Når jobben blir for stor

Startet av geo, onsdag 10 mai 2006 @ 13:43:49

« forrige - neste »

geo

Etter å ha niskrudd i 1 uke i bakgården og brukt mange tusenlapper på en bil som forsatt ikke har skilter og ser ut som et 3000,- kr objekt  (kunne hatt den fine røde på finn.no for de samme utgiftene), lurer jeg på om dere vet om noen som kan kjøre sensur på bilen. Jeg mener ikke å ferdigstille den, men se om det er gjort riktig. Føler det har gått for langt og skulle gjerne vist hvor langt det er igjen, før vi atter har en bil.

Mvh (en litt frustrert) Geo     ???                         

Jo, jeg trenger også hjelp til å koble ledningsnettet  (satt inn nytt). Farvekodene stemmer ikke helt overens med det gamle, eller skjemaer jeg har. Jeg lager veldig god kaffe, kan også bake kake.

jwh

Hei,
Min tilnærming til renovering er å ikke skru alt i atomer uten solid billeddokumentering.  Event. skru ting minst mulig fra hverandre - da det er et pes å omvandle diverse pappesker til ferdig bil.  Er selv ingen mekaniker og må leve etter prinsippet "keep it simple" - og vite min begrensning.  Til sist - ikke ha dårlig tid.  Sannsynligvis liten hjelp for deg å høre dette nå.
Generelt blir renoveringer (nesten alltid) dyrere enn å kjøpe ferdig kjøretøy.  Skrur for tiden på en gammel Vespa - og her er selvkost - laaaaangt oversteget selv en optimistisk salgsverdi.   
Bor i Grimstad - ellers skulle jeg gjerne vurdert prosjektet ditt.  Ta en tlf. til formann dg og spør om han kan hjelpe.  Får du ikke hjelp så ring meg på tlf. 99745696 - så tar vi en prat.

Mvh,
jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

geo

takk for svaret. Etter en god natts søvn, er alt litt bedre :)

Loffen

Hei,
Er selv igang med å restaurere et eldre prosjekt, som nok er en del vanskeligere enn en 2CV, og det beste rådet jeg kan gi er.....fotografer alt på forhånd, da vet du eksakt hvordan alt skal se ut.  Ta vare på hver minste del og skrue, og legg dem i små plastposer med lapper i. På lappene skriver du hva som er hva. Kjøp deg gjerne flere forskjellige bøker. Verkstedhåndbøkene er ganske detaljerte, det finnes flere bøker med detaljfotografier av ferdige biler som kan være nyttige også.
Om du er i tvil, be om å få se andres biler og ta gjerne fotos av dem.

Før du f.eks, tar hele ledningnettet fra hverandre, sett små lapper på hvert koblingspunkt, så vet du hvor eksakt du skal koble dem til igjen etterpå.

En fullrestaurering koster alltid mye mere enn man tror, tar minst dobbelt så lang tid og er uten unntak forferdeligt frustrerende ( og vanvittig moro når det nærmer seg slutten )

Det finnes dessuten få biler i verden idag, hvor det vil lønne seg å gjøre en restaurering selv fremfor å kjøpe en ferdigrestaurert, med mindre man gjør alt selv og ikke beregner timelønn.  "Petrolheads" restaurerer ikke for å tjene penger, men fordi vi ikke vet bedre ( og liker å skru selvfølgelig )  :D

Bestem deg på forhånd om du bare skal utføre en delrestaurering, eller en komplett total renovering. Og vær klar over at jo mere du skrur fra hverandre, jo større blir lysten til å skru enda mere fra hverandre.

Søk på nettet og da finner du tips om hvordan andre har restaurert tilsvarende prosjekter.

Og vit at din frustrasjon deles av omtrent hver eneste amatør-restaurerer i landet.

Lykke til


Morten

Hei Geo,

Hva slags bøker/dokumentasjon har du brukt? Jeg har ikke sett etter, men det står mye fint i "How to restore a 2CV", skal se om jeg finner noe om ledningsnett i den..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)


geo

Takk for svar. Nydelig oversikt over ledingsnettet. Finner nok ut av det. Bilen er skrudd sammen og trenger bare litt strøm for å fyre. Det som er litt rart er at de gamle ledningene ikke har samme farger som de nye. Men nå var det ikke mye orginalt igjen i bilen min. Virkelig møkka mekka ihjel. Bl.a 15 kg biltema er revet ut.

Jeg har en snill kjæreste som syntes jeg er flink og snille naboer som ikke syntes gata er den samme uten 2cv´n så iløpet av 1/2 liter kaffe og en 10 pakkning skal brumme godlyd igjen.

Til alle dere
rull ned taket og spis en is