1978 modell og nyere 2CV blir aldri veteranbil i Norge ??

Startet av jwh, tirsdag 07 nov 2006 @ 16:24:14

« forrige - neste »

jwh

Hei,
Det har vært noe snakk i veteranmiljøet om at 30 års regelen skal avskaffes.  Dette ser også ut til å ha kommet andre bilklubber for øre.

Sakset følgende innlegg fra forumet til Capriklubben, datert 30 aug 2006:
"Jeg ble fortalt i dag at biltilsynet har et nytt lovforslag oppe til vurdering.
Det skulle gå ut på at fra 2008 skal ikke lenger 30års gamle biler bli regnet som veteran.
Dvs at 77mod biler er de siste som blir veteran.
Håper dette bare er dårlige rykter, men ingenting overrasker meg lenger når det gjelder staten og biler..
Eller kansje jeg skulle si staten mot bileieren"


Ikke noe bra forslag for majoriteten av 2CV folket, og blir dette en realitet skal nok mange ha veteran 2CV etterhvert.
Interessen for nyere biler vil trolig stagnere, mens den som har gamle papirer og/eller gamle 2CV`er muligens sitter på en knøttliten "gullgruve". 

Noen som har kjennskap til saken, event. kommentarer ???

jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

citro1cx

Jeg har også hørt snakk om dette, men jeg er ikke så pessimistisk at jeg tror dette blir en realitet. Det vil fortsatt være en liten promille av bilparken som vil overleve 30 årsgrensen, og derfor blir ikke interessen for å ha veteranbil så stor at det byr på problemer. At veterangrensa blir utvidet har jeg mer tro på. Dette betyr at vi kanskje må vente til kjøretøyet er 40 år før det når veteranstatus.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

PerI

Hvis noen vet dette, så er det LMK - Landsforbundet av motorhistoriske kjøretøyklubber. De har pr.dato ingenting som kan tyde på det på sine hjemmesider. I og med det nå er blitt årsavgift på veterankjøretøy (365 kr) anser jeg det for nokså uaktuelt at staten ville finne på noe slikt. Ikke vil de tjene noe ekstra på det (for hvem vil vel da ha en 79-modell med skilter på??), og de vil gjøre de fleste i bilmiljøer temmelig irriterte om de ikke er det allerede pga denne årsavgiften...

Skulle forsåvidt ønske jeg satt på ei gullgruve med min 73-modell, men det gjør jeg visst ikke  :o  ;)


-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

Hei Per,
Hva med å sette bilen på lager til myndighetene har bestemt seg ?  Går forslaget igjennom er jeg ikke i tvil om at det er gunstig for verdien på bilen din - i forhold til idag.  Kanskje også denne diskusjonen får noen til å "nappe" på bilen din.

"Sommerhilsen" fra Grimstad (var 16 grader i skyggen her igår - så nyter fortsatt av daglige 2CV turer - herlig !!)

jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Nå skal vi vel aldri stole på norske myndigheter i NOE som har med bilavgifter å gjøre...  Men så lenge den rullende 30-års-grensa fungerer (og det har den gjort i en del år nå), og "Våre myndigheter" neppe kan være SÅ idioter at de virkelig tror det er så mye penger å hente på å oppheve denne aldersregelen, tror jeg, som den optimisten jeg velger å være, at vi ikke skal frykte noen snarlig endring i veteranbil-reglene.  Dessuten har de jo slike regler i de øvrige (?) EU-landa også, så hvorfor skulle akkurat Norge bryte med EU på dette området...?
Ellers tviler jeg på at en slik endring ville gjøre så mye fra eller til for verdien av våre "halv-gamle" 2CV-er...  Virker jo ikke akkurat som om verdien går til værs såsnart bilen er blitt 30 år ;-))
Bedre med 2CV enn bare èn!

Loffen

Jeg tror vi skal være klar over at på EU nivå foregår det rett mye hva gjelder betraktninger rundt dette, og at de norske reglene sannsynligivs vil bli harmonisert med disse, snarere enn at det blir egne norske regler.
På EU nivå har det vært diskutert å endre veteranbilbestemmelsene, slik at kun langt eldre biler faller inn under denne betegnelsen. Det har også vært diskutert å utvide de særegne franske bestemmelsene, som angir at en veteranbil kun kan kjøres innenfor det begrensede geografiske område hvor den er registret og kun etter ansøkning i reten av Frankrike - til å gjelde alle EU land.
Det har også vært diskutert å fastsette veteranbilbestemmelsene en gang for alle, m.a.o. ikke lage flytende årgangsbestemmelser etc.etc.
Det har også vært diskutert å forby bilvrak, d.v.s. privat oppbevaring av restaureringsobjekter, med andrer ord at alle biler MÅ være kjøredyktige.
lP.t. er meg bekjent ingen av ovennevnte så langt kommet at man umiddelbart bør frykte noe, men at alle som har bil som hobby nok må forvente innstramninger, tror jeg vi må innse

citro1cx

Sitat fra: Loffen på torsdag 09 nov 2006 @ 11:43:17
Det har også vært diskutert å forby bilvrak, d.v.s. privat oppbevaring av restaureringsobjekter, med andrer ord at alle biler MÅ være kjøredyktige.

Om dette blir løsningen, hvordan skulle myndighetene finne fram til restaureringprosjektene? Skal de kjøre rundt å sjekke garasjene til folk? og hvordan definerer man kjøredyktig? Jeg har en CX i garasjen min som ikke er "kjøredyktig" p.g.a.en feil i girboksen, men ellers er denne bilen strøken og sikkert i bedre stand enn 90 % av alle "kjøredyktige" CX, skal en slik bil i.f. dette leveres inn for å hugges?.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

jwh

Hørt mye av de samme sakene som fremkommer i innlegget til "Loffen", ang. hva som skjer på EU-nivå.

EU har diskutert uregistrerte biler (nye/gamle) i forhold til miljødebatten.  Uregistrerte biler sees på som en trussel for miljøet, iflg. noen  EU lobbyister/byråkrater.  Alt som diskuteres blir heldigvis ikke alltid noe av - men man vet aldri.

Det er vel ytterst få som har kontakter på EU-nivå, men jeg tok utfordringen fra PerI og kontaktet LMK v/ Tom Græger, og han kunne fortelle at eventuelle endringer av 30-års regelen IKKE er diskutert innad i Vegdirektoratet hittil.   Han var visst klar over denne praten i veteranmiljøet og hadde endel kommentarer på dette - som jeg ikke gjengir her.

Vi går noen spennende år i møte da endel har importerte biler stående i påvente av at de skal bli 30 år (tenker ikke på 2CVer).

jwh

edit:endret mitt navn
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Hvis noen av disse samfunnsfientlige forslagene blir en realitet, så vil jeg si det er på tide med et "opprør" fra grasrota.
Skulle noe av dette være sant er det jo skremmende å tenke på hva (noen få, vil jeg tro) voksne politikere bruker tiden sin til >:(

Det skulle vært mulig å registrere en bil som hobby-bil! En bil som brukes i hobbysammenheng og aldri om vinteren burde ikke betale full årsavgift f.eks.
Uansett årsmodell.
Citroënnlig hilsen Eirik