Hovedmeny

Prosjekt i Trøndelag

Startet av Max Wiggo, tirsdag 23 sep 2008 @ 10:55:56

« forrige - neste »

Ingeborg

Kan jeg stille et spørsmål? (et til?) Siden det er så mye prat om sjekk før langtur, hva er egentlig langtur? For i sommer som gikk så hadde jeg en del turer Oslo-Trondheim, men det blir kanskje ikke det samme som en langtur? Jeg kjente plutselig at jeg kanskje skulle sjekket noen av disse tingene...

Men Jan Ove, kanskje vi kunne hatt et vårmekkemøte her oppe i Trondheim (vi bor jo faktisk i samme veien...) når det blir litt mindre snø og vind og kanskje litt mer lys? Så vidt jeg vet er det ingen topp med utsikt over byen og restaurant på toppen her i Bartebyen som det er i Oslo, men kanskje vi kunne kjørt til Kuhaugen og drukket kakao? (ikke bekymre deg for at det er lenge til, jeg tror bare jeg savner Dolly)

Og som de andre, veldig imponerende framdrift du har hatt i høst. Håper varene jeg videreformidlet kom til nytte :)
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

Jan Ove Rønning

Trondheim - Oslo kan vel nesten betegnes som langtur vel. Tur - retur er det jo snakk om over 100 mil. Flere som har meninger om dette?

Vårmekkemøte ja, det er jeg med på. Utrolig god ide! Mye morsommere å holde på når man er flere.

Det finnes flere restauranter i Trondheim som har god utsikt og som kan være veldig passende for 2CV-samlinger.
Til og med en som gir utsikt over hele byen. :)

1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Ingeborg

Jeg tror vi får snakke om det når det nærmer seg vårstemning. Og så får du si ifra om du trenger tilskuere i løpet av vinteren :)

citro1cx

Sitat fra: Ingeborg på tirsdag 20 jan 2009 @ 10:23:57
Så vidt jeg vet er det ingen topp med utsikt over byen og restaurant på toppen her i Bartebyen som det er i Oslo, men kanskje vi kunne kjørt til Kuhaugen og drukket kakao?

kremt kremt...vi har da citrofile samlinger høyt oppe i bartebyen også. Vi treffes på LHM kaffe, som oftest på tyholtårnet, og er ikke det høyt nok oppe så vet ikke jeg ;D. Ellers har vi jo Lian restauranten, som også er høyt oppe. Der hadde vi forresten høstmønstring i 2008. Melder meg gjerne på en mekkekveld i Trondheim, vi kunne møttes på GDS hallen og ta en gejnnomgang av bilene som skal langt avgårde.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Ingeborg

Her var det mange forkortelser, du Roger. Du må huske at jeg bare har bodd i denne byen i 1,5 år og kjenner for få innfødte til å vite hvor alt mulig er. Men sender du med kartreferanse eller adresse så er det lettere å finne fram :)

:o Dere har samlinger og så har jeg ikke hørt om det. Ikke bra. Må nok finne den telegraftråden så jeg henger med jeg også...

citro1cx

LHM er noe du har i bremsesystemet i stede for bremseveske på din 2cv. Denne vesken brukes bare av Citroën og finnes på flere modeller produsert på 70/80/90 tallet, ikke bare i bremsesystemet men også i fjæring og styringssystemet. Siden denne vesken er spesiell for Citroën har den gitt navnet på de uformelle treffene vi har i Trondheim. LHM kaffe er ikke en mekkegreie, men en sosial sammenkomst 8for oss med sans for gammelcitroën) hvor det snakkes om alt mulig og fortelles røverhistorier fra Citroënmiljøet. :) Desverre er det ytterst skjelden at noen damer møter opp, så derfor ville det vært ekstra stor stas hvis ei ung studine møtte opp med sin 2cv.

GDS hallen (gjør-det-selv-hallen) ligger på Nidarvoll vis à vis NAFsentret og Siemens bygget. Her kan hvem som helst leie plass i mekkehallen til fast timepris. Hallen har løftebukker og er derfor perfekt for oss som er hobbymekkere som ikke har garasje selv.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Jan Ove Rønning

Hvor finner man informasjon om når disse møtene finner sted?
Faste intervaller eller er det en lokal jungeltelegraf som tar seg av formidlingen?

1959 AZU
1971 AK 400
1981 John Deere 2040
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Max Wiggo

Synes å ha lest noe tidligere om at LHM er forkortelse for "Litt Hygge Med"  ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

citro1cx

Sitat fra: Jan Ove Rønning på tirsdag 20 jan 2009 @ 22:05:38
Hvor finner man informasjon om når disse møtene finner sted?
Faste intervaller eller er det en lokal jungeltelegraf som tar seg av formidlingen?

