Rapporter fra Raid Island 2008

Startet av Alx, tirsdag 08 jul 2008 @ 20:27:40

« forrige - neste »

Alx

Første bilderapport fra Raid Island 2008 tikket nettopp inn fra Poirot.
Han skriver: "Her kommer første bilde! Tatt i går morges, langs Reykjafjördur."

Jeg kan legge til at Reykjafjörður ligger i Vestfjordene (på Vestlandet som de sier på Island) på Nordvestlandet. Det finnes ikke mindre enn tre forskjellige fjorder som heter Reykjarfjörður i dette området. En ligger der det ikke finnes veier, nord for Drangajökull, en ligger like sydøst for Drangajökull, mens den siste ligger noen fjorder syd for Isafjörður som er en av Islands større byer (med hele 2800 innbyggere). Regner med at Vidar kan fortelle hvilken av disse fjordene han har tatt dette bildet...
Dette området er en fantastisk vakker del av Island, og også den geologisk eldste delen av hele øya, 15-16 millioner år gammel. Til sammenligning er de eldste delene av Oslofeltet 1200-850 millioner år gamle.

Edit: Melding fra onkel reisende Poirot som kan fortelle at denne Reykjarfjörður ligger sydøst for Drangajökull, ut mot Húnaflói. Veien vi ser er altså Rv 643.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

#1
I dag kommer andre reisebrev fra Raid Island.
Siden sist har turen gått mer enn halve Island på langs på nordlandet. Forbi Akureyri og til Mývatn.
Her er hva han skriver:

Første bilde (Raid Island 02): "Her er bilde fra Mývatn. Turen fra Vestlandet har gått greit, men pga manglende tomgangs/blandings-skrue i forgasseren, bruker bilen ca 0,8 på mila... Skal treffe resten av raid-deltakerene i morra. Vidar"

Andre og tredje bilde (Raid Island 03 og 04): "Her kommer to bilder fra Námafjall rett øst for Mývatn. Skikkelig svovel-lukt gett!"

Námafjall betyr noe slikt som Gruvefjell, men ordet nám dekker mer enn kun en gruve. Kan også være et dagbrudd, steinbrudd el.l. (Det er forresten typisk for islandsk, at ordene har bredere og flere betydninger enn på norsk. Men det var en digresjon.) Ved Námafjall, og ved de varme kildene ved siden av, Hverir (som betyr enkelt og greit kilder), startet Islands første store eksporteventyr, svoveleksport på 15-1600-tallet. Fra kildene og i fjellsiden kommer svovelholdig vanndamp opp fra dypet, og svovelet utkrystalliserer seg som store rene svovelklumper. Blandt de viktigste kundene var den katolske kirken som trengte svovelen til røykelse.

Både Mývatn og Námsfjall ligger langs Rv1, ringveien som går rundt hele øya. Raid Island starter som kjent fra Seyðisfjörður helt øst på øya, der båten fra Skandinavia legger til land.

Edit: Kommentar fra min kone til det siste bildet; "Det er der vi fikk så mye dritt under skoene våre!" Sanden/leira som vi ser foran bilen er forvitrede og delvis omdannede vulkanske bergarter som er vanvittig sticky når man tråkker i dem. Ti cm kladder under skoene er normalt her...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

brochmann

Hei Vidar/Alx
;D Mer av dette. ;D

Bra, og mer enn bra.
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

jwh

#3
Alx:
Tydelig at du kan din ISLAND. Artig å lese dine ekstra kommentarer, og ja, øya ser vakker ut.

Vidar:
Vi skal "villmarkscampe" noen dager på Hardangervidda.
Nesten pinlig å skrive slikt, for det blekner jo fullstendig i forhold til dine strabaser. Skal bli gøy å høre mer om turen og opplevelsene når du er tilbake i gamlelandet.  Får håpe at bilen holder seg mest mulig i en del, og at du slippe å sende den hjem i bærepose.  Er vel et stykke mellom blandeskruer og andre deler der ute i havet.  ;).
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Sitat fra: jwh på torsdag 10 jul 2008 @ 00:33:09
Alx:
Tydelig at du kan din ISLAND. Artig å lese dine ekstra kommentarer, og ja, øya ser vakker ut.

