Hovedmeny

Sliter med kingbolt

Startet av geo, onsdag 12 apr 2006 @ 17:22:42

« forrige - neste »

geo

Vårdugnaden endte ved kingbolt bytte.
Fikk ikke skrudd opp pluggen under bolten. Er det noen gode råd, for den sitter dønn og hvis bolten sitter enda hardere, så sliter jeg.
Jeg har en ekstra hjularm, så jeg har vurdert å bytte hele armen, men er det noen hensyn å ta, hvor hardt bolter skal skrus til etc. Verktøyet for å skru av armen kan vel lages???

Mvh geo

jwh

Hei,
Skaff deg et spesialverktøy (rør med påsveiset kile) der kilen passer inn i sporet til pluggen under bolten. Vet ikke om du får kjøpt det men sveisekyndige lager er slikt verktøy enkelt.  Kilen er en 1/2 måne med samme diameter/lengde som sporet i pluggen.
Kilen brukes bl.a på veivakselen på gamle moped/scootermotorer for å låse svinghjulet i posisjon.  Riktig verktøy gir nok kraft til å løsne pluggen. 

Mvh,
jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

dg

#2
Om verktøy har jeg svart i det siste innlegget ditt.

Generelt bør alle som skal drive hobbymekanikk også skaffe seg en verkstedhåndbok (som verkstedene alltid har), hvor moment på alle bolter fremgår.
2CV egner seg ikke for traktor-mekanikk (stram til det står fast), i beste fall ryker en bolt i verste fall ryker en del mer (for eks. svingarmslager). 

Skifte av svingarm er som kingbolt også en noe plundrete operasjon, og verst på venstre side.

Først en boks med ferrobet rustløser, og en anselig dose på ytterleddet av svingarmens feste til hjulbossen. Jeg anbefaler at du har nye spennblikk i reserve, når de to mutterene skal på igjen. La rustløseren stå over natta, hvis endeleddene ikke har vært av på en stund.

Altså; klosser bak bakhjulene/ jekk opp bilen med garasjejekk på et 2"x4"  vedstykke under fremre travers/støtt opp rammevangene med bukker.

Originaljekken lar vi alltid ligge til nødens stund (og helst lenger enn det), fordi den jo løfter bilen etter karrosseriet - det har ingen godt av i lengden.

Lås forhjulet med bistandsarbeider som står på bremsen eller mutterne på skruene og en stang i bakken som motvekt, og skru av mutteren 32 mm på drivakselen. Ha ny splint på lager til monteringen.  Drivakselen kan du dytte inn og la ligge mot/oppe på rammevangen.

Støtdempermutter i bakkant skrues av, antakelig må vel eksosanlegget av også. Tre 15 mm bolter på svingarmsplaten skrues av og så kan denne og støtdemperen fjernes.

Hvis du har flaks kan bolten som går gjennom fjærpotteramens fremre øye dyttes ut (etter å ha fjernet sikr. klemma). Hvis ikke må du løsne på staget (lag et merke slik at du får skrudd det tilbake i nøyaktig samme posisjon) Sporet på staget er 9mm, her trenger du spesialnøkkel. Du kan også bruke en skiftenøkkel (som jeg synes var forholdsvis ubrukelig) eller en pumpetang (av god kvailtet). 

Ytterleddet kan nå forhåpentligvis løsnes fra hjulbossen (ellers mere rustløser). Festet ned i hjulbossen er lett kont, men det går an å banke det rett opp (forsiktig).

Ta ut splinten av kronmutteren på svingarmen (spander ny ved remontering)  og skru ut denne med spesialnøkkelen. Legg kronmutter på et rent sted. Når du tar armen følger ytterste lager med, legg det også på et rent sted.

Sjekk for rust og evt. andre skader på lagerene, smør opp de siste og remonter.

Uten å ha slått det opp tror jeg at moment på kronmutteren skal være 5 kg. For mye kan medføre knusningsskade av lageret.
Sett i ny splint.
15mm bolter på svingarmsplata skal også ha 5 kg tror jeg.

Når du skal ha endeleddet ned i hjulbossen igjen må det bankes ( forsiktig) har du en lang bolt kan det være greit med en styring. Når du tror at du er helt nede, setter du skralle-forlengeren mellom hullene til boltene og gir et kakk til. Somregel kan du skru enda litt til etter dette. Nytt spennblikk, sett i bolter og lås blikket.

Og så er det bare å reversere det andre. Muttern på drivakselen tror jeg skal ha 14 kg.

Det er også viktig passe at styrearmsleddet står riktig - avstanden i slissa skal være lik på begge sider i forhold til stange opp til styrekula. Dette kan du kjenne ved å pressen fingerene opp på begge sider av beskyttelseshetten.


Jørgen dg