvise enkle ting man kan gjøre for bedre ytelsen. Et eksempel er eksosanlegget.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

#5
Tror resultat vil variere stort med tilstand på motoren ellers. Sliten veiv, kam eller topper vil helt sikkert påvirke resultatet negativt. Jeg tror ikke en ny kamaksel nødvendigvis vil gjøre stort utslag, men man må definitivt regne med å eksperimentere en god del med tenningskurver og forgasserdyser for optimalt resultat.

Nå har jo jeg litt erfaring med Visa 652 motor i 2CV, så jeg kan vel si litt om hvordan jeg opplevde å kjøre med de ekstra hestekreftene og dreimomentet. Tidvis veldig morsomt, som for eksempel å ligge i 90 km/t på 4. gir i bunnen av Lierbakkene og 120 km/t på toppen. Men Visamotoren bråker betydelig mer, har vesentlig høyere forbruk og jeg opplevde den faktisk mer stressende å kjøre med. Noe av kosen ble rett og slett borte for meg, så jeg kjørte bare en sesong med Visa motor før jeg gikk tilbake til originalmotor.
Dette er selvfølgelig veldig individuelt og jeg vet ikke om det er direkte sammenlignbart med en 2CV motor med 652 sylindre.

Jeg er i alle fall mest fornøyd med 602 motor med 9:1 kompresjon, luftturbo, 110 primær- og 95 sekundærdyser i forgasser og spesiell tenningskurve med 123/EVO tenning. Gir krefter nok for meg uten å ta bort noe av kosen ved å kjøre 2CV. Tutten er jo litt tyngre enn originalt med sine XM seter og tykkere stål - og så er jo ikke sjåføren akkurat en lettvekter heller, så litt ekstra krefter kommer godt med.

Min sønn Simen sin bil (86 modell Spécial) som vi pusler litt med i år, forblir 100% original... tror vi da :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

eilert

#6
Ja jeg drømmer ofte om å hente ut litt ekstra, bare litt mer krefter i de lange motbakkene og litt raskere ut av startgropa. Om man får oppleve 120 på toppen av Lierbakkene kan det absolutt være verdt noe å få ut det lille ekstra!

Det er som dere er inne på mange elementer som kan forbedres eller justeres på 602 motoren uten å bytte sylindre/blokk - har troen på å finne mye arbeid i små justeringer og forsøk der i årene som kommer. Men f.eks. om lottorekken blir kjøpt en dag for deretter går inn, da vil jeg nok kjørt bilen til Belgia og bedt dem putte inn en Visamotor modifisert til 760ccm og injection og alt annet som kan høres gøy ut!! Kun fordi det finnes og fordi jeg virkelig lurer på hvordan det ville være. Så jeg er ofte innom på vgs2cv.be og sikler - men også henter inspirasjon.
Men som de har skrevet en stund så har de hatt utfordringer med noen deler og har derfor valgt å avvente videre salg av komplette motorer - frem til april 2018...? Og trolig enda litt lengre, for det er ikke bare bare å få det tilnærmet perfekte til å bli bedre uten at det går på bekostning av noe  ;)

Men et 652 kit er nok mest sannsynlig, så kanskje en vakker dag ja.

1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

citro1cx

#7
Interessant side det der. http://www.vgs2cv.be/index.php/en/faq/590-is-the-2cv-crankshaft-strong-enough-for-the-652cc-or-the-720cc-engineDet virker som de er rimelig sikre i sin sak, men poengterer at veivaksling være i god stand:

Is the 2CV crankshaft strong enough for the 652cc or the 720cc engine?

Yes, the 2CV crankshaft is strong enough for the 652cc or 720cc engine. This is only thrue in following circumstances:


Or you take a 2CV crankshaft in a good condition
Or you take a well-revised 2CV crankshaft
Or you take a billet-steel 2CV crankshaft
If you take this into account, we dare to guarantee you that the 2CV crankshaft is strong enough for the 652cc or 720cc engines. We know this out of our experience in 2CV engine-construction and due to long and severe testing of our engines.

For a 760cc (or bigger) engine, we recommand you:

Or a Visa-crankshaft in a good condition (modified for the 2CV crankcase)
Or a well-revised Visa-crankshaft (modified for the 2CV crankcase)
Or a new billet-steel 2CV crankshaft
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

citro1cx

Sitat fra: Olav på torsdag 10 mai 2018 @ 22:14:39
Nå har jo jeg litt erfaring med Visa 652 motor i 2CV, så jeg kan vel si litt om hvordan jeg opplevde å kjøre med de ekstra hestekreftene og dreimomentet. Tidvis veldig morsomt, som for eksempel å ligge i 90 km/t på 4. gir i bunnen av Lierbakkene og 120 km/t på toppen. Men Visamotoren bråker betydelig mer, har vesentlig høyere forbruk og jeg opplevde den faktisk mer stressende å kjøre med. Noe av kosen ble rett og slett borte for meg, så jeg kjørte bare en sesong med Visa motor før jeg gikk tilbake til originalmotor.
Dette er selvfølgelig veldig individuelt og jeg vet ikke om det er direkte sammenlignbart med en 2CV motor med 652 sylindre.

Etter å ha lest en del om akkurat dette, tror jeg du er inne på noe essensielt. Visablokk har sine åpenbare svakheter, og vgs2cv.be anbefaler 2cv blokk og mener den er sterkt nok. Tror det kan bli bra med veivaksling og kam i god stand. Problemet er jo prisen. Med ny kam/veivaksling blir prisen nærme overhalt byttemotor (kanskje 15k) Motoren som jeg har tenkt å overhale har ca 130000km bak seg på 33 år. Den fungerer greit, og vil derfor være et godt utgangspunkt,og så hadde det vært artig å få til dette på egen hånd 😄
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6