Har bodd der i to og et halvt år, mens jeg studerte svovelkjemi/miljøvitenskap... Har blandt annet noen vekttall geologi derfra, derav en og annen geologisk kommentar... ;)

Nå blir det et par dagers pause i rapportene, ettersom jeg skal en liten tur til Danmark, men Vidar sender meg bilder fortløpende og jeg skal legge de inn så fort jeg kommer tilbake.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

Jeg har kommet tilbake etter en langhelg i Danmark. (Dessverre ikke med noen skikkelig bil... Det får bli neste gang.) På mobilen har så meldingene tikket jevnt og trutt inn fra Vidar på Raid Island.

Med bildene fulgte jo hver sin rapport:
Bilde: Raid Island 05: "Ny Island-rapport: De fleste er nå på Askja. Noen av oss var på Kverkfjöll i går og i dag. Sender bilder fra Bakkagerði hvor vi traff resten av raid-deltagerene torsdag, Laugavellir hvor vi overnatta fredag, samt fra vei F910 og F902. Først fra lufting av bilen om morran ;)"

Bilde: Raid Island 06: "Så et fra demninga for det store kraft-anlegget i Kárahnjúkar."

Bilde: Raid Island 07: "Camping i Laugarvellir."

Jeg får slenge på noen kommentarer her igjen... F-veier er morsomme veier. F betyr fjórhjóla, ja nettopp; firehjulstrekk. Islendinger selv liker å bygge om firehjulstrekkerne sine til reale monster-trucks. 38 tommer dekk er som regel altfor små. Disse bilene bruker de på F-veiene. (Eller egentlig kjører de mest rundt i byen og bruker de som børstraktorer og statussymboler, fordi de tør ikke kjøre på slike veier for bilen kan gå i stykker.) Dette er veiene som det kjøres på under Raid Island...

Kraftanlegget i Kárahnjúkar, Kárahjúkarvirkjun er ikke et hvilket som helst kraftverk. Det er bygd for å gi strøm til to nye aluminiumssmeltere som befolkningen egentlig ikke ønsker fordi de vil føre til mer forurensning. I tillegg er dette Nord-Europas største kraftverk som legger mye av Europas aller mest sårbare natur under vann. Byggingen av Kárahjúkarvirkjun førte til massive protester og demonstrasjoner i et land som stort sett er enige. Over 80% av befolkningen var mot, og Kárahnjúkar var nok Islands Altakraftverk. Det vil nok ikke bygges noe like stort på Island igjen...

Titter du på et kart etter Laugarvellir, og ikke finner det, så ligger det nok i dalen Laugarvalladalur rett øst for Askja.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

#6
Bilde: Raid Island 08: "Første water-crossing, over Kreppa, vei F910."

Bilde: Raid Island 09: "Nydelig månelandskap på vei til Askja."

Bilde: Raid Island 10: "Mer måne-lava-natur, nå langs vei F902 mot Kverkfjöll."

Bilde: Raid Island 11: "Og til slutt fra Aksja. Blir litt jobb for deg dette, Alexander, men det er skikkelig artig å få delt opplevelsene med andre på denne måten! Skal prøve å skrive litt mer når jeg kommer på en pc/internett igjen. Vidar."

Det er jo litt artig å sitte her hjemme og motta disse rapportene også, selv om det skulle vært morsomt å være med. Regner med der er flere her på forumet som gleder seg til de fullstendige rapportene. Kommer vel noe i Citrophile, regner jeg med. Ellers er Askja en utrolig flott (og fortsatt aktiv) stratovulkan. Den har et krater som er som en stor ring med et vann i midten. Vei F910 er en ok vei. Men fortsatt egentlig beregnet på 4x4... ;) Vei F902 er.... vel. Den er jo merket inn på kartet jeg har, men den er en stiplet vei... Så det har vel blitt en vei etter at mange nok har kjørt der før... Den går inn mot Kverkfjöll som ligger godt begravet under den nordre delen av Vatnajökull.

Har du lyst til å se vegforholdene på Island direkte, har Vegagerðin et par gode nettsteder.
Her kan du se hvilke veier som er åpne, hva slags føre som er og hvilke som kun er åpne for 4x4: http://www3.vegag.is/faerd/island1e.html
Her er webkameraer fra forskjellige områder på Island: http://www.vegagerdin.is/umferd-og-faerd/faerd-og-astand/vefmyndavelar/
(Vefmyndavel = vev-bilde-maskin = webkamera ;) )

Edit: Lagt til linker.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

brochmann

Hei Alx og Vidar  ;D ;D ;D
Tre fete glis fra meg.

Dette er ualminnelig morsomt. TAKK!.

Alx,
fler kommentarer takk. Din kunnskap er gull verd for ignoranter og barbarer som meg. ;)
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Jacob

Kan bare slutte meg til lektor Inges uttalelser, dette er morsomt.. 8)
alx, Vidar - rott dere sammen og knott sammen en artikkel eller 2 til C-phile. 
Dette er for bra til at andre ignoranter i de øvrige C-klubber bør gå glipp av det. :o ;D
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

jwh

Ser at 2CVene på samtlige bilder kjører med takene rullet på. 
Er det pga. nedbør eller er været på sagaøya for kaldt til slike sysler nå ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

#10
Island bærer jo ganske mye preg av at den er en øy som ligger midt ute i Nord-Atlanteren. Det er ofte fire eller flere årstider i løpet av en dag. I tillegg har de kjørt mye på høylandet, og der er det ikke altfor varmt utenom de varme kildene... Typisk arktisk klima. For å samenligne med Norge, har Reykjavík like mange mm nedbør som Oslo, men like mange regndager som Bergen. Det regner altså ofte men ikke så veldig mye hver gang. I tillegg blåser det. Alltid!
Nordøstlandet har som regel det beste sommerværet. Her kan det komme opp i 30 grader og det er ofte (bortsett fra nå...) tørt og solrikt. Rett syd for Vatnajökull regner det mest, pga at fjellene her ligger helt inntil kysten. Islands høyeste fjell, Hvannadalshnúkur på 2110moh ligger ca 10km fra stranden. Reykjavík er veldig skiftende og inntil ca midten av 1990-tallet var høyeste målte temperatur her 23,8 grader.

Det finnes faktisk et meteorologisk fenomen som heter The Icelandic Low. Dette er ett av hovedsentrene i værsystemene på den nordlige halvkule. Lavtrykkene i Nord-Atlanteren blir dannet over Island, og i gjennomsnitt er det alltid lavtrykk på Island.

I dag tidlig var det et par småkraftige jordskjelv (3,1 og 3,5 på Riechter) i Barðarbunga, en aktiv vulkan under den nordvestre delen av Vatnajökull. Dette er jo nettopp området som raidet har vært i, så jeg sendte et spørsmål om de hadde merket noe til det. Dagens rapport kommer med svaret og med litt info om været og om hvordan bilene holder ut...

Bilde: Raid Island 12: "Vi har verken hørt om eller merka noe til skjelva. Er nå i Mývatn-området. Regn og kraftig nord-vest-vind. Tilbrakt noen timer i "Blue Lagune"-kopien her (bildet). En del biler (og folk...) begynner nå å bære litt preg av tøffe veier og "river-crossings". En bil fikk sveisa et støtdemperfeste. Magne fra Norge har MISTA en std.-feste-bolt. SJøl satt jeg fast midt ute i ei elv med vann til over kneet og stri strøm i går... Bilen full av vann, men motoren gikk greit! Men nå trenger også "Gamle Grå" litt service - bare vi får oppholdsvær! Vidar"

Ikke så rart de ikke merket skjelvene. 3'er-skjelv er forholdsvis vanlige og de var et godt stykke unna.

Den blå lagune i nord, Jarðböðin við Mývatn, er en slags kopi av den mye mer kjente Blå lagune, Bláa Lónið, utenfor Reykjavík. Ingen av disse to lagunene er naturlige kilder, men er utslipp av overskuddsvann fra de geotermske kraftverkene. Faktisk kan man si at man bader i varmt industriavfall... ;) (Selv om industriavfallet her består i rent, oppvarmet vann.) Tilfeldigheter har gjort at salter løses opp og nyttige alger trives i vannet. Gjørmen fra lagunene selges både som skjønhetspleie og den brukes til behandling av psoriasis og reumatisme. I Danmark får kraftig rammede psoriasispasienter dekket opphold ved Blå lagune av folketrygden...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

Klokken kvart over to i natt tikket det inn en ny rapport fra Raid Island. Island har ikke sommertid og dermed ligger de to timer bak oss nå på sommeren. Island følger GMT, Greenwich Mean Time, selv om de reelt sett ligger hele to tidssoner bortenfor England og London.