Ved et par anledninger har jeg vært varsleren på dette forumet under denne tråden http://2cv.middledot.net/index.php?topic=36.15

Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på onsdag 21 jan 2009 @ 19:45:12
Synes å ha lest noe tidligere om at LHM er forkortelse for "Litt Hygge Med"  ;)

Selvfølgelig , du har helt rett Max Wiggo :)

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Jan Ove Rønning

Årets første luftetur i dag!
Med ganske små forhåpninger prøvde jeg å starte bilen i dag. Den har stått siden i fjor høst med batteriet i.
Den startet faktisk ganske kjapt, uten noen som helst form for hjertestarter. Gliste bredt, kjørte litt rundt på tunet før den fikk oppstilling på "utstillingsplassen" foran trappa. :) Ble litt oppretting av framskjerm og støtfanger.
Jeg gleder meg noe innmari til jeg får sveiset den hytta så jeg får skiltet på. Forhåpentligvis blir dette i løpet av et par-tre uker. Sveisingen altså... Skiltene håper jeg ordner seg i løpet av mai.

Hvordan det går vil tiden vise.
1959 AZU
1971 AK 400
1981 John Deere 2040
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Ingeborg

Gratulerer! :) Detta går strålende  8) Dolly kom ut på søndag og har fersk olje og oljefilter som seg hør og bør. Nå er hun også nyvasket og om en snart er det nye støtdempere. (du har vel ikke noe bukker og en ekstra jekk og lyst til å hjelpe meg litt uka som kommer?)

Betyr det at du stiller med ANDor den 10. mai?

Jurgh

Sitat fra: Ingeborg på tirsdag 14 apr 2009 @ 16:04:43
og om en snart er det nye støtdempere. (du har vel ikke noe bukker og en ekstra jekk og lyst til å hjelpe meg litt uka som kommer?)

Er dempera' dine sykkelpumper ?? 

J

Ingeborg

Eh, ikke så vidt jeg vet nei?  :P Hvordan det?

Jan Ove Rønning

Jeg begynner å mistenke at ANDor er transvestitt... for nå har den vært å lånt en bakdør fra Dolly.
Kanskje jeg er litt skyld i det egentlig.
Det som begynnte med forsiktig pirking under vinduspaktningen på bakdøra endte med platesaks og kraftig reduksjon av bakdørens andel av jernoksid. Skal innom å handle litt sveisetråd og elektroder i morgen, så får vi se om det er mulig å få lappet inn noe friskt metall der.
Så vi får kledd opp den lille rakkeren med egne dører igjen. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1981 John Deere 2040
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Jan Ove Rønning

Av og til så kan ganske små tuer velte enorme lass, eller om ikke annet få dem noe ut av kurs.
Torsdag ettermiddag begynnte jeg å demontere ANDor for sveising av gulv. Under demonteringen så kom det ett par uhyggelige overraskelser som ingen av oss som lekte kirurger i fjor høst hadde sett. Kassen under baksetene hadde rustet løs fra dørstokken på hver side. Gulvplatene hadde begynnt å slippe dørstokkene bak b-stolpen. Ingen spesiellt stor jobb og utbedre, men når jeg først hadde god sving på skrutrekkeren så fikk resten av hytta også en grundig inspeksjon. Under et godt lag av understellsbehandling så var desverre undersidene av dørstokkene bak b-stolpen like sprø som wasa husmann.

Men det skal litt mer til for å stoppe en god trønder med alt for mange reservedeler "på lager". Ruslet over tunet å pakket ut en tidligere omtalt Dolly-hytte.
Selv om denne hadde blitt sterkt mishandlet av forrige eier, (Fy skamme seg å selge til slike Roger... :)), og levd ett liv på bakkenivå i et kratt bak en låve i flere år så glødet det ett lite håp. Dolly'en våknet fra vinterdvalen i det den store grønne presenningen forsvant, og etter noen minutter kunne den vise til dørstokker solide som fjell. I alle fall så nært fjell det er mulig å få gammelt franskt stål i denne tykkelsen... :)

Så da ble det litt endring i planene. For egentlig hadde ANDor en avtale med et sveiseapparat i går, lørdag, men Dolly'en overtok timen.
Det kommer også til å spare meg for ganske mange timer med flikking på skjermer, dører osv. også.
12 timer med ett par vinkelslipere, platesaks, plateknekker og et MAG-apparat så var jobben gjort og hytta var god som ny. Faktisk så er den bedre enn ny. Gulv-Torpedovegg er nå fornyet med 1,5mm plater i stedet for de originale 0,7mm. Min gode hjelper mumlet noe om pansring og "bør tåle mindre elger".

Tanken min var jo å klare å skrape sammen to biler, men etter nærmere ettertanke så bør det klare seg med en. Så ANDor stiller som villig donor for å gi nytt liv til Dolly'en. (Er det ikke alltid slik at vi gutta må ofre oss for damene?) :)

Etter hvert som bilen tar form så får jeg se om det blir annonsert litt av overskuddslageret.
1959 AZU
1971 AK 400
1981 John Deere 2040
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza