Elektriske problemer

Startet av syklist, søndag 05 mai 2013 @ 22:34:25

« forrige - neste »

syklist

Det er flere problemer med Dyane-en min. Jeg hadde problemer med lading av batteriet i fjør så jeg bytte ut både alternatoren og voltage regulator og i tillegg de to kabler fra batteriet. Det så at problemet hadde blitt løst. Jeg pusset opp en skjerm, og byttet ut både blinklys og hovedlys. Alt var bra til og med jeg byttet ut lampen i dashborden. Det kan være tilfeldighet. Men når har jeg problemet med lading tilbake (kanskje) og et problem til.

Bensinmåleren.
Da jeg starter motoren vises bensinmåleren at bensin tanken er 3/4 fullt. Det er riktig.
Da jeg tenne belysning slår bensinmåleren over til (mer en) fullt.
Hvis jeg stopper motoren uten å slukke belysning bensinmåleren står fortsatt på max.
Bensinmåleren slår tilbake til 0 når jeg slukke belysning.

Hvis jeg tenne belysning før jeg starter motoren da sitter bensinmåleren på 0 hele tiden.

Voltmeter
Det sitter nå i midten når motoren går.
Da jeg tenne belysning slår det helt over til venster i røde sone.
Det skjer ikke når jeg bruke Webastoen eller vinduviske. Jeg mener at dette tyder på et problem med belysningene.

Jeg har sjekket koblinger med hovedlampe tre ganger og koblinger mellom den nye alternator og batteriet osv. Jeg har frakoblet bensinmåleren fra senderen bak i bilen men det hjelpe ikke med problemet med voltmeteren.

Høres dette kjent ut? Noe forslag om ting jeg bør sjekke?
Citroen Dyane 6, 1981
VW T2 Dormobile 1971
VW T3 Syncro 1991
Trabant 601 LX 1982
Svenseid i Telemark

hwibye

Dette hørtes ikke lett ut !  Vedr. voltmeter så ville jeg startet motoren og så koblet fra batteriet og kanskje koblet til lysene for å se om bilen fortsatt gikk = lader.
En flyveide :   Kanskje en ide er å koble fra mest milig av elektriske komponenter og så hvilke  problemet oppstår når du kobler til igjen.  Eller  koble fra alle sikringer og så koble til igjen en og en og sjekke ?   

Olav

For å sjekke at bilen lader, er det lurt å koble et voltmeter på batteriet. Normalt vil spenningen være drøyt 12 volt når motoren ikke går, men den kan være lavere avhengig av formen til batteriet.
Når du starter motoren skal spenningen på batteriet øke til mellom ca. 13.5-14.5 volt , avhengig av om du har elektronisk spenningsregulator eller gammeldags laderelé. Øker ikke spenningen på batteriet når du starter motoren, lader bilen ikke.

Når det gjelder problemene med instrumenteringen, så kan den skyldes mange ting og er vanskelig å fjerndiagnostisere. Men jeg vil tro at problemene kan skyldes problemer med koblingene i bak speedometeret. Sjekk også at du har skikkelig jording til karosseriet fra batteriet.

Min erfaring stammer fra 2CV og jeg har aldri jobbet på en Dyane, men jeg antar at mye av det elektriske er ganske likt. Erfarer også at de alle fleste feil på det elektriske anlegget på våre a-modeller, skyldes enten nettopp dårlig jording eller ledningsbrudd.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

syklist

Sitat fra: Olav på mandag 06 mai 2013 @ 08:48:38
For å sjekke at bilen lader, er det lurt å koble et voltmeter på batteriet. Normalt vil spenningen være drøyt 12 volt når motoren ikke går, men den kan være lavere avhengig av formen til batteriet.
Når du starter motoren skal spenningen på batteriet øke til mellom ca. 13.5-14.5 volt , avhengig av om du har elektronisk spenningsregulator eller gammeldags laderelé. Øker ikke spenningen på batteriet når du starter motoren, lader bilen ikke.
Jeg har frakoblet de originele målere og installert en Biltema voltmeter.Når jeg starter motoren får jeg 15.5 v. Jeg får det samme når jeg kobler et voltmeter på batteriet. Tyder det på at det er et problem med den nye voltage regulator?

Sitat fra: Olav på mandag 06 mai 2013 @ 08:48:38
Når det gjelder problemene med instrumenteringen, så kan den skyldes mange ting og er vanskelig å fjerndiagnostisere. Men jeg vil tro at problemene kan skyldes problemer med koblingene i bak speedometeret. Sjekk også at du har skikkelig jording til karosseriet fra batteriet.
Jeg har sjekket voltage for de fire kontakter i støpselen bak instrumenteringen og det ser ut at de er bra. Med bensinmaleren og voltmeter koblet til får jeg voltages mellom de to belysning kontakt på instrumentene fra +12v til +8v avhengig av om motoren og belysning er på eller ikke. Det er ikke bra. Jeg mener at noe har skjedd, en internt elektriske feil med de to instrumenter som fører til problemet.
Citroen Dyane 6, 1981
VW T2 Dormobile 1971
VW T3 Syncro 1991
Trabant 601 LX 1982
Svenseid i Telemark

syklist

Jeg har nettopp byttet ut den nye regulator for den gamle og voltmeter vises ikke mer en 14.5v istedenfor 15.5-16v. Så jeg skal ta risikoen og kjøre til Pinsetreffen i Dyane-en. Vi ses!
Citroen Dyane 6, 1981
VW T2 Dormobile 1971
VW T3 Syncro 1991
Trabant 601 LX 1982
Svenseid i Telemark