Hovedmeny

'72-modell prosjekt

Startet av jonaf, fredag 23 nov 2007 @ 17:15:14

« forrige - neste »

PerI

Det er mulig å sette på elektronisk tenning uten å klusse med stiften :)

Det som da skjer er at stiften belastes med mindre strøm og dermed holder lengre. Det er da enkelt å sette tilbake om noe skulle skje med den elektroniske tenninga ved f.eks overladning.

http://www.velleman.be/product/view/?lang=en&id=8946

Man må koble bort kondensatoren med en slik løsning.

Kittet selges av Bornes elektronikk, epost: post@lys-lyd.net

Kjøpte nettopp 2 stk, et kit koster 250 kr inkl mva og frakt.

Man må da lodde de sammen selv. Det er ikke vanskelig om man har en loddebolt og kan basic lodding. Det følger med monteringsanvisning.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Alx

Hva med elektronisk tenning og LMK-forsikring? En 1972-modell gjør det jo aktuelt å tenke på LMK forsikring, men har man lov til å montere elektronisk tenning da? Det er jo ikke orginalt og med en slik forsikring skal jo alt være så orginalt som mulig.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

EirikJ

Kan ikke tenke meg i mine villeste fantasier at det skal være et problem. Elektronisk tenning gir mere eksakt tenning og bedre forbrenning, dermed lavere utslipp av skadelige avgasser. Det er en modifikasjon som man burde fått stats-støtte til egentlig ;)
Den er lett å endre tilbake og endrer ikke egentlig noe på konstruksjonen av bilen. Den er heller ikke synlig uten demontering på 2CV'en. På andre biler medfører 123-tenning skifte av hele fordeleren. Det har jeg gjort på min DS 21 ie. Ingen kan se at det er en modifisert fordeler som er satt inn uten å være kjenner av bilen. Bortsett fra et fordeleren er ny og blank ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

jonaf

Er det noen som har konkrete erfaringer med 123-tenning?  Lettere start, lavere bensinforbruk, jevnere motorgang, bedre aksellerasjon f.eks.? Jeg synes at gnisten på stiftetenningen ser heller slapp ut, og det er interessant å vite om det blir vesentlig bedre gnist med elektronisk tenning. "Wasted spark"-systemet sløser jo bort halvparten av gnistene i ekssos-takten, dermed går mye av coilens effekt til ingen ting. Den elektroniske tenningsforsterkeren der stiftene bare styrer basestrømmen er kanskje noe? Men hvis den ikke har andre fordeler enn at man slipper å skifte stifter så ofte, da er det vel liten vits i å montere den. Stiftene må jo uansett justeres med jevne mellomrom etter hvert som fiber-skoen slites.
Til E85-ombygging er det visstnok nødvendig med kraftigere gnist: http://www.123ignition.se/product/2CV-E85-flexifuelkit.html

EirikJ

Jeg kan godt komme med noen meninger om dette...andre vil sikkert ha andre meninger ;)
Hvis man tenker seg en 2CV med nye stifer, perfekt justert, så tror jeg det ikke er noen merkbar forskjell til elektronisk tenning. Den gjør jo ikke noe annet enn det stiftene gjør! Problemet med stifer, er at de slites. Selve stiftavstanden andrer seg ved bruk. Fjæren til stiftene vil også kunne gi rom for variasjoner i tenningstidspunktet. Til sist har man sentrifugalvektene. Disse vil kunne gi feil tenning ved svekkelse i fjærspennet. Jeg kjenner ærlig talt ikke til om sentrifugalvektene erstattes med 123-tenning på 2CV, men på DS gjør de det.
Det 123-tenning kan tilby, er et vedlikeholdsfritt system som sikrer riktig tenningstidspunkt hele tiden. Jeg justerte stiftene og tenningen på 2CV'en min før verdenstreffet. Den gikk som ei kule. Jeg bruker fortsatt bilen uten å ha rørt stiftene, men det er naturlig å tro at slitasje på stiftene hatr gjort sitt til at tenningstidspunktet er endret ørlite. Dette gjør at tennigen ikke lenger er optimal. Hadde jeg hatt 123-tenning hadde jeg visst at tenningen var like rett nå som for 6000 km siden.

Da jeg skiftet til 123-fordeler på DS'en min i vår, merket jeg ikke de store forbedringene. Eneste forbedringen var at tendensen til stopp etter kaldstart var borte. Ytelsesmessig var det ikke noe forskjell. Grunne til det var at jeg hadde sørget for at stifeten og tenningen var rett hele tiden før skiftet. Da  jeg hadde stifter måtte jeg stadig vekk sjekke stiftene for ikke å miste effekt og ytelse. Etter skiftet har jeg ikke ofret tenningen en tanke. Det bare går og går, og jeg vet at den er rett hele tiden, da det ikke er noe som slites siden stifter og sentrifugalvekter er borte. Heldigvis!
Citroënnlig hilsen Eirik

jonaf

#20
Nettodelar leverte lynraskt, som vanlig. Simmerringer til veivakselen ble bestilt tirsdag, og i dag lå de i postkassen. Ikke noe å si på prisen, heller: 126 svenske kroner for begge, inkl. porto. Til sammenlikning koster den lille simmeringen foran 125 kroner hos Classic Parts (SEK 20.76 pluss moms hos Nettodelar). Men det var den bakre jeg skulle skifte i denne omgang, og den hadde man ikke på lager hos Classic.


jonaf

#21
Etter tre timer i garasjen er simmerringen i svinghjulsenden skiftet, motoren på plass og simmeringen foran skiftet. 42 Nm er tiltrekkingsmomentet på svinghjulsboltene.



Det var en mye skitt å vaske bort under viftedekselet, så mesteparten av tiden gikk med til vasking.


jwh

#22
Sitat fra: EirikJ på tirsdag 27 nov 2007 @ 18:42:01
Jeg kjenner ærlig talt ikke til om sentrifugalvektene erstattes med 123-tenning på 2CV, men på DS gjør de det.

Sentrifugalvektene skal fjernes på 2CV ved 123-ignition konvertering.

Nettodelar har mye bedre "snurr" på logistikken enn gamle Classic Parts kan det se ut som.  Sikkert flere som bør vurdere disse gutta.  Har de opprettet konto i norsk bank  ?

Siden jeg har handlet mest hos Franzose har jeg gjort en kjapp pris-sammenligning på noen utvalgte artikler, prisene er i NOK, uten norsk mva.

                                 Franzose           Nettodelar
Innerskjerm                  380,-                690,-
vindusramme foran        860,-                1640,-
coil  (sort)                     240,-                408,-

Tildels store variasjoner, men det tilkommer mer i frakt fra Tyskland enn Sverige så litt utlignes.

jan willy



Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jonaf

Nettodelar vinner på at de tilbyr superrask levering på lagerførte deler. Sammenliknet med Classic Parts er de gjennomgående til dels svært mye billigere. Betalingen gjøres med kredittkort, jeg tror ikke de har noen norsk bankkonto.
For større ordre blir det vel det vanlige sommelet med norsk tollbehandling, men det problemet unngår vi som har kort vei til svensk postkontor. Jeg har aldri importert noe fra Franzose - hvordan funker det med postsending til Norge?

EirikJ

SitatJeg har aldri importert noe fra Franzose - hvordan funker det med postsending til Norge?

På samme måte som fra Sverige vil jeg tro...
ClassicParts er sene, ja. Så det gjelder å planlegge ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

Franzose benytter Deutche Post.  De sender pakken med tracking nr, men siden DP eies av DHL så er det ikke mulig å trace pakken gjennom det norske postverket. Pakken ender på ditt lokale postkontor, og der betales mva/tolleksp.  Frakten betales til Franzose i nettbuikken.  Bare gode erfaringer med dem, men husker jeg bestilte noen gulvplater, bagasjeromsbrønn mm, varer for 4-5000, og frakten utgjorde 1600.  Litt i drøyeste laget synes jeg, dengang.

Eirik,
Hva kostet det å få rammen du kjøpte fra Franzose levert til deg, via i Sverige ?  Du mente at dette var mye billigere enn å få varene levert til norsk adresse.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Hvis man bestiller ramme fra Franzose, betaler man bare frakt for ramma. REsten man bestiller samtidig, er fraktfritt.
Husker ikke helt hva frakten på ramma kom på. Men frakt av ramme er 1000,- billigere til Sverige enn til Norge. Men ramme til Sverige går ikke å bestille poste restante, den er for stor. Så man må da bestille den til en Svensk adresse. Til noen man kjenner f.eks.

Ramma ble sendt for seg med lastebil. Alle de andre delene jeg kjøpte ble sendt med posten i egen pakke. Denne kostnaden stod Der Franzose for. Så en samleordre fra flere i Norge hvis noen skal bestille ramme er lurt. I  allefall for de som ikke skal ha ramma ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Har bestillt fra den gjengen her i England.
http://2cvstuff.com/2CV_parts_ssc01.html

har ikke annet enn godord å si om dem, kjapp levering og rimelige priser, og levelig fraktpriser fra uk. Passer man på å "bestille for litt under 200" slipper man postens forenklede tollgebyrer. Bestiller man mye er det like greit å bestille på poste resante på postkontor i sverige. I prinsippet kan 1 person ha med seg deler fra EU for inntil kr 3000,- uten å betale toll.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

SitatI prinsippet kan 1 person ha med seg deler fra EU for inntil kr 3000,- uten å betale toll.

Det er når man reiser ut og inn av Norge på samme dag. Hvis man derimot gjør en tur av det, drar med noen venner og drikker litt øl og overnatter hos söta bror så er grensen 6000,- Og man får et chassis til under den prisen, så da er jo allt til og med lovlig ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

jonaf

Ledningsnettet blir et puslespill. Fargekodingen på koblingnene stemmer ikke helt med det koblingsskjemaet jeg har, så det blir vel til å lete seg fram til hvilken ledning som skal hvor. Lilla og sort ledning skal det være til på tenningslåsen etter skjemaet, men her var det en rød og en sort som var koblet til tenningen. Tydeligvis har det vært gjort noen kreative koblinger av en tidligere eier... :o