Bilde: Raid Island 13: "Og så er vi kommet til Akureyri. Fikk tatt ut våte matter og verktøy og deler og tørka i morgensol og vind før vi kjørte hit - hvor heile raid-gruppa var invitert på kaffe og kaker hos byens eneste 2CV-eier! For så å kjøre i kortesje og parkere på torget. Sammen med noen flotte gamle amerikanske biler og et par motorsykler (bildet). VÅRE biler vakte desidert mest oppmerksomhet...! Vidar"

Akureyri er en fantastisk koselig by! Den ligger innerst i Eyarfjörður og med sine ~17000 innbyggere er den Islands største by utenom stor-Reykjavík. Akureyri kalles nordlandets hovedstad og den har på mange måter et mye mer behagelig klima enn Reykjavík. Varme somre uten altfor mye regn og skikkelige vintre med mye snø. Det er her de islandske skilandslagene trener...
Byen har en storty men avslappet atmosfære, litt som en norsk fjellbygd som satser på ski og turisme. Den markerer seg i tillegg med mange gallerier og et rikt teater- og (billed)kunstnermiljø.
I nord snakker de også en dialekt som er noe enklere for oss nordmenn å forstå. Dialekten heter harðmæli, hardt mål eller hardt språk, og en del stavelser er tydeligere uttrykt. I tillegg har de noen ord som ligger nærmere norsk enn normalislandsk. Et veldig relevant et for oss er at de sier "punktera" i stedet for "sprengja". (Regner med alle forstod den...)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

#12
Min helg har gått med til å bytte motor på C15 inkludert ombygging av en TU1M monopoint injection motor til forgasser, så dermed har det blitt litt forsinkelser på rapportene. Her kommer fredagens rapport fra Raid Island 2008.

Raidet har nå beveget seg vest og sydover, og kommet til Húsafell og Borgarfjörður. De som er litt over middels historie eller språkinteressert vet kanskje at det nettopp er fra Borgarfirði Snorri Sturlasson kom fra.... Så dermed:

Bilde: Raid Island 14: "Nå har vi bevega oss sør-vest-over, til Húsafell. Med besøk hos Snorre Sturlason på Reykholt, beundring av Hraunsfossar og Barnafoss, og klatring i mørke huler i Surtshellir. Første bilde (14) er fra Snorristofi i Reykholt."

Bilde: Raid Island 15: "De tre neste bildene (15, 16 og 17) er far området ved Surtshellir, det ene nede fra en av hule-inngangene."

Bilde: Raid Island 16: "Det forrige (15) var altså mot Eiriksjökull, dette viser landskapet enda bedre. Og det skjuler seg en enslig liten 2CV et sted i landskapet  ;)"

Bilde: Raid Island 17: "Og til slutt et bilde fra en av grottene. Ganske spennende uten lommelykt... Flere kilometer (mørke) ganger å forville seg i! Vidar"

I tillegg til at Snorre bodde her en gang, er dette også kjente trakter for meg. Universitetet mitt, Landbúnaðarháskola Íslands (Islands Landbruksuniversitet), ligger på Hvanneyri, like ved. Jeg har vært på spennende geologiekskursjoner her. Barnafoss, har fått navnet sitt etter to barn som durknet i fossen, Hraunsfossar er en geologisk spennende foss. Hraun betyr lava, og denne fossen ble dannet etter et vulkanutbrudd i historisk tid (ca i år 1000, historisk tid på Island startet år 874). Lavastrømmen som heter Hallmundarhraun, fløt over og dekket en elv og et vårmarksområdet. Når lavaen var kjølt nok ned, fortsatte elven å renne under lavadekket, og den kommer fram i dagslyset som Hraunsfossar.
I wikipedia nevnes Barnafoss og Hraunsfossar som en gruppe fosser. Hraunsfossar renner ut i elven Hvítá like nedenfor Barnafoss.

Grottene Surtshellir (hellir betyr hule, uttales 'hetlir') er naturlige lavatunneler i den samme lavastrømmen som Hraunsfoss kommer ut under. Disse oppstår ved at det ytterste laget av lavaen størkner, mens lavaen inni strømmen fortsetter. I lang tid var grottene i Surtshellir den lengste kjente lavatunnelen i verden. Hallmundarhraun kommer fra en vulkan som nå ligger under Langjökull, og strømmen rant hele 52km før den stoppet opp.

I Reykholt ligger Snorrastofa, som er et kultur og forskningssenter på gården til Snorri Sturlasson. Her ligger også fortsatt Snorres heittur pottur, varme kilde, hvor han ble drept.

Eiriksjökull (bilde 15) kan man bare se når det er veldig godt vær, for den er ofte innhyllet i skyer og tåke.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

Lørdagens rapport har kun et bilde. Raidet befinner seg fortsatt i Húsafell-området. Her er det en ganske fin campingplass og dette er et området med mye hytter. Húsafell ligger kun litt over 10 mil fra Reykjavík, litt nord og så øst i landet, rett vest for Langjökull som er den nest største isbreen på Island.

Bilde: Raid Island 18: "En liten "morgenstemning" fra campingen i Húsafell. Folk studerer kart og diskuterer hvor de vil kjøre. Den opprinnelige "road-book"'en er blitt endra flere ganger allerede, og folk kjører mer i smågrupper basert på hver enkelts ønsker og behov. Og mot..."
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

#14
Nå er det en drøy uke igjen av det offisielle raidet. Planen er å rekke fergen fra Seyðisfjörður den 31.juli.
Vår reisende Østfolding har fra Húsafell tatt veien over fjellet til stor-Reykjavík, altså som vanlig ganske langt fra den rette linjen mellom to punkter... ;)
Vei 337 er også en F-vei. Fra Húsafell, tar man vei 550 (vanlig grusvei) over til F338 og til F337. Denne ruta går forholdsvis tett opp til Langjökull, som jo er den nest største isbreen på Island. Kan bli noen spennende bilder derfra etterhvert...

Bilde: Raid Island 19: "Hallo igjen Alexander! Vært uten mobil-kontakt, men er nå tilbake i "sivilisasjonen".. I Hafnarfjörður. Kjørt vei 337 sørover fra Langjökull til Laugarvatn, og som i 97 og i 04 aleine. Veien er nok fortsatt "under construction" og jeg tror IKKE det er mange 2CV'er som har kjørt der siden 97! Bildet er fra slutten av veien, mer spennende bilder kommer når jeg er hjemme igjen. Ellers var jeg i Landmannalaugar og bade i varm kilde i regn og minst stiv kuling! Og blei filma under en litt dyp "river-crossing". 2CV på Island bidrar til masse smil, godt humør, forundrede blikk og klapping! Moro!"

Landmannalaugar er en ennå større omvei på veien til Reykjavík, men absolutt et sted som er verdt en omvei. Herfra går Islands svar på Besseggen, Laugavegurinn. Dette er ikke pga høyde eller at man går på en egg, men dette er kanskje den mest populære turruten for islendinger og turister på hele øya. Den går fra Landmannalaugar i Fjallabaki (bakom fjellene), over fjellet til Þórsmörk, en fantastisk vakker dal hvor Mýrdalsjökull og vulkanen Katla truer med å oversvømme hele dalen (Det har ikke skjedd på ca 800 år, men ekspertene frykter at det ikke er så lenge igjen.)
Landmannalaugar er også et utrolig vakkert område. Mesteparten av Island består av sort basaltstein, mens dette området er det nest største líparít-området. (Líparít kalles Rhyolitt utenfor Island.) Líparít er en lys bergart som faktisk har den samme kjemiske sammensetningen som vår granitt. De lyse fjellene skaper et helt spesielt landskap og atmosfære i Landmannalaugar. Ordet "Laugar" i Landmannalaugar er det som har blitt til vårt lørdag (laugardag), altså vaske. Grunnen til "Laugar" er at det er mye jordvarme og varme kilder i Landmanna.

Jeg setter inn et par bilder fra Landmannalaugar. Disse kan forstørres ved å klikke på dem...


Edit: "Sivilisasjonen" - Hafnarfjörður (uttales Hapnar...) - er nabobyen til Reykjavík. Etter at hovedstadsområdet har vokst uhemmet de siste tiårene har Hafnarfjörður vokst sammen med Reykjavík og regnes som en del av stor-Reykjavik. Hafnarfjörður kan vel sammenlignes litt med Sandvika kontra Oslo... Dette er et koselig sted som også har en "bydel" som inneholder mange "Norske" hus som har blitt fraktet hit fra Norge.

Her nederst kommer altså bildet fra vår mann. Dette er ved slutten av vei F337:
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline