Hovedmeny

2 cv pickup?

Startet av morkland, mandag 21 nov 2016 @ 01:32:30

« forrige - neste »

morkland

Hallo folkens. Jeg har 2 stk 2cv' er, en 1985 modell som passerer 100 000 km neste gang den kjøres  og er i tipp/topp stand , jeg har servicehefte med stempel for hver 10 000. Den andre er en Dolly, 1986 med knekt ramme. Til den har jeg en " ny ramme " som er godkjent av " tilsynet " og rammenummer er slått inn i ramma. Så til spørsmålet; har noen bygd om eller forsøkt å få godkjent en 2 cv til pickup? I forbindelse med rammeskifte kunne jeg tenkt meg å " lage 2cv plckup". Motor og chassis er plombert, så spørsmålet er om det rent juridisk lar seg gjøre samtidig eller i det heletatt om det går. Man kan jo skifte kun en " hoveddel " pr godkjenning, derfor plomberingen.
Mvh
Odd Mørkland
Rygge

Otto

Hadde vel vært enklere å bygge om en AK. Hva tilsynet mener må du spørre tilsynet om. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Hvis man ønsker seg en 2cv pickup å kjøre lovlig med i Norge på norske skilter, så tror jeg ikke en 86-modell Dolly nødvendigvis er det beste utgangspunktet. Deler derfra ja, men ikke ombygging.

Jeg har ikke prøvd, så jeg kan ikke gå god for at alt jeg skriver her stemmer, men dette går på hva man har fanget opp i løpet av snart 40 år der de fleste av årene har inkludert interesse for 2cv og bil på en eller annen måte.

Et godt utgangspunkt for ombygging er en eldre enn ca. 1971 kassebil. Det kom noen nye krav til biler fra ca 1971 som gjør det slik. Men det er heller ikke rett frem, så man må sjekke godt med hva som kreves. Samarbeid med bilsakkyndige er lurt. Leste om en i Norsk motorveteran som sleit nå fordi han hadde bygd om en eldgammel sak fra 20-30-tallet som opprinnelig hadde flere seter enn det som det var nå og han stod der uten skilter med en nyrestaurert bil i topp stand. Vet ikke om det har løst seg.

Så har det også i nyere tid blitt mulig å lage sitt eget såkalte amatørbygde kjøretøy. De tekniske reglene for det er fastlagt. Har ikke lest meg opp på om en 86-modell kan brukes til det. Tror ikke det er nødvendig med en tidligere identitet på bil for å få det til. men at man kan kjøpe seg en "haug med deler" og bygge bil av det. Ingen har vel enda turt å sette igang med det, for det har vist seg å være en uklart med tanke på hva som blir av avgifter på slikt. Det kan løse seg i dette statsbudsjettet, men helt i havn er vel dette strengt tatt ikke, partiene driver på nå å løse floken og bil er jo en del av denne floken. En kvote på 200 biler pr år er også avsatt til det, så det kan fort bli en kø av type kraftige motoriserte kjøretøyprosjekter hvis reglene er greie nok for det. Eller at ingen benytter seg av det fordi det blir for dyrt i avgifter.

Så du må nok uansett beregne en god del timer til administrativ jobbing før du setter igang og sjekke hva du kan/bør gjøre og ikke gjøre.

Når det gjelder Dollyen er du jo på god vei til å få den godkjent igjen med ny ramme, så det er vel bare å få gjort det. Hvis du bryter plomberingene, så sliter du med å få godkjent Dollyen.




(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Det er en lokalt i Oppland som har bygget om en VW boble til pickup og med henger.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Retro

Sitat fra: Otto på tirsdag 22 nov 2016 @ 08:49:13
Hadde vel vært enklere å bygge om en AK.
Ødelegge en orginal varebil burde være strengt forbudt ved norsk lov :police:
Fy Otto gå og vask munnen din ;D

Otto

#6
Jeg skrev ikke at det er lov, trolig bare enklere teknisk og ikke formelt. :angel:
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Olav på tirsdag 22 nov 2016 @ 18:09:39
Dette gjelder vel for 2CV også:

https://www.vvwklubb.no/ombygging/

Takk, stod mye informativt der. Sånn jeg tolker det så er det mulig å bygge om en 1985-modell, men at dokumentasjonskravet kan gjøre det vanskelig og dyrt. Finnes det tuv-godkjenning for 2cv pickup basert på 80-talls 2cv mon tro? Hvis ja så kan det jo bli noe enklere.



(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

Jeg tror det burde være mulig hvis man først tok ut baksetene og fikk bilen omregistrert til 2-seter varebil klasse 1, og deretter gjorde karosseriendringen etterpå. I dette tilfellet: gjennomføre rammeskift først, og deretter omregistrere til 2-seter, for til slutt å lage pick-up. Slik jeg leser det vil da selve endringen av karosseri til pick-up ikke være en ombygging som gjør at status endres i vognkortet, da den ikke vil endre kjøretøyklasse (er allerede varebil med 2 seter) og man ikke gjør endring på bærende konstruksjoner.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

morkland

Hei alle som har svart. Mange intr synspunkter i innleggene. Etter en lengre samtale med en av tilsynets menn; tror jeg Morten har et ganske riktig syn/forslag til løsning.
Noen vil muligens synes det å lage en pickup av en Dolly er " hærverk ", men når ramma er byttet er den ikke lengre "original " og jeg syntes en
2 cv Dolly Pickup ville være litt " tøft ".
Jeg er bare i " tenke-fasen ".
Time will show hva det blir til.

Odd Mørkland
Rygge

citro1cx

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6