Får ikke fram bensin

Startet av erik, mandag 22 okt 2012 @ 13:28:16

« forrige - neste »

erik

Hei

Jeg får ikke fram bensin til forgasseren. Har et filter 10 cm før forgasseren, og det er like tørt som tredager gamle baguetter.
Spørsmål er da: er bensinpumpen gåen? Er den elektrisk eller mekanisk? Kan det være noe galt FØR bensinpumpa? Har ikke lagt merke til noen lekasje eller lignende.

jonaf

Forsøk å blåse i påfyllingsrøret mens noen kjører motoren på starteren. Da får bensinpumpen matetrykk på sugesiden og har lettere for å virke.

PerI

Kan være morken gummislange mellom bensintanken og plastrøret som går under bilen. Du finner den rett over tanken bak et lite lokk under baksetet.Hvis det er lekkasje her, suger den mekaniske bensinpumpa luft istedenfor bensin.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

erik

Takk, skal prøve det blåsetrikset. Har ikke noen luke under baksetet, men det ser ut som jeg kommer til bensinslangen fra undersiden. Kan kanskje være greit å bytte litt slanger, de er vel fra ´74 tenker jeg.

jonaf

Sitat fra: erik på mandag 22 okt 2012 @ 18:07:36
Takk, skal prøve det blåsetrikset. Har ikke noen luke under baksetet, men det ser ut som jeg kommer til bensinslangen fra undersiden. Kan kanskje være greit å bytte litt slanger, de er vel fra ´74 tenker jeg.

Vis det skulle dryppe bensin under bensintanken når du blåser i tankfyllehullet, da er det meget trolig at en slange er sprukket  :)

EirikJ

Og skulle det vise seg at det er pumpen som ikke pumper, trenger den ikke være gåen. Om du har den eldre typen pumpe med skrudd lokk, skru ut de to skruene som holder lokket over ventilene. Da kan du se om det er skitt som hindrer ventilene i å gjøre jobben sin. Er det det, rengjør pumpen og skru sammen, så fungerer den nok igjen, så lenge membranen er hel. For å sjekke membranen, må du dele pumpen ved å skru ut alle skruene rundt pumpen.
Citroënnlig hilsen Eirik

erik

Jeg blåste i tanken (bokstavlig, ikke i overført betydning) mens Ylva kjørte starteren og jaggu tror du ikke det kom bensin! Nå gjelder det bare å skaffe en som kan bo i baksetet slik at det alltid er noen til å hjelpe til å blåse, for jeg regner ikke med at dette er siste gangen det skjer...
Et alternativ er selvfølgelig å ha en ekstra startknapp ved bensinpåfyllingen. Hmmm... Det er jo egentlig en ganske gøyal løsning! Men, hva er egentlig GRUNNEN til ad dette skjer? Er det noe jeg bør gjøre? Nye bensinslanger er vel svaret, forstår jeg i det jeg skriver spørsmålet...
Takk for gode råd i hvertfall, det blir sikker ikke siste gang jeg trenger!
Erik