2cv prosjekt vurderes solgt

Startet av Atle Odd Hovden, tirsdag 14 jul 2020 @ 19:01:02

« forrige - neste »

Atle Odd Hovden

Hei, har etterhvert flere prosjektbiler(4) enn jeg har prosjekter til  (3).  Tanken var å bygge en fri fantasibil når jeg er ferdig med mine nåværende prosjekter, men hvor skal jeg oppbevare alt sammen i mellomtiden. (Som de fleste vel har erfart, har slike mellomtider en tendens til å ses ut.)

Vurderer derfor å selge  1987 modell. Denne er rusten, men det følger med en ekstra ramme i god stand (såvidt jeg kan bedømme).Det er altså 2 stk norskregistrerte identiteter og forøvrig det som trengs for å bygge en bil. Vrakpanten på de to rammene er kr 6.000. Jeg tenkte meg kr 8.000 for hele greia. Har dessuten mye ekstra deler, så dersom det er noe som mangler, eller som er dårlig, så kan vedkommende få bedre deler av meg.

Det jeg særlig har i tankene er om det er noen som kan tenke seg å paralellbygge en Barbot replika sammen med meg. Dette bør være veldig billig. Særlig for en som sveiser selv. Sjekk 2cv Barbot på Google om du ikke vet hvilken bil jeg snakker om.

Atle Odd Hovden

HEI OG HOPP
Jeg hr satt inn annonse under bildeler på finn. Der har ljeg lagt ut noen Barbotbilder også, for de som måtte ønske å se på disse. For øvrig har jeg satt opp prisen til kr 9000.

Atle Odd Hovden

HEI. Har bestemt meg for å bygge campingvogn av bilen, så den skal ikke selges allikevel.

Otto

Spennende. Hvor får du tak i understell og hvor mye veier det.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Jeg har tilbud på et ubremset understell for kr 1000. Det er registrert. Jeg vet ikke hva det veier, men jeg løftet på den ene siden og jeg tror ikke det er veldig tungt.

Kjøper jeg ubremset, må jeg holde vekta undetr300 kg, ellers er fartsgrensa 60 kmt, og det er for lite. Det står en grei bremset varehenger på finn for kr 3500. Jeg tror egenvekta på den er 170 kg, men det inkluderer jo bunn og karmer. Jeg har ikke veid 2cv huset som jeg har stående i garasjen, men det kan jo ikke veie all verden, så det må være mulig å få til innenfor 300 kg.

Jeg har ikke helt klart for meg hvoran jeg skal lage vogna men tanken til nå har vært som følger; Montere karosseriet bak fram,  bredde karosseriet ca 20 cm. Fjerner jeg innerskjermene, bør innvendige mål bli va 135-40 og det holder til en snau dobbeltseng. Bakluka Kan slås opp og danne tak for en utvidelse av senga (bakover) framover, med vippbar sengebunn og sidevegger i stoff. På den måten får man plass til å  beholde forsetene. Disse kan plasseres litt lenger bak enn originalt, og dashbordet kan byttes ut med et klaffebord.  Motorpanseret; som skal vende mot kjøreretningen, må breddes likt karrosseriet, Det må lages et arrangement med skjermene sveiset fast til motorpanseret, og så tenkte jeg å montere kjøkkenet der motoren var.

Det fine med 2 CV setene, er jo at de tas lett ut og derved fungere som campingstoler. Av vektmessige hensyn tenker jeg at klaffebordet også kan tas ut og fungere som campingbord.

Men; i en campingvogn må man jo ha toalett, Tenkte å lage et teltarrangement med inng ang fra en av bakdørene til et lite telt rom der jeg kan sette en portapotti. Av vektmessige hensyn bør denne fraktes i bilen.

Baklysene tenkte jeg å lage a la frontlyktene. I prinsippet vil vogna se ut som en 2cv som blir tauet baklengs.

Et annet spørsmål er hvorvidt vogna bør være bremset,ettersom 2cv ikke bremser særlig mye bak. Men på den annen side; vogna kommer til å bli brukt sammen med saharaen når den blir ferdig, og den blir jo tyngre bak samt skivebremser, så kanskje det vil være greit med ubremset?

Driver forresten å fisker etter en pre 1961 2cv. Jeg har lyst på en original med førstegenerasjonspanser. I så fall vurderer jeg i første omgang å droppe Azellen. Det hadde vært flott å toppe det hele med en velpatinert førstegenerasjonsbil.

Jeg har alt som trengs for å lage campingvogna, men jeg har jo mange andre prosjekter også, men prioriteten fram til neste somvil være Sahara og Campingvogn. Mitt problem har imidlertid hele livet vært at jeg har holdt på med alt for mye samtidig, så jeg ender nok opp med å begynne på Barboten også. Huff

Vet du forresten om noen som har et tilhengerfeste liggende?





Otto

Spør Rage og hvis ikke han har, spør Quist i Danmark. Kunne tenkt meg et selv for hvis jeg bytter til el-bil må 2CVen dra hengeren. Har en liten med brems som mulig kan strippes litt slik at den kan dras med Ven.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden


Otto

Classic Parts. Skaffer alt til 2CV i Norge.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Så det er altså  Rage.

Når jeg har fått oversikt over alt jeg trenger tenkte jeg ta  en  bobiltur til Skanderborg/2cv eksperten og laste opp det jeg trenger. Når man kommer fra norge får man det momsfritt og regning som passer med antall personer og tollfritt importbeløp.
Kanskje de har et hengerfeste eller to liggende. Dersom du er interessert, kan jeg sikkert ta med til deg også.

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil